Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Hoe is het afgelopen met de blauwgrijze roodstaartjes mark?
Nog jongen op de stok gekregen? Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat je ze allemaal weggedaan hebt.
Ik ga volgende week een koppel blauwgrijze roodstaartjes ophalen, eens kijken hoe die het doen.
Yep, ik heb ze allemaal weggedaan. Bevielen me niet. Wel buiten in de grote voliere. Maar in broedkooien is het in mijn ogen niks met die vogels. Ik heb ze dus met de hele groep buiten gezet en dat was wel erg leuk. Helaas begonnen ze met nesten bouwen in september/oktober en toen heb ik besloten dat ze beter naar een andere ervaren kweker van Afrikaanse prachtvinken konden. Hij heeft de hele groep gekocht en probeert er dus wel mee te kweken. Bij mij vielen ze in het niet bij de Mozambiquesijzen en dus heb ik besloten me maar op die vogels toe te leggen.
Oke, bij mij gaat het koppel binnen in een langwerpige voliere van 3m breed bij 1m hoog bij 0.75m diep.
Het mannetje van dit koppel heeft iets een kaal kopje, moet ik daar nog iets speciaals aan doen?
De pop heeft hem kaal geplukt (Omdat ze bij die kweker in een broedkooi zitten) dus ik wil ze denk ik eerst even apart zetten totdat de man weer helemaal in orde is.
Aan het kale koppie hoef je niets te doen.
Ook niet apart zetten, hij is toch niet ziek?
Nu ze veel meer de ruimte hebben en dus meer afleiding, zullen ze wat minder knuffelen(plukken) en komt het wel goed.
Alleen als het koppie ooit is stuk gepikt willen op die plekken wel eens geen veren meer terug komen.
Zie dat je ook een buitenvoliere hebt, als ze daar in het voorjaar in gaan gaat het helemaal goed komen.
Meestal na het naar buiten plaatsen, gaan ze ruien en dan krijgt hij weer en volle veerdos.
Ik heb eens een koppel treurpaapjes gekocht met kale koppies, die bleven binnen ook kaal, toen ik ze in het voorjaar naar buiten deed, kwamen er binnen een week weer stoppels op de koppies en in "no time zat alles er weer op.
Oke, bij mij gaat het koppel binnen in een langwerpige voliere van 3m breed bij 1m hoog bij 0.75m diep.
Het mannetje van dit koppel heeft iets een kaal kopje, moet ik daar nog iets speciaals aan doen?
De pop heeft hem kaal geplukt (Omdat ze bij die kweker in een broedkooi zitten) dus ik wil ze denk ik eerst even apart zetten totdat de man weer helemaal in orde is.
Zijn ze geringd? Heeft de pop toevallig een gouden knijpringetje om en is zij duidelijk kleiner? Ik had nl ook een man die geplukt werd door zijn pop
Jawel, ik weet dat de kans klein is dat ze het zijn. Maar als ze het zijn ben ik wel blij dat ze leuk terecht komen. Dan is het ook een bewezen koppel en heb ik nog wel wat info voor de beste man. Maar inderdaad, plukken zit er flink in. Ik heb ze 20 jaar geleden ook gehad en toen plukten ze elkaar ook. Dus dit zal vast niet de enige kaalgeplukte man zijn denk ik
Oke, verder niks aan doen dus. In het voorjaar gaan ze zeker de voliere in.
Ik ga ze morgen ophalen bij een man in zeist, misschien zegt dat je iets
Het mannetje is geringd met een rode jaarring van 2006 dus, de pop is neit geringd.
De vogels zijn volgens de man waar ik ze ga halen al een beetje in broedstemming aan het komen, kan ik de man wel gewoon inzetten vanwege de kale kop? Ik heb, net zoals mark had, een koppel japanse meeuwen achter de hand omdat ik het ook zonde zou vinden als deze vogels verloren gaan, ze zijn er nu eenmaal bijna niet meer. Dus ik denk dat de eventuele eitje meteen onder de meeuwen gaan omdat ze het vaak zelf verprutsen.
Elke dag pak ik nestkorfjes in de handen en maak het invlieggat iets wijder ook als er eitjes of jongen inliggen.
Dat ga ik dan toch ook eens proberen! Tot nu toe wachtte ik bij de soorten met zo'n tunnelnestje tot de jongen uitvlogen en ringde ze dan. Dank voor de tip.
Opmerking