We gaan binnekort een voliere bouwen voor de kanaries. Maten ongeveer 1 meter diep, 2,5 meter lang en 2 meter hoog. Met een sluisje en op een beschutte plek. We hebben geen ruimte voor een echt nachthok en dus wilden we aan de zijkant een stuk aan drie kanten dichtmaken. Achterkant en dak zijn dicht en de voorkant is beschut doordat het half onder een groot afdak op ons terras valt. Ik ben niet perse op zoek naar andere vogels om er bij te zetten maar ik vind gouldamadines erg mooi ! Mochten die toch ooit op mijn pad komen kunnen ze dan in de buitenvoliere en moeten ze in de winter dan naar binnen of niet ? In div. boeken die ik erover gelezen heb staat elek keer iets anders....
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Gouldamadines buiten in de winter ?
Collapse
X
-
Ik zou ze binnen halen. Wij hebben afgelopen winter gouldamadines geprobeerd (koudkweek) en ondanks dat we wel een nachthok hebben met een anti-vrieskacheltje (dat de temperatuur tussen de 5-10 graden hield) hebben we 2 dode popjes gehad en ons mannetje heeft de winter maar net overleefd.. nu hebben we misschien gewoon pech gehad, maar ik zou het niemand aanraden om ze zonder binnenhok in de winter buiten te laten.
-
Ik heb ze ook buiten met een nachthok dat vorstvrij gehouden wordt door een kacheltje. Ik had voor de winter al dode jongen door ziekte etc. mijn popje dat ik zelf over gehouden heb heeft het prima gedaan in de winter. Ik heb daarna bij een koudkweekkweker een nieuw koppel gekocht en daarvan is het popje toen gestorven door vuurwerk met oud en nieuw. Ze zitten nu beide in de rui, ik denk dat het gevolg is van koudkweek, de late rui.
Opmerking
-
Ik heb al jaren goulds het hele jaar door in de buitenvoliere. Ze hebben een ruim nachthok dat ik tussen de 5-10 graden houdt. Hiervan maken ze veel gebruik bij koudere dagen (in alle jaargetijden).
Bij mij vielen in het voorjaar alle vogels standaard in de rui, dus kweken begon altijd pas vanaf juli/augustus. Dit jaar (voor het eerst) is er een stelletje dat niet in de rui gevallen is en nu alweer hun tweede nestje heeft, waarvan de jongen op uitvliegen staan.
De andere vogels zijn bezig aan hun koprui, dus de rui zit er alweer bijna op.
De jongen van vorig jaar zijn nog steeds gedeeltelijk in hun jeugdkleed. Ik denk dat de weersomstandigheden te grillig zijn, dit voorjaar. Een jong van oktober vorig jaar, dat door omstandigheden de winter in een onverwamde schuur heeft doorgebracht was in april al geheel doorgeruid in de volwassen kleuren. Maakt dus blijkbaar wel verschil hoe de jongen de winter doorbrengen.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking