Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambiquesijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

eieren pikken

Hallo,
    Na een paar dagen man en pop bij elkaar gehad te hebben, is de pop weer eieren gaan leggen. Alleen: gisteren bij het eerste ei was ik te laat om de man er uit te vangen (ei was al aangepikt) en hem in een klein kooitje vlak voor de broedkooi te hangen. Gisteren tegen de avond dat alsnog gedaan. Vanmorgen tweede ei in het nestje, maar opnieuw kapotgepikt.... Ik weet nu dus zeker dat de pop het zelf doet. En daar is denk ik weinig aan te doen..?
    De pop pikt ook (zonder succes uiteraard) op het kunsteitje, wat ik er gisteren in gelegd had.
    Wel vreemd, want dezelfde pop heeft dit voorjaar met succes zitten broeden en toen twee jongen groot gebracht.
    Heeft iemand een idee waarom een pop dat doet, en hoe die pop daar misschien vanaf is te brengen? (ze krijgen gevarieerd voedsel, zaad, eivoer, universeelvoer, wat pinkies, grit, en af en toe wat groenvoer). Graag suggesties/tips.
    groeten,
    Jeroen

Opmerking

eitjes stuk pikken.

Ik heb hetzelfde probleem bij een koppel mozambieken op dit moment.

Het popje legd bij mij maar een eitje en elke keer is het weer stuk gepikt.

Dit is nu de derde keer en ik weet niet wie het doet (man of pop).

De methode met de man heb ik nu gelezen maar wat te doen als het het popje is?

Beste Serinus en andere forumbezoekers natuurlijk, suggesties?

Alvast hartelijk dank.

Groeten Populier.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
        Ik heb hetzelfde probleem bij een koppel mozambieken op dit moment.
        De methode met de man heb ik nu gelezen maar wat te doen als het het popje is?
        Groeten Populier.
        Hetzelfde, zo snel mogelijk als een ei is gelegd vervangen door een kunstei, na derde eitje weer terugleggen.
        Meestal doen ze het alleen de eerste dag(en)

Opmerking

eieren stuk pikken

Hallo Populier,
          Ik zag je bericht over het stuk pikken van eieren door een span mozambique sijsjes. Bij mij bleek het de pop te zijn die de eieren steeds stuk maakte (duurde wel een tijdje voordat ik dat kon vaststellen).
          Ik heb toen ik dat wist enkele malen kort na het leggen (meestal 's morgens rond 9 uur) het pas gelegde ei direct weg kunnen halen en vervangen door een kunsteitje. Maar toen ik na enkele dagen de drie goede eitjes teruglegde gingen de sijzen er niet meer op zitten... (niks geworden dus). Als de pop (om wat voor reden dan ook) de eitjes stuk pikt, heb je kennelijk gewoon een probleem waar weinig aan te doen is.
          groeten
          Jeroen
          n.b. bij mij zaten de mozambieken in een broedkooi (70x40x40); misschien toch te klein geweest (?)

Opmerking

Hallo Zwartkopje en Jeroen,

Bedankt voor de reacties.

Bij mij zijn er drie ronden van 1 enkel eitje per legsel geweest.

En voor ik het wist lag deze kapot op de grond of in het nest.

Dus opletten wie het was (man of pop) was er niet bij.

Ik heb dit koppel nu een paar maanden, geen idee hoe oud ze zijn.

Ook is het een vrij tam koppel (vroeger had ik altijd van die zenuwelijers).

Ze zitten nu nood gedwongen in een broedkooi (100X50x50) omdat ik net verhuisd ben en de voliere er nog niet staat.

Ik hoor verschillende verhalen dat ze nu juist broeden (wintermaanden).

Is er iemand die ze ook s'zomers heeft gekweekt?

Dan kunnen ze als de voliere er staat misschien buiten nog iets doen wat op eieren leggen en broeden lijkt.

Groetjes Populier
            Groeten Michael

Opmerking

broeden mozambique sijsjes

Hallo Populier,
              Volgens mij broeden mozambiquesijzen in de periode oktober tot maart/april. Vorig jaar had ik in de buitenvoliere nog een nestje waarbij het eerste ei werd gelegd op 11 april. Uit dat nestje heb ik twee jongen (uitgekomen op 27 april 2006) groot gekregen (die twee, broer en zus dus, heb ik nog).
              Je ziet dat je dus best nog kansen hebt als het weer mee zit, en je ze bijtijds naar buiten kunt doen....
              groeten + succes
              Jeroen

Opmerking

Hallo Jeroen,

Vrijdag a.s. wordt mijn schuur geleverd, dus opzetten en een voliere ertegen aan bouwen en wie weet lukt het nog met de mozambieken.

bedankt voor je antwoord en jou ook succes met de kweek.

Groeten Populier.
                Groeten Michael

Opmerking

Groeten Michael

Opmerking

Dat voer is prima, dan is eivoer niet nodig

gefeliciteerd

Opmerking

Working...
                    X