Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De blauwgrijze roodstaartjes mogen beginnen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• De blauwgrijze roodstaartjes mogen beginnen.

Gister zag ik de blauwgrijze roodstaartjes baltsten en de man bekte ook een beetje met de pop. Vervolgens deden ze dansjes met de staartjes naar elkaar toe en dan buigingen maken en fluittoontjes. De man zong heel erg zacht. Ik denk dus dat ze in broedstemming komen.
    Broedkooi in orde gemaakt en meteen twee meeuwenmannen gekocht om als back-up mee te laten draaien. Blauwgrijze roodstaartjes staan er immers om bekend dat ze met een week het nest in de steek laten en ze willen nog wel eens jongen uitwerpen. Dan wil ik de meeuwen inzetten omdat ik vind dat blauwgrijze roodstaartjes te zeldzaam worden om verloren te laten gaan. De meeuwtjes zijn al druk met elkaar poetsen en zingen.

Dus nu maar hopen dat het wat wordt. De kooi is 160 cm lang, 40 diep en 40 hoog dus niet alleen het deel waar ze in zitten tijdens het nemen van de foto. De schuif is gewoon open. Ze hebben de ruimte en als ze iets gaan doen en willen doen kan het vanaf nu dus.

geen pop

hoeft er bij die meeuw man geen pop te zitten ? dus de man krijgt de eventuele jongen alleen groot ?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
      hoeft er bij die meeuw man geen pop te zitten ? dus de man krijgt de eventuele jongen alleen groot ?
      Hoi Ton, die meeuwmannen zitten samen. Die kooi heeft ook geen tussenschot zodat ze lekker de ruimte hebben. Ze gaan nu samen een nest maken en ze poetsen elkaar ook al. Als je dan in dat nest kunsteitjes legt zodra de blauwgrijze gaan broeden lopen ze gelijk. Het makkelijke aan twee meeuwmannen gebruiken is dat er geen pop in legcyclus komt. Ik wil ook geen meeuwen kweken dus ik los het zo op. Meeuwenmannen slapen samen in dat nest en zodra er eieren komen denkt elke meeuw dat de ander die legt en dus gaan ze samen de klus klaren.

Zo putten ze ook niet uit want zelf leggen doen ze niet en je kan ze tot in het oneindige nestmateriaal geven en laten rommelen. Zo staan ze altijd klaar om een nest eitjes of in mijn geval evt verstoten jongen aan te nemen

Mocht het volgende nest van de mozambiquesijzen weer zo in de soep lopen als er jongen liggen bij een nieuw nest dan leg ik kunsteitjes neer en laat ik de meeuwen broeden. Als ze bijna uitkomen leg ik ze weer onder de mozambiquesijs en die doet dan verder "natuurbroed"

Opmerking

Opmerking

Mooi idee van die 2 meeuwen mannen. Had ik eerder moeten weten. Heb ooit geprobeert om Emblema's op stok te krijgen en dat lukte maar niet. Toen toch maar een koppeltje meeuwen gekocht en de eieren daar onder gelegt, alleen alle jongen gingen dood, omdat er eieren gelegd bleven worden in het nest. Ook ging de pop op het nest dood s'avonds. Uiteindelijk bleek dat die andere meeuw ook een pop was. Dus 2 mannen had waarschijnlijk beter geweest

mvg,
          sibrand
          Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

Opmerking

Als de meeuwen een nest hebben denk ik dat ik inderdaad het eerste legsel aan de meeuwen geef. Als dat komt tenminste. Ik weet vrijwel zeker dat het een koppel is gezien het gedrag.
            Ik heb gelezen dat vrijwel elk eerste legsel in een bepaalde kooi verloren gaat. Pas bij een tweede legsel zijn ze kalmer en gewend.
            We zullen wel zien. Die meeuwen horen er wel bij in dit geval want een nest grijze roodstaartjes verloren laten gaan lijkt mij echt niks. Je kan er totaal niet aan komen tegenwoordig en elk jong lijkt me meegenomen. Ik zag deze twee en heb ze meteen gekocht. Verder niks meer gezien en al eerder een paar maanden gezocht en niks gevonden. Ik ken iemand die zoekt er inmiddels al bijna een jaar na en die zou ik heel blij maken met twee jonge vogels

Dat van die meeuwen op de eitjes van de mozambiquesijzen bedacht ik ook net pas. Als ik het eerder had geweten kreeg ik nu 4 jongen. 1 ei is gesneuveld en 1 ei is 2 dagen later gelegd. De andere twee zijn de eerste dagen af en aan bebroed door de storende jongen. Ook een hele nacht niet omdat er 3 jongen op de eieren lagen. Dat vind ik zonde en als ik dat al bedacht had had ik nu 4 nette eitjes terug kunnen leggen ipv hoe het nu gegaan is. Nu zitten de jongen apart inmiddels en de pop broed goed door. maar op "wat" is nu de vraag

Opmerking

Hoi Sibrand, vandaar ook twee mannen. Ik heb verder gelezen dat je de eitjes niet kan onderscheiden en de meeuwen er soms inderdaad eitjes bij leggen. Als die uitkomen verwaarlozen ze de pleegkinderen ook. Ze voeren toch liefst jonge meeuwen nl. Dus dat risico sluit je ook meteen uit. Dit zijn verder meeuwen die nooit eerder gebroed hebben. Ook heel belangrijk ivm herkenning van de jongen. Deze zijn dus puur voor de blauwgrijze. Zou ik ze iets anders laten grootbrengen dan zouden ze evt later de jonge blauwgrijze kunnen verstoten. Zeker als ze eerst in meeuwenkweek gebruikt zijn. Deze komen dus van een kweker en zijn van 2008 en nooit gebroed. Prima keuze als pleegouders dus. Ook daar moet je allemaal rekening mee houden. Wij hebben ze gesext door ze apart op te kooien. Zet je er dan een pop voor dan gaan ze zeker zingen en zijn ze dus man als ze dat doen Ze zingen de hele dag nu dus dat staat vast.

Veder heb ik ze al geleerd buffalowormen en pinkies te nemen. Dat gaat goed dus ze zijn er klaar voor. Alleen nog groen leren eten want daar zijn ze bang voor.

Opmerking

Opmerking

Opmerking

Dus er zijn er nog genoeg begrijp ik? Ik wil je toch even tegenspreken winterkoning want ik zelf kijk elke dag op MP en er hebben er misschien 3 of 4 keer te koop gestaan in 8 maanden tijd

Deze op vogelmarktplaats staat er sinds vandaag. Daarvoor maanden alleen maar gezocht gezocht

Wel zonde dat iemand zich meteen 10 koppels Koopt. Als er iets uitbreekt gaat er veel verloren en als het niet wil met kweken zijn er ook 10 koppels weg voor mensen die het misschien wel zou lukken maar die er niet aan kunnen komen.

Of is er een reden voor om zo groot te beginnen?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx

Dus vandaar ook die meeuwen. Ik wil zeker natuurbroed proberen maar wel met een back-up om evt verliezen op te kunnen vangen. Zodra nest 1 onder de meeuwen ligt koop ik meteen weer twee meeuwen die mee gaan broeden op ronde 2. Dan laat ik de ouders begaan en kijk aan wat er gebeurd. Gaat dat goed dan prima, gaat dat mis dan zijn de meeuwen er nog voor evt de rest van de eitjes of de uitgegooide jongen
                      Als ik je een advies mag geven zou ik het anders doen:
                      Koop er nog 2 koppels en 2 mannen bij. Zet de 2 mannen in een kooi en doe de koppels elk in een kooi. Op het moment dat de blauwgrijze gaan bouwen hang je ook een nestkastje bij de meeuwen.
                      Gaan de blauwgrijze en de meeuwen leggen dan leg je de eitjes van de blauwgrijze onder een koppel meeuwen (die ook gelegd hebben). De eitjes van de meeuwen raap je vanaf het eerste ei en verwissel je met kunsteitjes. De geraapte eitjes leg je als het legsel compleet is bij een stel mannen. Het koppel zal zowiezo gaan broeden op de kunsteitjes en die blijven wel een aantal weken zitten, dus als de blauwgrijze iets later zijn kun je ze alsnog daaronder leggen. Zie je dat de meeuweneitjes onder de 2 mannen bevrucht zijn dan weet je in ieder geval dat ze broeden (want op het nest zitten bij 2 mannen betekend nog niet dat ze aan het broeden zijn).

