Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie weet waar de St. Helenafazantjes vandaan komen nu?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wie weet waar de St. Helenafazantjes vandaan komen nu?

Ik vraag me af waar de massa's St. Helenafazantjes vandaan komen? Puur omdat ik weet dat het import is maar niet weet hoe dat kan als dat niet meer mag. Nakweek is het nl niet aangezien ik ze gezien heb. Er staan advertenties met tientallen tegelijk en voor zeer lage prijzen.
    Nu vraag ik me dit af omdat als dit kan er natuurlijk meer kan. Kunnen we over enkele maanden dus ook gewoon een hele berg astrildes van god weet welke soorten verwachten of is het puur en alleen St Helena om een of andere reden?

Ik sprak er laatst met iemand over en die zei mij heel terecht dat buiten de St. Helena's die in de netten vliegen er nog veel meer in moet vliegen. Waar is dat dan? Kijk, als je duizenden St Helena's het land in krijgt, waarom dan niet duizenden Blauwgrijze roodstaartjes om maar iets te noemen. Of duizenden elfenastrildes of Ganges brilvogels?

Of zie ik iets verkeerd of over het hoofd?

Bij een kweker/handelaar bij mij in de buurt heb ik inderdaad gehoord dat het allemaal import is. Waar vandaan wisten ze niet.

Het viel mij ook op toen ik daar binnen kwam. Normaal waren het 1 of 2 koppeltjes en nu zaten er ineens rond de 25 koppels.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Patriick
      Bij een kweker/handelaar bij mij in de buurt heb ik inderdaad gehoord dat het allemaal import is. Waar vandaan wisten ze niet.

Het viel mij ook op toen ik daar binnen kwam. Normaal waren het 1 of 2 koppeltjes en nu zaten er ineens rond de 25 koppels.
      Ik was laatst ook bij een handelaar en die had er dus wel 80. Hij zei ook dat het import was maar dat hij niet wist waar vandaan.

Volgens mij kosten ze over een maand nog minder dan een rijstvogel want je wordt er mee dood gegooid. Ik vind het zelf niet zo leuk. Ze gaan ook al weer in rieten kooien aan het plafond omdat ze zo lekker klein zijn. De lokale dierenwinkels hebben ze nu naast de kanaries en zebravinken

Opmerking

Wellicht via dezelfde weg als:

de tijgervinken

de napoleonwevers

die je nu ook volop ziet

mvg,

HJ de Graaf

Opmerking

is dit iets?

Zag het vandaag in de krant

Informatie over het ministerie van FinanciĂŤn, zoals adresgegevens, beleidsterreinen en informatie voor de pers.

Gr. Roelf Ipema

Opmerking

En die weg is? Kijk, op deze manier is het natuurlijk erg vreemd. Wat is het nou? Geen of gewoon wel import? Ik zou wel willen weten hoe het nu precies zit.
            Ik vind het soms ook wel een beetje vervelend. Ik ben tegen import in de zin van wildvang op een massale manier. Ik zou het ook niks vinden als hier mensen met mistnetten alle koolmezen vingen om die met de duizenden naar Singapore te brengen omdat ze ze daar leuk vinden in een kooitje.
            Maar wat ik vooral vind is dat het mensen ontmoedigt zelf te kweken. Wie gaat er nu kweken met nachtegalen als er elk jaar massa's wildvang voor een prikkie op de markt komt. Dus ik vind het zonde als er zo nu en dan ineens massa's van een soort opduiken via??? Dat vraag ik me dus af.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Roelf Ipema
              is dit iets?

Zag het vandaag in de krant

Informatie over het ministerie van FinanciĂŤn, zoals adresgegevens, beleidsterreinen en informatie voor de pers.

Gr. Roelf Ipema
              Dat dit gebeurd wist ik. Een schande wat mij betreft. 30 vogels dood.

Maar ik denk dat die St helena's op een andere manier komen. Niemand gaat vogels van handelswaarde 10 euro smokkelen in een koffer met 30 stuks. In de handel krijg je daar nog geen 500 euro voor. Dat itt de nonpareils die uit dit artikel komen. Als je er daar 100 van levend over krijgt praat je over heel wat duizenden euro's. Dat lijkt op drugs kwa winst.

Opmerking

Er is over dit onderwerp op vogelcafe ook al meer gespeculeerd moet je even met de zoekfunctie zoeken.

ruim een jaar geleden waren er sint helenas en napoleonwevers op de markt in zwolle deze kwamen rechtstreeks uit tjechie naar NL.

mvg

Opmerking

Helenafazantjes komen volgend de AID en de VWA in Europa voor (Portugal voornamelijk) en worden als ongewenste beschouwd (invasieve soort).
                  Ze zijn daarom letterlijk vogelvrij. Je mag ze vangen zoveel als je kunt.

Na talloze telefoontjes en een paar e-mails is dit het antwoord dat ik kreeg nav mijn vraag aan hen.
                  Zij denken dus dat die vele duizenden allemaal uit Portugal komen.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

En de tijgervinken en napoloenwevers die tegelijk met de st. helena's op de markt verschenen, komen die ook uit Portugal?

