Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De blauwgrijze roodstaartjes mogen beginnen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Omdat ik denk dat ik de boel verstoor met meerdere koppels meeuwen. Als jij denkt dat het echt nodig is wil ik best nog een koppel meeuwen bijkopen. Daar gaat het niet om. Maar 4 koppels? Hoe hou ik dat dan tegen als dat gaat fokken? Ik wil echt perse geen meeuwen kweken. Ik weet nog niet eens zeker of ik een koppel blauwgrijze heb en die doen ook nog niks. Zover ik begreep kun je meeuwen kopen en meteen laten broeden. Of is dat niet zo?

Maar ik ben niet te beroerd om iets te leren hoor. Viel alleen even over je dubbeltje op de eerste rang maar nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik zal eens uit gaan kijken naar meer meeuwen hoewel ik het wel jammer vind om zoveel meeuwen te moeten nemen. Ik neem meestal vogels om te blijven dus dan wordt mijn bestand van 8 vogels naar 16 vogels uitgebreid wat ik best wel heftig vind. Ik ben iemand van klein maar fijn en niet van grote aantallen. Ik heb nu 4 koppels. Nachtegalen, meeuwen, blauwgrijze roodstaartjes en Mozambiquesijzen. Zo geef ik echt alles aan die vogels en zit er geen troep tussen die ik niet echt leuk vind

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
      Omdat ik denk dat ik de boel verstoor met meerdere koppels meeuwen. Als jij denkt dat het echt nodig is wil ik best nog een koppel meeuwen bijkopen. Daar gaat het niet om. Maar 4 koppels? Hoe hou ik dat dan tegen als dat gaat fokken? Ik wil echt perse geen meeuwen kweken. Ik weet nog niet eens zeker of ik een koppel blauwgrijze heb en die doen ook nog niks. Zover ik begreep kun je meeuwen kopen en meteen laten broeden. Of is dat niet zo?
      Ik zie niet in waar of je iets gaat verstoren, als je ze per stel apart zet heb je nergens last van.
      Of het nodig is weet ik niet, zelf speel ik liever op zeker. Ik heb bijvoorbeeld een koppel granaten zitten waarvoor ik 3 koppels "nieuwe" meeuwen heb gezet. Dit zijn allemaal jonge meeuwen van vorig jaar en die hadden nog nooit iets groot gebracht. Het koppel waar de granaateieren onder gegaan zijn doet het voorbeeldig en heeft nu 4 jongen liggen, de 2 andere koppels meeuwen hebben 6 en 8 jonge japanse meeuwen in het nest liggen (dit zijn weer pleegouders voor volgend jaar). Een koppel meeuwen wat het verzaakt gaat bij mij direct de deur uit en ik zet gelijk een nieuw koppel in de kooi (heb altijd wat achter de hand).
      Als je perse geen meeuwen wil dan moet je gelijk de eitjes weggooien al ben ik daar uit principe op tegen.
      Misschien dat er meeuwen zijn die het direct na aankoop gaan doen, maar ik heb zelf betere ervaring met de meeuwen die ik al langere tijd heb zitten (daar heb ik binnen een week een nest + eieren van).

Zelf heb ik mijn blauwgrijze laten sexen om er achter te komen wat het zijn (ik kan er niet tegen als ik niet 100% zeker ben).

Japanse meeuwen stellen niet zoveel eisen. Eten, drinken, af en toe wat eivoer met pinkies en badwater is meer dan voldoende. Als ze eieren hebben dagelijks badwater en geen trosgierst (slepen ze in het nest met alle mogelijke gevolgen van dien), zodra er jongen zijn volop eivoer met pinkies en trosgierst. Als de jongen uitvliegen de eerste dagen volop eivoer en trosgierst en daarna om de dag een stengel trosgierst (anders bestaat er een kans dat ze alleen trosgierst gaan eten en geen gewoon zaad = eigen ervaring met dode jongen als gevolg).

Opmerking

Hallo J-T en Marc.