Als je denkt dat je met 2 mannen direct succes zult hebben kom je denk ik nog wel voor verrassingen te staan.
                      Weet je waar je meeuwen vandaan komen?
                      Het beste neem je meeuwen van een 1/2 jaar tot een jaar oud, deze hebben nog geen ritme en beginnen zodra je ze een nest geeft.
                      De koppels japanse meeuwen kun je ook een aantal nesten laten bouwen die je als ze klaar zijn weer weghaald en weer een leeg nestkastje geven, zo heb je gelijk een aantal mooie schone nesten die je aan de mannen kan geven. (sommige mannen bouwen totaal niet)
                      Mijn ervaring is dat koppels meeuwen beter broeden en beter de nesten grootbrengen, mannen lopen sneller van de nesten af (als je bijvoorbeeld andere meeuwen verzet en ze zien ineens een pop dan heb je kans dat ze alles in de steek laten) en gaan nogal eens voetballen met de eieren omdat ze niet direct vast gaan broeden.

Wil je wel gebruik maken van je 2 mannen dan moet je de eieren van de blauwgrijze rapen vanaf de eerste dag (wat ook weer verstoring geeft). Want zodra de blauwgrijze gaan broeden kun je de eieren niet meer verleggen onder 2 mannen (ze koelen dan teveel af en zullen afsterven).

De gedachte die steeds overal weer terugkomt als dat 2 meeuwen elkaar verdenken van het leggen van eieren vind ik de grootst mogelijke onzin: 1 losse man gaat (soms) ook gewoon broeden!

Opmerking

Hoi J-T. Ik begrijp een aantal zaken niet die jij beschrijft. Je zegt bv dat ik de eieren van de blauwgrijze zou moeten rapen per ei en bij de man-meeuwen moet leggen. Waarom kan ik de manmeeuwen niet elke dag een plastic ei geven en dan wel het complete legsel overleggen als de blauwgrijze klaar zijn met leggen? Dat kan met een koppel toch ook? Waarom zouden ze dan meer afkoelen?
                        Verder staat er toch wel vrij duidelijk dat ik inderdaad meeuwen van 2008 heb gekocht bij een kweker die zelf veel doet met pleegouders. Deze meeuwen zijn door hem gekweekt, correct gesext en ongeveer 8-10 maanden oud nu. Ze hebben ook niet eerder gebroed.
                        Het is niet de bedoeling dat ik met meeuwen zoveel mogelijk blauwgrijze roodstaartjes ga kweken en ik wil ook zeker geen 4 koppels meeuwen op reserve zetten voor dit koppeltje roodstaartjes. Ik vind 1 koppel meeuwen ok en verder moet het maar lukken zo. Mocht het echt nodig zijn dan kan ik terecht bij de kweker van mijn meeuwen die ik schat 40 koppels heeft zitten en zeker wel een nestje blauwgrijze wil laten grootbrengen.

Maargoed, wie zegt dat ze dit niet gewoon zelf kunnen en zullen doen. het gebeurd Ik geef inmiddels bladluis en elke dag veel verse graszaden. Ook eivoer, pinkies en buffalo. Natuurlijk tropenzaad en trosgierst en elke dag een takje groen en een vers bad met schoon water. Meer dan afwachten kan ik nu niet doen. Ze zouden hierop zelf alles moeten kunnen zover ik kan inschatten.

Opmerking

Hoi J-T. Ik begrijp een aantal zaken niet die jij beschrijft. Je zegt bv dat ik de eieren van de blauwgrijze zou moeten rapen per ei en bij de man-meeuwen moet leggen. Waarom kan ik de manmeeuwen niet elke dag een plastic ei geven en dan wel het complete legsel overleggen als de blauwgrijze klaar zijn met leggen? Dat kan met een koppel toch ook? Waarom zouden ze dan meer afkoelen?
                          Als je de blauwgrijze roodstaartjes uit laat leggen en ze hebben bijvoorbeeld 5 eitjes en ze gaan bij het derde eitje broeden dan zijn de eitjes al een paar dagen bebroed op het moment dat jij ze over wil leggen.
                          Als de japanse meeuwen (de 2 mannen) dan nog niet vast op de eitjes zitten te broeden koelen de eitjes af en is het verspeeld!
                          Mijn ervaring is dat het soms een week (of nog langer) kan duren voordat 2 mannen gaan zitten (en dan bedoel ik broeden, in het nestkastje zitten doen ze allemaal). Een koppel is bij mij eerder aan de gang dan 2 mannen en het resultaat is ook beter bij een koppel (is eigen ervaring).

Het is niet de bedoeling dat ik met meeuwen zoveel mogelijk blauwgrijze roodstaartjes ga kweken en ik wil ook zeker geen 4 koppels meeuwen op reserve zetten voor dit koppeltje roodstaartjes. Ik vind 1 koppel meeuwen ok en verder moet het maar lukken zo.
                          Zelf ben ik van mening dat als je iets doet dat je het dan ook goed moet doen. Het komt bij mij over als "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Oftewel ik wil er wel iets voor doen maar het moet niet te veel moeite worden / geld kosten.
                          Je hebt dan voor je koppel blauwgrijze 2 koppels meeuwen en voor de 2 koppels meeuwen heb je de 2 stellen mannen. Ik zeg ook niet dat je zoveel mogelijk blauwgrijze roodstaartjes gaat kweken maar ik wil alleen maar zeggen dat als je stel meeuwen het niet doen dat je er dan nog niet 1 kweekt!!!

Mocht het echt nodig zijn dan kan ik terecht bij de kweker van mijn meeuwen die ik schat 40 koppels heeft zitten en zeker wel een nestje blauwgrijze wil laten grootbrengen.
                          Kan altijd handig zijn maar oversteken bij je eigen vogels werkt toch veel makkelijker.

Opmerking

Nou nou J-T, voor een dubbeltje op de eerste rij? Ik heb inmiddels 350 euro uitgegeven aan dit koppeltje roodstaartjes de broedkooien en het voer etc dus maak je geen zorgen. 4 of 6 extra meeuwtjes van 3 euro maken het niet echt duurder hoor. Misschien vindt je dat iemand minstens 500 euro moet uitgeven om met blauwgrijze roodstaartjes te mogen broeden? Beetje rare opmerking in mijn ogen. Zoals je ziet ook plaats genoeg voor nog wel 10 meeuwen als ik zou willen.

Ik denk dat ik er wel uitkom met twee meeuwen en een kennis met oneindig veel koppels Ik moet eerst die blauwgrijze maar eens aan de gang krijgen want dat is het belangrijkste en de grootste hindernis.

De meeuwenmannen slepen al met nestmateriaal overigens

Opmerking

Nou nou J-T, voor een dubbeltje op de eerste rij? Ik heb inmiddels 350 euro uitgegeven aan dit koppeltje roodstaartjes de broedkooien en het voer etc dus maak je geen zorgen. 4 of 6 extra meeuwtjes van 3 euro maken het niet echt duurder hoor. Misschien vindt je dat iemand minstens 500 euro moet uitgeven om met blauwgrijze roodstaartjes te mogen broeden? Beetje rare opmerking in mijn ogen. Zoals je ziet ook plaats genoeg voor nog wel 10 meeuwen als ik zou willen.

Opmerking

Working...
                              X