Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kooi / hok voor jonge (rijst) vogels?
Collapse
X
-
je kan de jongen weghalen als ze volledig zelf eten dus zelfstandig zijn.
dat is meestal 2 weken na het uitvliegen. maar het is altijd goed om even goed te kijken dat ze echt zelfstandig eten voordat ze je uitvangt.
ik doe ze altijd in broedkooien, en zodra ik weet welke mannen zijn haal ik die er uit en zet ik ze apart.
als je handopfok wil toepassen moeten ze in het begin goed warm gehouden worden. dus met een donkerstraler erboven (niet met een gewone lamp!), omdat ze zichzelf niet warm kunnen houden. normaal doen de ouders dit.
ideaal voor de handopfok is een ziekenkooi.
de ideale temp. is 30 graden, en je moet zorgen dat ze niet te dicht op de lamp zitten.
wat ben je van plan om ze te voeren??
hou er ook rekening mee dat ze elk 1,5 uur tot 2 uur gevoerd moeten worden en dit 15 uur lang.
-
Hoi hoi,
dank voor de reply. Toevallig heb ik deze middag hier in de buurt drie stuks kweekkooien van 1.20m kunnen kopen. Alle drie weer op te delen in 3 aparte hokjes. 1 daarvan zal zowiezo aangewend worden om er jongen in te stoppen. Maar vooralsnog alleen maar eitjes en geen vreemd gepiep nergens.
Wat ik ze te eten zou geven bij handopfok is zo'n pot met eten waarin alles zou moeten zitten. Nutribird A21. En anders het mengseltje wat Alois Van Mingeroet beschrijft in z'n paddaboek. Of ik ga handopfokken weet ik nog niet helemaal. Tis namelijk m'n eerste jaar en misschien dat ik eerst even een seizoen aanzie hoe de ouders dit allemaal voor elkaar krijgen
Groet,
Joep
Opmerking
-
Hoi Joep. Waarom wil je ze met de hand grootbrengen en vanaf welke leeftijd wil je dat doen? Heb je daar ervaring mee? Dat is niet niks en je moet er zeker van zijn dat je weken lang elke dag 15 keer kan voeren. Je kunt niet zomaar een dagje weg en werken en school kan al helemaal niet want dan gaan ze dood. Dus bezint eer ge begint zal ik maar zeggen.
Als je het wil doen om super tamme rijstvogels te krijgen kun je beter lekker doorkweken en een keer afwachten of er een kneus bij zit die je dan moet helpen. 2 gezonde jongen van de ouders afhalen zou ik zelf niet doen. Wat moet moet en je zal vast wel een keer een hele erge achterblijver krijgen die je hulp kan gebruiken. Als je de tijd neemt tenminste.
Opmerking
-
jaa het is een goed idee om eventjes te wachten met het handopfok.
gefeliciteerd met de eerste jongen!
het boek van Alois Van Mingeroet heb ik ook, is een heel goed boek.
als je het volgende kweek seizoen de jongen met handopfok wil doen, en als je al zijn adviesen goed opvolgt zal het vast heel goed gaan.
nog suc6 verder met de kweek van de rijstvogeltjes!
Opmerking
-
Goedemorgen,
enkele redenen voor een handopfok kunnen zijn:
- verstoten vogeltje
- vetrouwd aan mensen of zelfs tam maken
- economisch aspect (tamme vogels zijn leuker te verkopen denk ik)
- tijd overschot baasje (ik niet....)
Weet heel zeker dat ik het eens ga proberen. Op dit moment heb ik ongeveer 15 baby's zitten en d'r wordt nog hard gebroed op 't moment van spreken. Heel misschien deze ronde een handopfok proberen.
Deze week had ik een baby die uit het nestkastje geknikkerd was. Na terugplaatsen in het hokje gingen de ouders gewoon lekker verder, maar voor hetzelfde geld knikkeren ze hem of haar weer naar buiten (indien de eerste keer geen ongelukje was....)
Lijkt me enig een tam vogeltje te hebben
Joep
Opmerking
-
Ah, ik dacht dat er dan iets heel speciaals zou ontstaan omdat er ook in een boek over geschreven is. Maar gewoon tam dus.
Je kan beter 2 jongen tegelijk grootbrengen ivm imprint. Een jong dat alleen door mensen wordt groot gebracht wordt bang voor andere rijstvogels als je heel veel pech hebt en 1 rijstvogel in een kooitje omdat jij dat leuk vindt? Ik weet niet hoe leuk dat voor de vogel zelf is eigenlijk
Het is overigens helemaal geen garantie voor een tamme vogel. Ik denk zelf dat als je heel veel aandacht aan een jong besteed bij de ouders en daarna hij minstens net zo tam wordt. Mijn handopfok is nooit echt tam geworden. Kanaries niet en mussen niet. Wel merels. Die bleven super tam en aten echt uit mijn hand.
Opmerking
-
schiet me net te binnen dat er ook een andere manier is om ze tam te maken..
maar dat doe je zodra de rijstvogels zijn uitgevlogen.
dat staat hier:
ik zou het nooit zo doen omdat je de vogel helemaal zou moeten afzonderen van de rest en je de vleugels moet kortwieken.
dat vind ik meer de vogel dwingen om niet bang voor ons te zijn.
ik heb nu wel een mannetje zitten die absoluut niet bang voor me is, hij is behoorlijk tam alleen hij durft nog net niet op m'n hand te zitten.
ik denk dat als ik elke dag met hem aan de gang zou gaan dat hij tam zou worden en hij is nooit met de hand opgevoed of zoiets dergelijks.
dus ik denk dat marx dus wel gelijk heeft.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking