Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blauwgrijs roodstaartje, iemand ervaring?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Blauwgrijs roodstaartje, iemand ervaring?

Ik heb een koppel blauwgrijze roodstaartjes. Weet iemand hoe ik die het beste kan aanzetten tot de kweek? Beter buiten dan binnen? Ik dacht zelf dat het wel ongeveer gelijk zou zijn aan kweken met Mozambiquesijsjes toch? Dus goed eivoer (deels met ei) met insectenpate en buffalo's, beetje trosgierst en verder zo gevarieerd en gezond mogelijk voeren. Ik wil ze in een broedkooi zetten van 1,5 meter lang, 1 meter hoog en 60 cm breed. Een paar evt plastic planten erin, heksenbezem erin en verder natuurlijke takken. Hang ik die kooi het beste binnen bij een raam of buiten?

Ik kan nergens een goed duidelijk kweekverslag vinden van deze vogels.

Bijgevoegde Bestanden
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Vorig jaar had ik 1 koppel in een kooi van 50x50x40hoog, zonder aankleding en met alleen een tralienestkastje aan het voorfront hangen.
      Deze hebben in totaal zo'n 10 jongen gehad maar lieten ze na 2, 4, of 6 dagen met een volle krop in het nest achter en keken er niet meer naar om. De reden weet ik nog steeds niet!
      Ik heb er toen 2 overgehouden onder de meeuwen.
      Nu weer 1 koppel in een kooi van 60x50x40, zonder aankleding met een traliekastje aan het front. Het nest is nu een paar dagen af en gisteren zag ik het popje een beetje in elkaar gedoken zitten, dus waarschijnlijk vandaag het eerste ei.
      Een ander koppel wat ik heb klikt niet en die gaan met een paar weken in een voliere van 6 x 1,5.
      Ze krijgen bij mij:
      Australische prachtvinken mengeling van konacorn met daarbij:
      - witte perilla
      - paddy
      - wit slazaad
      - sesamzaad
      - negerzaad
      - graszaad
      - amerikaanse sijzenmengeling van koenings
      - bruin vlaszaad (dit eten ze bijna niet)

Eivoer met elke dag een paar pinkies.

Bij mij doen ze het prima in de broedkooien maar ik heb wel nakweken. Ik weet niet waar je ze vandaan heb (doet er ook niet toe) maar ik weet wel dat er een aantal "binnen gekomen zijn". Heb je er die een paar weken terug nog in het wild vlogen dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk!!!

Succes ermee!

Opmerking

OK, bedankt alvast voor de antwoorden. Heel verschillend maar heel leerzaam. Ik heb veel gelezen van Amerikaanse sites inmiddels en daar wordt aangeraden ze in broedkooien te zetten. Ik zet ze dus in een binnenvoliere met veel plastic groen en bij een raam voor natuurlijk licht. Dat in een kamer waar nooit iemand komt met veel levende planten om de kooi. Goed voeren en hopen maar dat ze iets gaan doen.

Ze zijn niet recent geimporteerd met die zending en ik weet ook niet zeker of het een koppel is. Ze bouwen wel nesten maar er komen geen eieren is me verteld. Zegt dat iets? Ik heb overigens een site gevonden waar je precies aan de zang het geslacht kan horen. Leuke eerste indicatie en anders gendica maar weer.

Ze zijn niet oud en hier geboren dus

Verder las ik overal dat ze geen nestcontrole verdragen en bij verstoring alles in de steek laten. Misschien is je dat gebeurd J-T?
        Mocht het ooit zover komen dan ring ik ze dus niet. Jammer maar dat schijnt echt een reden te zijn waardoor de meesten hun jongen in de steek laten.

Moet er nog veel over lezen maar we zullen wel zien hoe het zal lopen. Ze worden heel oud en kweken lang door dus tijd genoeg. Gaat het dit jaar niet binnen dan kunnen ze volgend jaar naar buiten en het daar proberen. Lukt vast wel als ik alles op alles zet.

Opmerking

Hoi Marc
          Ik kan geen antwoord op je vraag gewen mar ik hoop voor je dat ze gaan snel broeden.Ik was ook op zoek naar een koppeltje maar omdat ze niet te vinden zijn heb ik al opgegewen.Ik vind ze echt prachtig en zal ik graag in de toekomst een koppeltje willen.Maar hopen dat ze gaan broeden en misschien ooit in de toekomst kan ik een koppeltje bij jou kopen
          Heel veel succes.

P.s.Wat is de prijs momenteel voor een koppeltje?

P.P.s.Je hebt een prachtige voliere populier.
          Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door goulds75
            P.s.Wat is de prijs momenteel voor een koppeltje?
            De prijs is inmiddels wat de gek er voor geeft. Ik zou niet weten wat een normale prijs is.

Opmerking

Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Dank je Ton, als ze vertrouwelijk zijn wil ik ze elke dag kort even besproeien met de plantenspuit als in een neveltje. Als dat geen stress geeft tenminste. Ik geef ze ook een badschaaltje Ik denk dat dat misschien wel de truc was bij de Mozambiquesijzen hier. 6 maanden niks en alleen een nest onbevruchte eitjes, een week elke dag kort sproeien en ze begonnen en nu vliegen de jongen al elk moment uit

Opmerking

Ik weet overigens nu 100% zeker dat het een koppel is. De roep is man en pop. Verder is de pop is duidelijk anders en kleiner, heeft een kleinere zwarte vlek tussen de poten, een minder rode staarten de lichaamskleur is ook iets bruiner. Werkelijk elk kenmerk van geslachtsverschil tonen deze twee extreem duidelijk. De man zingt ook, dus die is 100% zeker en hij is echt 25% groter, heeft een hele zwarte buik en een felrode staart. Ze doen alles samen en bouwen ook samen een nest. Ik ga er dus voor nu maar gewoon vanuit dat het hier om een koppel gaat. Ze stonden op zaad en gaan dus nu over naar zaad met daarbij alles wat ik denk dat goed voor ze is. Dat doe ik wel heel geleidelijk. Eerst om te beginnen elke dag 1 of 2 buffalo's en een heel klein beetje eivoer en universeel.

