Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eksters

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Eksters

Hallo,

Ik weet even niet precies waar ik dit bericht moet plaatsen

Ik kwam gisteren thuis en toen zat er een jonge ekster vast in de struiken en als ik hem daar liet zitten dan was die nog meer verstrikt geraakt met alle gevolgen van dien!

Ik heb hem dus eruit gehaald en bij me thuis in een kooi gezet want hij is nog jong...

Even later zat er nog een ekster in mijn huis, ook een jong... en ook deze heb ik gepakt en bij de andere ekster gezet....

Heel verhaal maar nu zit ik dus met 2 jonge eksters te kijken en ik weet niet of ze al zelf eten want vliegen lukt ze nog niet goed!

Ik heb de kooi buiten gezet in de hoop dat de ouders komen...

Iemand tips wat ik met de vogels moet doen??

Hoe kan ik ze anders het beste voeden want dan zet ik ze uit zodra ze kennen vliegen...

Groeten

Met vriendelijke groet, Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Je moet ze terugzetten waar je ze vandaan hebt zodat de ouders ze op kunnen voeden. Die hebben nu geen idee meer waar ze zijn en het is normaal dat een jonge ekster wat rondfladdert in de struiken en niet kan vliegen. Dus zo snel mogelijk weer terugzetten. Ze horen bij hun ouders namelijk.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
        Je moet ze terugzetten waar je ze vandaan hebt zodat de ouders ze op kunnen voeden. Die hebben nu geen idee meer waar ze zijn en het is normaal dat een jonge ekster wat rondfladdert in de struiken en niet kan vliegen. Dus zo snel mogelijk weer terugzetten. Ze horen bij hun ouders namelijk.
        Dat zou inderdaad nog mooier zijn, denk je alleen dat die ouders er nog zijn en de jongen zullen accepteren?
        M.v.g. Jeroen

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen H
          Dat zou inderdaad nog mooier zijn, denk je alleen dat die ouders er nog zijn en de jongen zullen accepteren?
          M.v.g. Jeroen
          Jazeker. Het maakt een vogel niks uit dat er een mens aan gezeten heeft. Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je een jong van dezelfde leeftijd in het territorium zet de ouders die ook gewoon mee opvoeden. Ik vind vogelopvangen vaak helemaal niks. Vieze volle zooi vaak en weinig aandacht voor de beesten als het eksters zijn. Toch genoeg van. Ik zie ze liever bij hun ouders waar ze veel van leren en die ze het leven op straat aanleren. Bij een opvang worden ze in feite na een paar weken op de straat gezet van zoek maar uit verder. Kans is dan veel kleiner dat ze het halen als wanneer ze bij pa en ma blijven.

Ik heb dit jaar merels gevonden die door een kat uitgehaald waren. Naar opvang gegaan en het was me daar toch smerig. Ik zag letterlijk meerdere vogels op apegapen liggen. Dus ik zei, kijk die is niet goed. Ah joh, die ligt te slapen. Liefst nam ik de merels weer mee terug om het zelf te doen. Het spijt me zeer en dat was een echt grote bekende vogelopvang.

Laatst stond hier op het forum dat de dierenambulance vogels gewoon bij iemand bracht die niet eens wist wat het waren en ze lekker in de woonkamer hield. Dus ook de dierenambulance is niet altijd een oplossing. In mijn ogen doe je alleen gewonde vogels naar de opvang en de rest laat je in de natuur. Daar wordt het wel geregeld, goed of fout, dat is de natuur.

Opmerking

Mijn ervaring met betrekking tot vogelasielen is veel anders.

Vooral in deze periode is het inderdaad heel druk en de prioriteit is voeren. In mijn beleving werden de hokken toch goed schoon gehouden. Verder begrijp ik ook niet waarom mensen denken dat er niet goed gezorgd wordt voor vogels als bijvoorbeeld stadsduiven etc. in mijn ervaring werd er met stadsduiven (die door gemeenten elders massaal vergast worden) zelfs naar de dierenarts gegaan. Al zou ik begrijpen dat niet alle asiels hier het geld voor hebben.

Dat er vogels voor het apegaaien liggen lijkt me logisch, want 99% wat er gebracht wordt is minkukel.

Met dierenambulances heb ik minder ervaring en zal ik me niet over loslaten.
            Over het natuur-aspect ben ik het volledig met je eens.

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

Inderdaad!

Bedankt voor jullie reacties....

Ja ik was zowiezo al van plan om ze weer vrij te laten maar ik ben bang dat als ik ze terug zet in mijn tuin ze dan eindigen als kattenvoer!

Oke, zo is de natuur maar ik weet niet of de ouders er nog zijn...

Houden mag ik ze zowiezo niet want dat is strafbaar maar dat is ook niet mijn bedoeling!

Ik zal ze straks, nadat ik ze wat te eten heb gegeven, maar weer vrijlaten want naar een dierenasiel of vogelopvang brengen doe ik niet want wie weet wat er dan gebeurt met ze...

Groeten

Opmerking

Ja, ze zouden daar zomaar kunnen opgroeien en weer uitgezet worden....
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Ja, ze zouden daar zomaar kunnen opgroeien en weer uitgezet worden....
                  Als we denken dat we het beter kunnen dan de ouders is dat inderdaad een optie. Ik zou zeggen laat jonge vogels in de natuur en bij hun ouders. Er is geen ekster in Nederland die kant en klaar vliegend uit zijn nest kwam dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze twee dan uit de natuur moeten worden gehaald en "geholpen" moeten worden.

Hier rond mijn huis kan ik zo een doos kraaien, eksters en Vlaamse gaaien verzamelen die nu allemaal door de takken fladderen. Dat hoort zo en de opvang ziet ze dan met lede ogen komen. Nog meer onnodig werk terwijl deze dieren gewoon ouders hebben die ze groot kunnen brengen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                    Hier rond mijn huis kan ik zo een doos kraaien, eksters en Vlaamse gaaien verzamelen die nu allemaal door de takken fladderen. Dat hoort zo en de opvang ziet ze dan met lede ogen komen. Nog meer onnodig werk terwijl deze dieren gewoon ouders hebben die ze groot kunnen brengen.
                    Tuurlijk, helemaal mee eens.
                    Te veel mensen pakken jonge vogels terwijl de ouders in de buurt zijn, deze jongen zitten nu echter al 24 uur binnen ...

www.jeroenhubert.nl

Opmerking

vrij gelaten!

Ik heb ze in een kooi buiten staan en opeens zag ik in de buurt een ekster rond vliegen... denk dat dat de mam of pap is dus heb ik de kooi in de tuin gezet en opengezet....

Intussen zijn de eksters eruit en door de struiken weggegaan....

De "grote" (ouder) ekster zie ik nu ook niet meer dus ik denk dat het wel goed komt ... (hoop ik)

bedankt nog allemaal

Opmerking

Hoi Jozeff, dat komt echt wel goed. Eksters zijn heel erg goede ouders en dit hoort gewoon zo. Stel dat er 1 gepakt wordt door een kat en 1 wel groot wordt? Dan is het al heel goed snappie. Dat is de natuur en zo gaat het nu eenmaal. Eksters vallen katten ook aan en veel katten kiezen dan eieren voor hun geld en laten jonge eksters met rust. En anders pech, helaas. Zo hebben ze de meeste kans om echt een wilde ekster te zijn. Jij hebt je best gedaan en nu de ouders weer.

Opmerking

Working...
                        X