Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie laat ik bij de jongen Mozambiquesijzen, pa of ma?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wie laat ik bij de jongen Mozambiquesijzen, pa of ma?

De moeder wil steeds een nieuw nest en ik wil ze dus scheiden. Ze heeft een nest gemaakt maar daar slapen de jongen nu in op de eieren. Nu wil ze weer een ander nest maar ook dat wil niet met de jongen erbij want ook daar ligt er meteen een in na het eerste ei. Ik wil dus een van de twee ouders weghalen uit de kooi. Even pauze want ze heeft sinds ze jongen heeft al 4 eieren gelegd die verprust zijn.
    De pop raakt zo gefrustreerd dat ze de vader weg begint te jagen en in de avond gaan ze dus vechten.

Om de boel even te kalmeren wil ik een van de ouders dus uit de kooi hebben. Maar welke? De pop? De man voert de jongen heel goed en is een zeer makkelijke vogel. De pop denkt alleen maar aan leggen leggen leggen en broeden broeden broeden dus ik dacht haar even rust te geven in een kooi zonder nest voor een week of 3. Dan zijn de jongen zelfstandig en kan ik de kooi schoonmaken en kunnen ze nog een rondje doen als ze willen. Doen of niet doen?

Opmerking

Dat zou kunnen inderdaad. Maar kunnen ze de jongen wel voeren door de tralies van een kooi? Ik ben een beetje bang dat dat dan niet goed werkt. Dat ze niet genoeg gevoerd worden door de tralies

Opmerking

Nee hoor, het is niet de bedoeling om te stoppen met de kweek. Ik wil alleen dat de pop even rustig wordt. Ze is heel erg gefrustreerd omdat ze nu een nest verloren is en dus reageert ze af op de man als ze in de avond niet op haar eieren kan waar jongen op liggen. Dan jaagt ze de man door de kooi en ben ik bang dat ze hem te pakken krijgt of straks die woede op de jongen richt.

Maar wat me nu wel opvalt is dat ze dus nog steeds prima meevoert en op het oudtste nest zit. De jongen worden natuurlijk heel erg snel groter en ik weet dus ook niet hoe lang die in de avond in nesten blijven slapen? Als ze daar heel snel mee stoppen is het probleem sowieso al opgelost. Als de pop broedt en op haar nest kan is ze nl voorbeeldig. Als ze broeds niet op haar nest kan verandert ze in een furie naar de man toe

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Hoi Serinus, de pop zit inmiddels weer vast op het nest en pleurt de jongen er gewoon uit als ze erin wil. De eieren zijn nog heel maar dus wel de eerste 4 dagen slechts zo nu en dan een paar uur bebroed. Heeft dat nog kans van slagen? De pop zit vandaag nl zeer vast te broeden en is er nu alleen even af om de jongen mee te voeren. Als zij broedt is het goed, dan doet ze de man niks. Als ze in de avond niet op het nest kan dat krijgt hij op zijn kop. De sukkel fluit nl en dat mag hij niet. Maar hoe harder zij achter hem aanzit hoe feller hij gaat fluiten, kuifje omhoog en snoeihard fluiten tijdens de achtervolgingen. Maar dat gaat zo 2 uur door en dat lijkt me niet gezond.

Ze zitten vandaag nog allemaal samen en de pop en man gedragen zich weer voorbeeldig. Man voert de pop op het nest en zij broedt. Maar als ze er vanavond weer niet in kan vrees ik dat het gedoe weer begint. Hij fluit oorverdovend hoge tonen en zij zit hem dan woest achterna.

Als ze vanaf vandaag vast zit te broeden dan hebben die eitjes nog een kans dus? Ze zijn nl een dag echt bebroed. Toen minstens 1 keer een hele nacht niet etc etc. Dan sterft de kiem toch af of niet?

Opmerking

Hallo Marx,

Als ze vanaf vandaag vast zit te broeden dan hebben die eitjes nog een kans dus? Ze zijn nl een dag echt bebroed. Toen minstens 1 keer een hele nacht niet etc etc. Dan sterft de kiem toch af of niet?
              The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Opmerking

Ze hebben overigens een erg grote kooi en de pop krijgt de man nooit te pakken. Ze hebben een kooi van ik schat 1m x 80cm x 60cm. De man zoeft gewoon weg als ze komt en ze kunnen er echt in vliegen

Opmerking

Ik zou gaan voor de man met jongen verplaatsen in een andere kooi in de buurt van de pop.

Zij kan rustig blijven broeden en alles zien en horen.

Je slaat twee vliegen in een klap, je eieren blijven veilig voor vervellende jongen die terug op het oude nest willen zitten en ze kan niet zo fel achter de man aanjagen.

De babykooi vind ik persoonlijk niets, de jongen kunnen niet beginnen aan hun ontwikkelingen (vliegen) en zitten de heledag te suffen in zo'n klein kooitje.

Mannen verplaatsen is best veilig en hij gaat ze zeker ook op een andere plek voeren, ook even het eivoer aanbieden in een plat schaaltje op de grond dan zien de jongen dit ook beter en gaan sneller ook beginnen met eten dan een bakje dat hangt.

Pop en nest verplaatsen is vragen om problemen omdat ze dit niet accepteerd en het nest met eieren niet betreed op een andere plek.

Maar ja, het blijft lastig om te kiezen zeker bij je eerste nestje.

Sterkte met je keuze en succes.

Groeten Michael.
                    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Ik heb voor nu even de meest veilige oplossing gekozen. Ik wip de jongen er met mijn handen uit. Die jongen zijn overigens heel erg relaxed. Totaal anders als de putters gelukkig. Dus als de pop gaat eten en voeren dan kruipen de jongen snel op het nest en kijkt ze erg verloren op de rand. Verdorie, bezet! . Dan kom ik, wip ze er even uit met de vingers en zet ze op een stok. Pop duikelt meteen op de eitjes en broed verder. Ik hoop dat ik het probleem zo kan ondervangen. Zolang zij op de eieren zit boeit het haar niet als er een jong op haar komt liggen en wat de man doet. Dus voor nu gaat het goed. Het is de pop die niet op het nest kan wat problemen geeft. Verder voert ze de jongen elke dag voorbeeldig en laat zich ook weer kalm voeren op het nest door de man. Ze zit op 3 hele eieren. De laatste 3e sinds gister. Die zal dus wel uitkomen als ze doorzet.

Opmerking

Working...
                      X