Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paar practische vragen over mijn mozambiquesijs-jongen. Wie helpt me?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Opmerking

Het 3e nest is er al weer. Ze hebben het eerste ei liggen terwijl de andere jongen nog niet uitgevlogen zijn. Zou ze er toch van geleerd hebben deze keer

Ik vind ook dat ze erg mooie nesten maken voor vogels die erom bekend staan dat ze slechte nestbouwers zijn. Bij anderen zie ik altijd wat kokosvezels en wat katoen en dat is het. Bij mij bouwen ze in 1 dag een prachtig wit nestje. Zo fijn en mooi als een vulkaantje in een kanarienest

Opmerking

Opmerking

Die van mij hebben er dus steeds 3. Maar ik heb begrepen dat dat al heel mooi is voor deze soort. Vaak is het 3 eitjes en dan 2 jongen op stok. De eerste jongen doen het ook nog steeds erg goed. Ze zijn wel langzaam met zaadjes leren eten. Ze eten nog steeds vooral eivoer en trosgierst. Het zaadbakje gooi ik elke dag bijna onaangeroerd weg. Maar ik heb begrepen dat dat geen probleem is als ze maar goed eten en dat doen ze. Ze zijn dol op appel en eivoer met trosgierst.

Vandaag zaten de huidige jongen voor het eerst op de rand van het nest

Ik ben benieuwd hoe lang ze hiermee doorgaan. Ik verwacht dat ze dit nest nog doen en dan reken ik nergens meer op. Jij zei nog wel twee nesten daarna maar we zullen het zien. Het zou kunnen maar ik ben nu al dik tevreden over dit jaar en dit koppel. Ben benieuwd wat mijn eigen kweek pop over een jaar gaat doen met de nieuwe verse man

Opmerking

Opmerking

Kun je zomaar een zeer jonge pop bij een volwassen man zetten? Dat lijkt me wel een beetje gevaarlijk of niet? De man is volwassen nl. Maar ik kan ook een pop bijnemen en de jonge man erbij zetten. Lijkt mij echter ook een risico.

Opmerking

Opmerking

Mijn ervaring is bij mijn vogels heel anders. Ik had een broedrijpe pop die al 5 jaar alleen zat (was zgn een man voor de zang ) en een man die 1,5 jaar aleen had gezeten in een huiskamerkooitje. Bij elkaar was bekken en klaar was het huwelijk Ik denk dus dat de natuurlijke manier van een broedrijpe pop ontmoet een zingende man ook heel goed kan werken. Ze hebben dan allebei een doel en krijgen waar ze naar zochten. Dan gaat het meteen los en heb je niet 1 vogel die eerder echt in conditie komt dan de andere.
                  Ik overweeg dus ook dit koppel weer te scheiden na broeden en als de man volop zingt en de pop weer aan nestbouw begint volgend jaar ze weer samen te zetten. Bij mij hebben ze altijd de meeste agressie getoond in de periode dat ze niks met elkaar konden.

Opmerking

Opmerking

Vandaag zijn de eerste 2 eitjes uitgekomen van ronde 3. Ik verwacht vanavond of morgen het 3e jong als dat tenminste nog uitkomt. Ben erg benieuwd.
                      De vorige ronde hangt nog in de voorhangkooi. Deze zijn nog niet zelfstandig maar de man rooit het prima dus ik laat ze net als vorige keer nog even lekker hangen Ze zijn pas 26 dagen oud. Bij het ringen over 5 dagen haal ik ze weg.

Opmerking

Even een praktische vraag. Als ik die nieuwe jongen nu in een broedkooi zet naast de oude jongen en daar een week of twee in laat met tralies tussen de twee nesten. Kunnen ze daarna samen? Desnoods in een totaal vreemde ruimte? Of moet ik daarmee oppassen? Dan doe ik het niet. Ik vraag het alleen maar want het lijkt me handig Zij kunnen ook gewoon hun eigen vluchtkooi krijgen van 160 cm lang aangezien de blauwgrijsjes dan inmiddels allemaal vrij in de vogelkamer kunnen. Kooien genoeg.

Opmerking

Hallo Marx,ik heb jongen van 3 nesten(van 2 koppels) bijelkaar zitten wat geen problemen geeft, wel ga ik de mannen en de poppen na de rui scheiden.
                          Maar altijd blijven opletten.
                          Mvg,
                          kingfisher
                          Mvg,
                          Kingfisher.

Opmerking

Opmerking

Jammer dat het met de meeuwen mislukt is. Was een leuke test. Hier is jong 3 vannacht ook uitgekomen en ze liggen weer zoals altijd tevreden in het nest met een vol kropje buffalo-ingewanden
                              Ze zien er weer prima uit dus ik ben benieuwd of ze ook deze drie netjes op stok krijgen. Donderdag gaat nest 2 van de ouders af want dan zijn ze 30 dagen. Nest 3 wordt dan geringd en moet dan meer eten krijgen.

Opmerking

Opmerking

Working...
                                X