Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geelmantel wida

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• geelmantel wida

hoi ik wil deze prachtige vogels kopen maar dan wil ik er wel wat meer over weten.
    daarom heb ik enkel vragen:
    -is de geelschouder wida een andere soort of gewoon een naam voor deze wida
    -op welke soort parasiteert deze vogel
    -past deze vogel in een mooi beplante voliere van 7m-1.20m-2 maar wel in een L vorm
    -is het een sterke vogel die aan tochtvrij hok genoeg?(in de winter dan he ,want zomers staat alles open.

alvast iedereen bedankt en mocht er nog iemand extra informatie hebben dan zou ik deze graag horen.

groetjes Maarten

De geelmantel en de geelschouder zijn twee ondersoorten van dezelfde soort .
    Dus het beste is om deze niet te vermengen al is de populatie in europa heel erg
    klein.

De geelschouder is een valse wida van het geslacht euplectes en parasiteerd dus niet. Ze bouwen hun eigen nest, maar het is heel lastig om mannen te vinden die voldoen aan de eisen van de poppen (oftewel veel baltsen en met veel geduld wel nestbouw maar geen interesse van de pop).

En je voliere klinkt uitstekend, alleen denk er wel aan dat de geelschouder een vogel van de graslanden is. Bij mij baltst de man vooral op een dode stronk in een open ruimte. Daarnaast zorg voor genoeg stevige grasssoorten voor de nestbouw (bijv miscanthus soorten).

Verder een prachtige soort om te houden

Opmerking

erg bedankt daniel en is deze vogel ook nog een beetje sterk of is hij zwak

gr. Maarten

Opmerking

geelschouderwida

ja inderdaad is het een streke vogel kan hy van de winter buiten blyven
        heb van de week een man gekocht nu op zoek naar een pop
        maar kan hy gewoon buiten overwinteren dus
        en heb je mischien nog wat handige tip,s voor me
        bedankt alvast groeten barend

Opmerking

geelschouderwida

hallo is daniel er niet meer of nog geen tyd gehad
          of druk druker drukst
          groeten barend

Opmerking

Sorrie Renate,

de vogels zijn inderdaad zeer sterk. Een tip is dat je zorgt voor voldoende levend voer tijdens het broedseizoen en ook voldoende nest materiaal. Met name grassen.
            Bij mij had de man ook de voorkeur om in een open deel van de voliere een hoge lokatie uit te zoeken (in mijn geval een dode boomstam) en daar te baltsen.

Een andere tip die ik zou willen geven is om je aan te sluiten bij de ploceidae werkgroep. www.ploceidae.eu.

Opmerking

Working...
            X