Groeten Michael.
                    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                      En de tijgervinken en napoloenwevers die tegelijk met de st. helena's op de markt verschenen, komen die ook uit Portugal?

Groeten Michael.
                      Dat vroeg ik me dus ook meteen af
                      Verder is er ook een lading blauwgrijze roodstaartjes geweest een paar maanden geleden. Komen die ook uit Portugal?

Zover ik kan inschatten komen die gewoon uit het land van herkomst. Er was ook een lading Japanse nachtegalen. Zoveel als er nu zijn waren er eerst niet en afgelopen winter kon ik bij een handelaar kijken toen ik een pop zag en die had 15 ongeringde schuwe nachtegalen. Dat was in mijn ogen echt wel import. Dat zou dan weer uit Frankrijk komen.

Er zijn nog wel meer soorten wevers op de markt waarvan ik me niet kan voorstellen dat het allemaal nakweek is voor die prijs. Laatst stond er een foto van een broedkooi prop en prop vol wevers te koop. Voor echt spotprijzen.

Opmerking

Hallo,

Marx;
                        En die weg is? Kijk, op deze manier is het natuurlijk erg vreemd. Wat is het nou? Geen of gewoon wel import? Ik zou wel willen weten hoe het nu precies zit.
                        Ik vind het soms ook wel een beetje vervelend. Ik ben tegen import in de zin van wildvang op een massale manier. Ik zou het ook niks vinden als hier mensen met mistnetten alle koolmezen vingen om die met de duizenden naar Singapore te brengen omdat ze ze daar leuk vinden in een kooitje.
                        De "handel in vogels" gaat gewoon door hoor, je moet niet de illusie hebben dat er geen vogels meer worden gevangen en verhandeld in (pak 'm beet) Mexico, omdat de EU een importverbod heeft ingesteld, de wereld is groter dan alleen dit stukje van de aarde.....
                        Maar wat ik vooral vind is dat het mensen ontmoedigt zelf te kweken. Wie gaat er nu kweken met nachtegalen als er elk jaar massa's wildvang voor een prikkie op de markt komt. Dus ik vind het zonde als er zo nu en dan ineens massa's van een soort opduiken via??? Dat vraag ik me dus af
                        The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Natuurlijk kweken de mensen die het leuk vinden. Maar feit was dat niemand met tropen kweekte toen ze massaal geimporteerd werden. Als je ze moet verkopen en je moet ze verkopen naast de dierenwinkel die ze voor 10 euro aanbied en de helft komt in een bamboe huiskamerkooi dan is voor mij de lol er wel af. Ik kweek niet om ze voor een prikkie een onzekere toekomst te geven. Van mijn kweek komt er niks bij een familie in de woonkamer te hangen in een zangkooitje. Daar zorg ik wel voor. Mijn vogels gaan niet naar de hoogste bieder maar naar een goed tehuis voor een normale prijs. Daarom kweek ik ook mozambiquesijzen en geen Japanse meeuwen of kanaries zonder stamboom. Nu kan ik vrij goed garanderen dat de vogels ook echt naar volieres of kwekers gaan. Als ik nu 3 nesten St. Helena's had gefokt en ik moest ze voor 7,5 euro naar een handelaar doen waar ze gewoon tussen wildvang in een propvolle kooi god weer waar naartoe getransporteerd werden deed ik het niet meer Dan maar niet kweken. Ik kweek ook geen muizen

Opmerking

Een mooi verhaal ,,maar uiteindelijk vind je het gewoon erg als je dure vogeltjes minder waard worden
                            Het gaat dus ook gewoon om het geld.
                            Nog niet zo lang geleden zat er geen enkele vogelliefhebber mee ,dat er vollop vogels werden ingevoerd. Dat dat niet meer mag ,daar heeft de dierenbescherming en dat soort instantie's voor gezorgd ,en daar hebben de meeste liefhebbers hier ook allemaal een hekel aan ,,dus voor sommige hier is het nooit goed.

Er zijn ook mensen die de moeite nemen om mussen ,vinken ,koolmeesjes enzo te kweken . Wat is daar dan het nut van ,,ieder die een tuin heeft ziet die vogels iedere dag ,,waarom zouw je die dan in een kooi willen hebben.

Opmerking

Hallo,

Marx;
                              Maar feit was dat niemand met tropen kweekte toen ze massaal geimporteerd werden.
                              gulden voor een Mozambiquesijsman was, (popjes mocht je toen meestal voor een gulden of drie, vier, meenemen).
                              Waarom? Ik had plezier in het (proberen) kweken met deze vogeltjes.

Maar ik zal eerlijk zijn; de huidige prijzen doen meer recht aan de moeite die je er voor moet doen om enkele jongen op stok te krijgen.
                              Ook al lijkt het soms van een leien dakje te gaan, het valt vaak niet mee, Marx, met die Mozambiquesijs kweek........

Groeten, Serinus.
                              The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Working...
                              X