Ik zeg ook niet dat je zoveel mogelijk blauwgrijze roodstaartjes gaat kweken maar ik wil alleen maar zeggen dat als je stel meeuwen het niet doen dat je er dan nog niet 1 kweekt!!!

Aan dit zinnetje stoor ik mij een klein beetje .
        Als je op deze manier bezig gaat met het kweken van de blauwgrijze roodstaartjes. Dan is toch elke vorm van sport eraf. Waar is dan de prestatie die je voor jezelf wilt neerzetten. Maar om op voorhand al pleegouders te kopen ik denk dat je dan beter een andere soort vogel kunt gaan kweken.
        Ik persoonlijk vind dit geen vogelsport hoor. (Lees het goed dit is persoonlijk en geen verwijt of aanval)
        Ik weet ook wel dat bij de tropen veel pleegouders worden gebruikt, maar ik zie daar echt geen uitdaging in hoor.
        In de natuur doen ze het ook zelf en gaan ze echt niet naar een koppeltje meeuwen met hun eitjes, zo van "wij kunnen het niet doen jullie het maar".

Dit is gewoon zo mijn mening hoor dus een reactie hoeft niet. Maar wou het wel even kwijt.
        Helemaal omdat ik denk dat Marc het best wel zonder pleegouders kan. Vind ik echt Marc.

Neeeee neem jezelf als kweker serieus, of neem vogels die je wel kunt kweken zonder pleegouders.
        mvg Gerard 6

Opmerking

Hoi Gerard. Je vergeet iets. Blauwgrijze roodstaartjes vind ik een van de mooiste en leukste vogels die er zijn. Had ik die niet genomen dan had ik niks genomen. De hobby zit ook in het gevoel dat je met je vogels hebt. Ikzelf heb dus ook niks tegen pleegouders. Ik denk zelf dat ik daarmee een goede stap zet in de juiste richting. Juist na opfok door meeuwen is eivoer en een nest bekend voor de jonge aanwas. Doe je het met de ouders op bladluizen en echt voer dan loop je weer tegen het probleem aan bij die jongen dat ze moeilijk doen. De meeuwen van mij zijn extreem tam. Ook dat zullen ze doorgeven. Hun onverstoorbaar voorbeeld.

Ik zie het krijgen van een nest eieren dat bevrucht is al als een uitdaging en ik ben de laatste die geen natuurbroed gaat proberen. Dus als ik een nest over leg wil dat niet zeggen dat ik geen nest zal laten liggen. Ik denk bv zelf aan het overleggen van een deel van de eieren als ze dat pikken. Of een eerste nest wegleggen en dan een tweede nest laten gaan?

Het is absoluut niet zo dat ik ga kweken op zoveel mogelijk blauwgrijze roodstaartjes. Wel heb ik de plicht na het aankopen van een koppel er minimaal iets uit te kweken want anders kan ik ze beter verkopen aan een ander. Ik heb me enorm verdiept en zit zelfs op Amerikaanse lijsten over deze vogels inmiddels. Helaas is wat je ook doet meestal niet genoeg omdat de soort nog niet voldoende gedomesticeerd is. Dat bereik je wel door de soort te behouden en de domesticatie in gang te zetten met kweek. 3 verloren legsels is 3 stappen terug in de tijd. Dat is weer minder vogels in de hobby en verloren vers bloed voor een ander. Eerst behouden en generaties maken is mijn idee. Daarna verder proberen met wat vogels achter de hand.

Ik ken vrijwel niemand die ermee gekweekt heeft in natuurbroed. Ook ervaren mensen niet. Vrijwel elke geringde vogel komt onder meeuwen vandaan want een nest blauwgrijze roodstaartjes is bijna niet te ringen zonder dat ze in de steek gelaten worden. Hun nest is een bol met een tunnel die je helemaal moet slopen om te ringen. Ze verdragen vrijwel geen verstoring en dan is de circel wel rond. Als ik ze onder meeuwen groot krijg is dat al uitdaging genoeg in dit geval.

Ik ben het wel met je eens als ik bv Mozambiquesijzen onder raza's massal aan het kweken was. Dat vind ik persoonlijk ook niks. Maargoed, ook daar, ieder zijn hobby.

