Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toch nog jonge Mozambiquesijsjes vandaag. :-)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Toch nog jonge Mozambiquesijsjes vandaag. :-)

Na al dat geprobeer en mijn uiteindelijk drastisch omgooien van de kooi zie ik tot mijn grote verbazing vandaag toch twee jonge mozambiquesijsjes in het nest liggen. Vannacht uitgekomen en 1 eitje zit nog dicht. Ik heb niet geschouwd dus het kan zijn dat dat een onbevrucht eitje is.

De pop ging al van het nest vanmorgen om eivoer op te nemen dus het gaat gelukkig goed. Ze zit ze niet plat te broeden en ze weet dat ze eten nodig hebben want ze nam voor het eerst eivoer op zelf.

Ik ben wel wat onzeker over mijn voer nu maar dat komt door alle tegenstrijdige verhalen op internet denk ik. Ik geef nu eivoer voor tropen met daardoor een ei, een handje ingevroren buffalo en pinky's die ik door de staafmikser heb gedaan en een paar hele pinky's en buffalo ontdooit. Daar nog een heel klein beetje insectenstrooipoeder van aves doorheen ivm de insecten.

Vanaf dag 5 wil ik weer paardenbloemen en wat onkruidzaden bij gaan geven. Wel mooi dat ze dit jaargetijde hebben gekozen aangezien ik in december echt niet aan vers graszaad en onkruidzaad had kunnen komen. Fruit laat ik weg tot een dag of 10 want ze eten hier als gekken peer en appel en dar een krop vol van lijkt me wat veel voor jonge vogels.

Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. De man is bij mij poeslief en onderdanig aan de pop. Dat is wel prettig omdat meestal de mannen roet in het eten gooien las ik. Hier heeft de man niks te vertellen en is het de pop die de scepter zwaait.

Hij is wel goed voor de pop en voert haar netjes elke dag op het nest. Ik verwacht dat hij een voorbeeldige vader zal zijn gezien zijn goede gedrag naar de pop op het nest.

Fingers crossed dat alles goed blijft gaan!

Omdat ze in de woonkamer hangen naast mijn kantoor kan ik ze goed observeren. De pop was er weer vanaf gegaan en dan neemt de man het nest snel over. Hij kijkt even naar de jongen als in een korte inspectie en gaat er dan op liggen om ze warm te houden. De pop eet dan eivoer en als ze klaar is roept ze de man van het nest die meteen plaats maakt voor haar. Echt leuk om te zien. Ook brengt de man de pop heel vaak wat eten op het nest. Volgens mij doen ze het prima zo samen dus mijn plan is het koppel gewoon puur natuur samen de jongen te laten grootbrengen.

Wie weet loopt alles nog in de soep maar voorlopig ziet het er goed uit. Ben ook blij dat ik ze eindelijk veel eivoer zie opnemen. Dat deden ze eerder niet zo maar nu eten ze niks anders meer dus dat lijkt me goed voor de jongen.

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Gefeliciteerd Marc!

Ik duim mee, dat komt vast helemaal goed.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Het geduld is eindelijk beloond, succes er mee!

Groeten Michael,
          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Eitje 3 is ook uitgekomen. Dus nu liggen er 3 gezonde jongen in. Voorlopig alles heel erg naar wens. Pop gaat er elk uur heel even af en ze lijken ze samen te voeren. Maar ik hoor nog niks want ze zijn piepklein natuurlijk.

Ben blij dat de man dus wel degelijk vruchtbaar blijkt te zijn en dat ze zoals het er nu naar uitziet ook geen jongen uitwerpen of doodmaken oid. Ze gedragen zich vooralsnog voorbeeldig.

Opmerking

Tof Marc en zo te horen komt het wel goed.
              Wat Serinus schreef inderdaad even aanhouden,niet de buffalo's vermalen,gewoon geheel geven en de oudervogels rollen /knijpen ze zelf leeg en de velletjes blijven achter.
              En een stukje appel kun je gewoon geven bijvb om de dag of 2 dagen,een stukje van een 2cm2 is groot zat en kan zo dan geen kwaad ook witlof of vogelmuur en paardebloemblad goed gewassen en droog gedept.

Mvg,
              kingfisher
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

Opmerking

goeie start

een goeie start Marc met je mozambiquen, misschien dat je jap. nachtegalen nu ook de geest krijgen
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ze leven nog alledrie en pa en ma gedragen zich voorbeeldig. Werkelijk om de 10 minuten gaan ze eivoer eten en de jongen voeren. Tussentijds zit ma op de jongen en als ma er even af gaat zit pa er meteen op. De jongen zijn heel mooi donker gekleurd en erg beweeglijk met een lelijk donskoppie. Ze zijn alledrie precies even groot en dat heeft de pop zelfs zo uitgekiend want ik heb niks geraapt.

Prachtig stelletje zo. Nu maar hopen dat het zo doorgaat want het ziet er voor nu prima en voorbeeldig uit allemaal. Ze zijn ook mak en ik mag het nestje best even wegpakken om te kijken. Bij terughangen zitten ze er meteen weer op

Ik ga proberen ze met 5 dagen te ringen. Moet ik dan zaterdag al als dag 1 tellen? Of begint tellen per 24 uur en zijn ze dus morgenochtend 2 dagen oud?

Opmerking

O ja, even over dat insecten voeren. Mijn vogels zijn nooit driftig geweest. Ze vechten niet en alleen de pop joeg eerder wel eens een minuut achter de man aan. Verder niks. Dus ik durf ze die wel te geven omdat ze dat juist zo graag aan de jongen geven. Ik hoop dat dit geen verkeerde inschatting is maar voorlopig zijn ze zo goed bezig dat ik het wel vertrouw zo. De man zingt ook niet meer en ze zijn poeslief samen.

Wel wil ik na de 5e of 10e dag minder gaan geven en meer onkruid en graszaad. Bij het uitvliegen wil ik alleen eivoer en zaden geven zodat de man dan wel op zijn kalmst is. Evt gaan de jongen in een voorhangkooitje als ze dan te heftig worden tegen de jongen. Ik denk echter dat alles op rolletjes blijft lopen.

Opmerking

Hallo,

Goede berichten!
                        Wel wil ik na de 5e of 10e dag minder gaan geven en meer onkruid en graszaad.
                        The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Working...
                        X