Het zijn echt hele leuke schattige vogels en voor de duivel niet bang. Meteen na aankomst lekker eten, in bad en verkennen waar ik bij stond

Opmerking

zo ga je nog iedereen jalours maken die het niet al was . het is heerlijk genieten bij je zo te horen. leuk dat ze zich al zo thuis voelen.
                    we wachten met spanning met je mee.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door marcella
                      zo ga je nog iedereen jalours maken die het niet al was . het is heerlijk genieten bij je zo te horen. leuk dat ze zich al zo thuis voelen.
                      we wachten met spanning met je mee.
                      Ik geniet met volle teugen van mijn vogels. Een nest jonge Mozambiquesijzen in de woonkamer, een voliere met grijzeroodstaartjes in mijn kantoor en dan nog een koppel nachtegalen met een inmiddels af nest op mijn dakterras. Beter kan niet want ik heb nu eigenlijk alles wat ik ooit wilde hebben aan vogels en ze doen het ook nog eens heel erg goed allemaal

Opmerking

echt het toefje slagroom op je gebakje zo te horen.
                        nou zet de koffie maar klaar dan komen we meegenieten
                        nee hoor maar het is toch heerlijk als een mens zo tevreden kan zijn.

Opmerking

hou je ons op de hoogte marc?
                          Groet'n uut Drenthe

Opmerking

effe gezocht

hoi marx

ik heb de encyclopedie er eens op nagekeken en ik heb een beschrijving gevonden. ('k weet niet of je er iets aan hebt maar toch.)

latijnse naam: Estrilda Caerulescens

verspreiding: Noord-West Afrika

grootte : ongeveer 11 centimeter

geslachtsonderscheid: beide geslachten lijken sprekend op elkaar. de mannetjes zijn tijdens de broedperiode herkenbaar aan hun zang

sociale eigenschappen: Blauwgrijze roodstaartjes zijn verdraagzame en vredelievende bewoners van een gemende voliere. zowel onderling als ten opzichte van andere vogels hoeft u geen problemen te verwachten.

geschikte behuizing: deze vogels kunnen zowel buiten- als binnen gehouden worden. een ruime broedkooi behoort ook tot de mogelijkheden.
                            beplanting word erg op prijs gesteld.

omgevingstemperatuur; onder normale winterse omstandigheden is het doorgaans voldoende wanneer de vogels zich kunnen terugtrekken in een
                            goed geisoleerd nachthok. in extreme situaties zal het verblijf verwarmd moeten worden.

voedsel: u geeft deze prachtvinken een goed zaadmengsel voor tropische vogels, aangevuld met trosgierst en onkruidzaden. verder lusten ze graag wat eivoer, insectenpate, universeelvoer en wat levend voer.
                            groenvoer, en dan vooral kleine beetjes verse onkruiden worden graag opgenomen.
                            scherpe maagkiezel en grit horen altijd tot hun beschikking te staan.

activiteiten: Blauwgrijze roodstaartjes zijn achtive en beweegelijke vogeltjes. worden ze op een rustige manier benaderd, dan stellen ze vrij snel vertrouwen in hun verzorger.

kweek: Blauwgrijze roodstaartjes planten zich zowel voort in een buitenvoliere als in een (ruime) broedkooi. ze kunnen hun intrek nemen in een halfopen nestkastje, maar bij voorkeur bouwen ze een vrijstaand nest in een dichte struik. het kogelvormige nest wordt onder meer gemaakt van lange grashalmen, waarbij opvalt dat het invlieggat vaak neerwaarts gericht is.
                            gemiddeld leggen ze 3 tot 5 witte eitjes, die afwisselend bebroed worden door beide oudervogels.
                            na ongeveer 12 tot 14 dagen komen de jongen uit het ei.
                            de eerste tijd voeren de ouders ze vooral kleine insecten, zoals: geknipte meelwormen, bladluis, fruitvliegjes, en spinnentjes. na ruim 2 weken verlaten de jongen het nest.
                            voordat ze geheel zelfstandig zijn , en dat zijn ze op een leeftijd van ongeveer 5 weken, brengen ze de nachten door in het ouderlijk nest.
                            op een leeftijd van 4 maanden hebben de jongen dezelfde kleur als de ouders.
                            de jongen kunnen, waneer de ruimte het toelaat, bij de ouderdieren blijven.
                            deze zijn dan al vaak weer bezig met een volgend broedsel.
                            blauwgrijze roodstaartjes die in een goede conditie zijn en afwisselend gevoerd worden, kunnen meerdere legsels per seizoen grootbrengen.

bijzonderheden: er is ook een Blauwgrijs zwartstaartje. deze soort is nauw verwant aan het roodstaartje, en heeft dezelfde verzorging nodig.
                            Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Hoe is het afgelopen met de blauwgrijze roodstaartjes mark?
                              Nog jongen op de stok gekregen? Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat je ze allemaal weggedaan hebt.

Ik ga volgende week een koppel blauwgrijze roodstaartjes ophalen, eens kijken hoe die het doen.

Opmerking

Working...
                              X