Nogmaals, ik prefereer natuurbroed en zodra ik merk dat dat erin zit ga ik daar voor uiteraard

Opmerking

Natuurlijk kan je alles vinden op internet. Maar dat is toch geen bewijs voor massa's aangeboden roodstaartjes? Ik kan ook een zilveroorpop vinden. Betekent dat dat die ruim aangeboden worden en massaal in de hobby verkrijgbaar zijn?

Ik heb nog steeds niet duidelijk wat je wil zeggen? Wil je mijn verhaal onderuit halen dat ze zeldzaam worden? Doe dat dan met een duidelijk verhaal. Daar sta ik zeker voor open. Niet voor kijk eens wat ik kan vinden want ik kan ook genoeg vinden op internet en dan meer "ik zoek al tijden naar...." advertenties

Vraag ook eens aan de beste man waarom hij zijn blauwgrijs roodstaartje verkoopt. Dat is nl omdat hij geen pop kan vinden. Vraag het hem maar eens

Opmerking

Dus het is eigenlijk gewoon de aloude discussie over pleegouders. Tja, daarin verschillen wel meer mensen van mening. Mijn mening is dat de hele gould als kooivogel in gedomesticeerde vorm te danken is aan de meeuw. Zonder meeuw en met de exportstop uit Australie was er geen gould meer te vinden. Nu zijn ze er voor iedereen en in elk kleurtje. Ik heb overigens ook 450 km gereden voor de vogels en ook geen 10 euro betaald haha.
              Dus met wat moeite lukt het. Nu staan ze aangeboden, gister en eergister een een week of twee geleden maar daarvoor stonden er geen op MP en VMP. Ik weet dat want ik keek elke dag. Misschien soms te laat maar ik klets niet uit mijn nek aangezien ik weet waar ik naar gezocht heb.

Heb jij die pop gekocht die twee weken geleden op MP stond?
              Heb je een foto van je collectie roodstaartjes? Ik wil dat wel eens zien, meer dan 10 roodstaartjes bij elkaar. Is toch iets unieks tegenwoordig

Wat ik eigenlijk ook vind is dat als je echt heel erg stellig wil zijn je die geringde vogels niet moet kopen van VMP. Die komen nl onder meeuwen vandaag hoogstwaarschijnlijk. Dan moet je je vogels bij een natuurbroeder halen die bewezen natuurbroed heeft. Mijn inschatting is dat eke geringde Grijze roodstaart van een meeuw komt. Dat kan haast niet anders omdat ze niet te ringen zijn bij hun eigen ouders. Dat is tenminste de dag dat het nest verlaten wordt en de vogels dus dood gaan. Dat is niet bij 1 persoon zo maar bij elke persoon die kweekt. Ik ben nog nergens tegengekomen dat een nest blauwgrijze roodstaartjes succesvol was met ringen. Het zal vast bestaan maar de succesvolle meeuwennesten zijn er wel en dan kun je prima ringen.

De advertentie van gister betreft dus voor 90% zeker geen natuurbroed. Dus die moet je dan ook niet kopen in mijn ogen ;-)

Opmerking

Ik vind het nu wel een beetje jammer worden. Als je zegt dat ik geen gelijk heb over geringde vogels omdat ze ook handopfok kunnen zijn. Ja natuurlijk kan dat. Maar ik zeg alleen dat het WAARSCHIJNLIJK geen natuurbroed is. Jij wil alleen natuurbroed zeg je. Nu is het voor een vriend die dat niet belangrijk vindt maar dat doet er in mijn ogen niet toe. Zolang mensen als jij ze (geen natuurbroed) kopen voor kenissen is er toch niks mis mee? Jij zegt nu zelf dat hij natuurbroed kweekt uit vogels die waarschijnlijk onder meeuwen vandaan komen? Beter kan het niet en je bevestigd hiermee precies wat ik wil zeggen

