Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke vogels kunnen in mijn broedkooien?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• welke vogels kunnen in mijn broedkooien?

Zoals sommigen wel weten heb ik nieuwe broedkooien gemaakt. (ze zijn nu af, vanmiddag laat ik nog wel een foto zien in mijn topic bij kweek- en broedkooien)
    Nu ben ik een beetje aan het nadenken welke vogels ik erin zal doen, dus even wat vraagjes:
    Zijn mijn broedkooien groot genoeg voor een koppel mozambiquesijzen?( 1meter breed 37cm diep en 35 hoog)
    Zouden er ook geschilderde astrildes in kunnen?
    En sint helena fazantjes, ik heb daarover wel eens gelezen dat die niet makkelijk tot broeden overgaan in broedkooien, is dat waar?

heey maarten

over de soorten weet ik niet zo veel maar dat van die st. helena' s klopt wel,
    Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door MaartenF
      Zoals sommigen wel weten heb ik nieuwe broedkooien gemaakt. (ze zijn nu af, vanmiddag laat ik nog wel een foto zien in mijn topic bij kweek- en broedkooien)
      Nu ben ik een beetje aan het nadenken welke vogels ik erin zal doen, dus even wat vraagjes:
      Zijn mijn broedkooien groot genoeg voor een koppel mozambiquesijzen?( 1meter breed 37cm diep en 35 hoog)
      Zouden er ook geschilderde astrildes in kunnen?
      En sint helena fazantjes, ik heb daarover wel eens gelezen dat die niet makkelijk tot broeden overgaan in broedkooien, is dat waar?
      Voor mozambiquen zou het wel gaan het zijn alleen niet mijn maten voor een broedkooi maar dat is persoonlijk(ik vind 35 hoog vrij laag maar zoals ik al zei persoonlijk) hij is daarentegen vrij lang.
      Kijk wel of je de kooi bij nood in 2 delen kan splitsen om de man apart te zetten.
      St helena's zijn inderdaad wat lastiger en dat geldt ook voor emblema picta's(geschilderde astrilde) maar zeg nooit nooit.
      Hou die maten broedkooi wel voor 1 koppel per kooi maar dat begrijp je denk ik wel.
      Mvg,
      Kingfisher
      Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

Tsja dat is inderdaad persoonlijk, mij gaat het vooral om de lengte zodat ze een flink eindje moeten vliegen (goed voor conditie enz.)
        Daar komt nog bij dat mijn broedkooien eerst een kast waren en deze maten daarom het beste uitkwamen.
        Geld het voor cubavinken ook dat ze moeilijk tot broeden overgaan in een kooi?

Opmerking

Hoi Maarten, probeer eerst iets meer een voorkeur en een affiniteit met een vogelsoort te krijgen voor je beslist. Het nu roepen van meerdere soorten geeft mij aan dat je nog niks hebt met een soort in het bijzonder. Ik zou daar even op wachten. Wordt "verliefd" en ga er voor zeg maar. Ik heb altijd spijt gehad als ik op een andere manier aan een soort begon. Nu ben ik "verliefd" op 3 soorten, de Mozambiquesijs, de Japanse nachtegaal en de blauwgrijze roodstaart (oude liefde ) en ik ga er ook echt voor. Als ik nu cubavinken had genomen omdat ze in mijn kooi pasten had ik er nog steeds niks mee misschien. Ga eens kijken in een grote vogelhandel zonder iets te kopen en zoek dan internet af naar info over die soort. Dan nog wat bedenktijd en dan echt gaan voor een soort.

Ik heb ook net een broedkooi gekocht. 6 kooien van 80 cm of 3 van 160 cm. 1 koppel blauwgrijze roodstaartjes in een dubbele kooi. Koppel pleegouder meeuwen in een dubbele kooi en mijn aanwas nakweek mozambiquesijsjes in een dubbele kooi en vol is alles al weer Dus dat gaat heel snel al lijkt het heel veel ruimte zo op het eerste gezicht.

Opmerking

Ja ik heb ook eerst bij een plaatselijke handelaar gekeken en juist deze 3 soorten sprongen er bij mij uit, de cubavink, de mozambiquesijs en de geschilderde astrild, hier was ik een beetje verliefd op om maar zo te zeggen.
            Het waren ook alleen deze soorten waar ik vragen over had dus het lukraak noemen van namen valt wel mee
            In mijn voliere heb ik bichenowastrildes, daar ben ik ook echt een beetje verliefd op, en daar ga ik ook voor dus dat verliefd zijn komt mij niet vreemd voor
            maargoed weer terug naar de cubavink, gaat deze wel gemakkelijk over tot broeden in een broedkooi?

Opmerking

Hoi Maarten, sorry voor de verwarring. Ik kreeg dat gevoel door de titel. Welke vogels kunnen in mijn broedkooien. Maar je bedoelde dus uit mijn favoriete top 3 en ik dacht dat het een open vraag was vandaar mijn bericht.

PS, mozambiquesijzen zijn het leukst

Opmerking

Maakt niet uit hoor.
                Mozambiquesijzen vind ik inderdaad ook erg mooi, ook hebben ze een mooie zang vind ik, dus die hebben een grote kans om in een van de kooien te belanden

Opmerking

gaat best broeden met de genoemde vogels in broedkooien. maar neem wel het volgende in acht.
                  Cubavinkman jaagt op de pop zorg dus voor schuilgelegenheden.
                  emblema picta gaat op zich prima maar hang nestkastje laag bij de bodem.
                  Helenafazantjes willen het wel doen in een kooi maar hang er dan veel takken met bladeren in zodat ze zich veilig voelen

Opmerking

Ok bedankt voor het antwoord ik ga de vogels pas in de vakantie kopen dus heb nog even bedenktijd

Opmerking

Maarten,

Zelf heb ik cubavinken in broedkooien van vergelijkbare grootte. Gaat prima. Erg leuke vogels ook.
                      Zoals je bij een ander topic zag, wil ik ze ook in een gemengde tropische voliere gaan houden. Ook met een onverwarmd (vorstvrij) nachthok. Wordt waarschijnlijk samen met bichenows, tijgervinken en helenafazantjes.

Vr. gr.

Wim

Opmerking

@ Bullfinch: zijn het grote of kleine cubavinken die je in broedkooien kweekt?

Opmerking

Dat zijn kleine cubavinken. Met de grote heb ik geen ervaring.

Vr. gr.

Wim

Opmerking

Working...
                          X