Mededeling

Collapse
No announcement yet.

broedperiode blauwkopblauwfazant

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• broedperiode blauwkopblauwfazant

Hallo,

Mijn blauwkopblauwfazant heeft inmiddels 13 dagen op de eieren gezeten maar helaas...afgelopen zaterdag geen jonge vogels. Nu heb ik nog geen ervaring met het kweken van deze vogels dus vraag me af of deze beestjes zich echt strak aan de 13 dagen houden of dat ze wel vaker 'over tijd' zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de eitjes onbevrucht zijn (hoewel ze 'het'wel meerdere malen gedaan hebben). Ik wilde ze echter niet storen omdat ik lees dat ze daar erg gevoelig voor zijn. Ook zijn ze de eerste week er 's avonds allebei vanaf geweest. (kan zijn dat ze er dan 's nachts weer op gingen zitten,want 's morgen zat er altijd een vogel op de eieren).

Mijn vraag: herkent iemand die broedpatroon en wanneer kan ik er vanuit gaan da de eieren niet meer uitkomen (lees: kan ik ze weghalen)

Met vriendelijke groet
    Jeroen

Bij mij hebben de blauwkoppen exact 12 dagen gebroed vanaf het laatste ei.
    De broedperiode is 13 dagen, maar ze broeden vaak al voordat het laatste ei is gelegd.

Alleen de eerste ronde in het vroege voorjaar hebben ze er een dag langer over gedaan.

Succes in ieder geval!
    Anton
    Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
    Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door AntonW
      Bij mij hebben de blauwkoppen exact 12 dagen gebroed vanaf het laatste ei.
      De broedperiode is 13 dagen, maar ze broeden vaak al voordat het laatste ei is gelegd.

Alleen de eerste ronde in het vroege voorjaar hebben ze er een dag langer over gedaan.

Succes in ieder geval!
      Anton

Ha Anton,

Ze zijn bij mij na het zesde ei gaan broeden. (Totaal acht eieren). Ik blijf maar even hopen dan.

Opmerking

Ze zaten bij mij inderdaad wel al vanaf het derde ei op het nest, maar dat is nog niet broeden
        Ik zou dan dus inderdaad nog even geduld hebben.
        Hoop wel voor jou dat als dit allemaal uitkomt dat je nog een koppel meeuwtjes heb zitten, want 8 jongen grootbrengen is een grote opgave.

Maar eerst maar hopen en duimen dat de eieren uitkomen!

Anton

Opmerking

Ter vergroting van mijn kennis: nog een speciaal meeuwensoort?

Opmerking

Japanse meeuwen
            Lees anders ook eens het topic onder deze in de rubriek Tropische vogels, over de blauwgrijze roodstaartjes.

Daar staat geschreven hoe Marx het wil gaan doen met de meeuwen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenc
              Ha Anton,

Ze zijn bij mij na het zesde ei gaan broeden. (Totaal acht eieren). Ik blijf maar even hopen dan.
              En, al nieuws?
              Of is het helaas toch fout gelopen?

Anton

Opmerking

nieuw!

Ha, dat is grappig. Wilde ik net een update geven,was je me voor...

Gisteren wilde ik alle eieren er maar uit halen. Met een lepeltje voorzichtig alles eruit gehaald maar helaas brak er eentje. Deze bleek bevrucht te zijn. Snel mijn buurman er bijgehaald (ook vogelhouder) en hij heeft de eieren met een lampje geschouwd. (zo heet dat blijkbaar).
                Blijkt dat er vijf eieren onbevrucht zijn (wellicht de eerste vijf), maar de rest was volgens hem bevrucht en de zichtbare rode adertjes nog behoorlijk rood. Ik laat het duo dus maar even broeden. Wel spannend.....(en leuk)

Opmerking

Zonde dat net dat ei wat stukviel een bevruchte was.
                  Hopen dan nu dat de andere bevruchte eieren nog uitkomen.

Een koppel van mij zit sinds vandaag ook weer op 4 eieren te broeden.
                  Misschien dat er morgen nog een 5e ei komt, en dan begint het wachten weer.

Groeten,
                  Anton

Opmerking

ik denk het...

Hoi! Een update. Ik denk - weet eigenlijk zeker maar wil niet te veel turen - dat er een ei is uitgekomen. Zag eenklein mormel namelijk druk spartelen ;-)

Nog tips mbt het grootbrengen van het kroost? In de voliere ligt alles wat hun hartje begeert, denk ik. Buffalo's, eivoer, uitgeweekte zaadjes en natuurlijk gewoon voer. Maar misschien sla ik iets over?

Opmerking

update

Twee van de drie jonkies zijn dood. Ver weg uit het nest gevonden. Zonder enige dons dus misschien al door bij geboorte. Er ligt er nog eentje in. Meer dons en beweeglijk. Ik hoop......
                      (klein mysterie: er lagen vier bevruchte eieren in.....Volgens mijn vriendin bestaat het hoopje dons uit twee vogels, maar zo lang heb ik er niet naar gekeken.)
                      Moeder zit er nu weer op. En ik laat het met rust.

Opmerking

probeer alleen te kijken als beide ouders er af zijn, zo verstoor je ze zo min mogelijk.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

dode vogels

Helaas...allemaal overleden. Ik vond ze echt een behoorlijk stuk buiten het nest. Ik hoop maar dat ze al door waren voordat vader/moeder ze eruit heeft gezet of is het bekend gedrag van blauwfazantjes dat ze wel eens hun jonkies eruit gooien. (dit is overigens de eerste keer dat de vogels broeden. Ze zijn zelf een jaar oud)

Hopelijk heeft iemand meer wijsheid op dit punt dan ik?

Opmerking

Working...
                          X