Dus wat is nu precies het punt van discussie? Dat ontgaat me steeds als we zo afdwalen. Dat er wel veel blauwgrijze roodstaartjes in de omloop zijn? Ik denk van niet Jij vast ook niet aangezien je best wel een tijdje hebt moeten zoeken op de laatste 2 dagen na. Ik ga ook bijhouden wat er nu te koop is ok? Wat heb je eigenlijk betaald per vogel gemiddeld? Dan weet ik wat ze doen als ik een nest onder meeuwen vandaan heb. LOL (dat is natuurlijk een grapje)

Opmerking

Opmerking

heb in het voorjaar 3 vermoedelijke koppels gekocht bij een handelaar waar er echt heel wat zaten.Deze zitten in een vlucht buiten van 2m40 op 1m60 en 2m30 hoog.De mannetjes zijn al een tijdje aan het zingen en er hebben zich 2 koppeltjes zeker gevormd.Het zijn inderdaad heel leuke zeer nieuwsgierige vogeltjes.Als ik groenvoer of bladluis in de vlucht wil gooien staan ze me onmiddellijk op te wachten of bij het geven van badwater komen ze onmiddellijk de kom in duiken.Ze maken indrukwekkende nesten met lange sluipingang en bouwen maar en bouwen maar......ondertussen hebben ze al een achttal nesten gemaakt maar eieren?Of ik er kweekresultaat mee zal hebben is afwachten maar heb er zo al veel plezier van door hun doen en laten, ze doen het prima in groep met elkaar.
                    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

sorry voor kwaliteit foto, indien interesse neem ik dit weekend wat plaatjes van hun vlucht en nesten.
                      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Hoi Ted, dat ziet er leuk uit! Als ze hier niks doen binnen geef ik ze komend jaar ook een voliere. Ik ben wel gerust gesteld door jouw bericht dat ze niet leggen. Mijn vogels hebben bij de vorige eigenaar ook twee nesten gebouwd maar geen eieren gelegd. Toch meen ik zeker te zien dat ik een koppel heb. Ze dansen op de stok en de man fluit heel zacht. Hij voert de pop ook wel eens. De pop is kleiner en heeft maar 2 witte puntjes op de zijkant. Ook is de onderkant veel minder zwart en het staartje minder diep rood.

Erg leuk dat jij er zoveel hebt. Ben dus zeker nieuwsgierig naar je foto's die iets scherper zijn

Opmerking

Even een vraagje over je blauwgrijze roodstaartjes:

Heb je het koppel via marktplaats gekocht?
                          En wanneer heb je ze gekocht? (op welke datum stond deze adv. op mp)

Opmerking

blauwgrijze roodstaartjes

Oorspronkelijk geplaatst door J-T
                            Even een vraagje over je blauwgrijze roodstaartjes:

Heb je het koppel via marktplaats gekocht?
                            En wanneer heb je ze gekocht? (op welke datum stond deze adv. op mp)
                            die stonden week 23 op markplaats en hij heeft ze 6-6-2009 opgehaald voldoende ingelicht??

vrg.river

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door river
                              die stonden week 23 op markplaats en hij heeft ze 6-6-2009 opgehaald voldoende ingelicht??

vrg.river
                              Haha, ik was al niet van plan te antwoorden want ik zie even niet waar dat iets mee te maken heeft. Hoi trouwens
                              Ze doen het prima zoals je weet.

Opmerking

hier nog een foto, had er enkele beloofd maar het is nu niet het moment om foto's beginnen te nemen en hun te storen.Het verschil in hun nestbouw met mijn andere exoten zit hem in die sluipingang van wel 20 cm zoals door anderen reeds vermeld.Deze vogeltjes zijn door hun enorme nieuwsgierigheid en het feit dat ze werkelijk geen angst kennen echt een aanwinst zelfs moesten ze niet kweken, het verschil tussen man en pop vind ik persoonlijk toch niet zo eenvoudig, heb onlangs nog 2 poppen gaan halen met iemand die deze vogels al jaren heeft, er bleek toch een man bij te zijn, de zogenaamde typische verschillen(zeker de stippen) zijn niet zo betrouwbaar.
                                Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Working...
                                X