Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie weet of ik mijn mozambiquesijzen in een groepje kan kweken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wie weet of ik mijn mozambiquesijzen in een groepje kan kweken?

Ik heb van twee mensen hier te horen gekregen dat het larie was dat Mozabiquesijzen elkaar afmaken als je meerdere koppels samen laat broeden. Ik dacht dat dat onmogelijk was omdat ze zover ik wist zelfs edelzangers afmaken of andersom. Maar ik schijn er dus helemaal naast te zitten. Maar toen zei weer iemand anders dat hij ook iemand kende die ze met meerdere koppels samen kweekt.

Als dat kan dan wil ik dat ook wel. Mijn koppel is hartstikke agressief maar als hun evt jongen lekker in een groep kunnen kweken wil ik er best een extra voliere voor bouwen om zo 2 of 3 koppels samen te kweken. Dus is het nu wel of niet waar dat Mozambiquesijzen absoluut per koppel gehuisvest moeten worden? Ik heb geen zin om dat te blijven geloven als dat onzin blijkt te zijn wat het is volgens een aantal mensen hier.

samen of alleen

hallo
    ik zou het niet doen als ik u was,ik geloof niks van dit verhaal,heb ze zelf ook gekweekt en kon er zelfs geen gele vogels bijhouden.
    mvg wim

Opmerking

Hallo Marc,

Ik zou zeggen probeer het uit als je het niet geloofd. Wie weet lukt het bij jou wel. Zelf ooit begonnen met een trio (1-2), hele winter lekker samen in een vluchtje binnen en in de zomer met z'n drieen naar buiten, tot dat er een koppel werd gevormd. Dit koppel heeft samen het andere popje afgemaakt.

Heb nu op dit moment in een vlucht van 250x120x100 12 mozambiqueen samen zitten, niets aan de hand. Het gaat om 1 ouder koppel,1 pop van verleden jaar, en 9 jongen van dit jaar.
      De oudervogels zijn nu in rust want ik kweek er mee in de winter. Dus de driftbuien zijn nu wel over, maar zodra het broedseizoen begint moet ik ze echt apart opkooien, anders wordt het een slagveld. En wat Wim al zei, ze zijn dan nergens bij te houden, vooral geelkleurige vogels moeten het dan ontgelden.
      Zoals:kanaries, putters,magelhaensijzen maar ook kapoetsensijzen zijn de klos.

Dit is ook de reden waarom ik stop dit jaar met de mozambiquesijs.

Succes en groeten.
      Michael.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hallo,

Marx;
        Ik heb van twee mensen hier te horen gekregen
        zien
        The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Zoals michael zegt: gewoon proberen!

Sommigen zeggen dat je putters niet bij elkaar kunt houden tijdens de kweek:
          Heb zelf bij iemand gezien die 3 koppels bij elkaar had en er goed mee kweekte en dit was echt niet in een overdreven grootte voliere (2x2)!

Ook wordt er gezegd dat je blauwkopblauwfazanten niet met meerdere koppels bij elkaar kunt houden. Ook dit ben ik al eens tegen gekomen bij iemand die 3 koppels bij elkaar had. Hij kweekte er toen tientallen en allemaal natuurbroed.

Het kan altijd anders! Op regels binnen de vogelliefhebberij zijn altijd uitzonderingen en elke situatie/vogel is anders.

Als je het gaat proberen moet je wel opletten dat zich buiten de kweek al koppels gaan vormen. Want stel dat het niet klikt tussen 1 man en 1 pop die eigenlijk aan elkaar gekoppeld moeten raken dan krijg je natuurlijk een probleem en wordt de hele toko verstoord.
          De man zal proberen een ander popje te versieren / af te pakken en dat wordt dan zeker weten oorlog. Dit geldt ook voor het popje natuurlijk.

Opmerking

Zoals iedereen zegt bij de ene kan het wel maar bij een ander niet.

Elke vogel heeft natuurlijk zijn eigen karakter en niet elke vogel is hetzelfde.

Gokje waard zou ik zeggen.
            mvg Gerard 6

Opmerking

gokje van leven of dood.

en dit berichtje bedoel ik in zijn algemeen dus niet persoons gericht.
              mvg

Opmerking

Ik ben niet zo van de gokjes en nu ik lees dat er echt dode vallen bij anderen is het al niet meer mijn ding. Ik wilde het gewoon weten maar kon het me niet voorstellen omdat mijn koppel hartstikke agressief is. De man vecht zelfs met mijn hand. Als de Japanse nachtegalen fluiten gaat hij ook al uit zijn plaatje dus ik zou niet weten hoe ik daar iets bij moest zetten.

Ik heb overigens ook gekweekt met 2 koppels putters bleek achteraf. Dus inderdaad, uitzonderingen bevestigen de regel. Ik heb dat niet bewust gedaan maar had 3 jonge vogels gekocht. 100% zeker 2 poppen en een man volgens de kweker. Toen nog een 3e losse pop gekocht en klaar was mijn kweekgroep. Niks meer aan doen dacht ik dus lekker met rust gelaten tot na het kweekseizoen. Ik had steeds slechts 2 nesten tegelijk en het waren heel zenuwachtige vogels. Ik kon ze ook niet uit elkaar houden. Toen heb ik ze verkocht en bij de verkoop en dus uitvangen bleek ik 2 koppels te hebben gehad al die tijd. Viel me wel al op hoe vurig en mooi de poppen soms zongen als er 2 tegelijk zongen. Maar dat kan bij putters dus er gingen geen alarmbellen rinkelen. Er is nooit een onvertogen woord gevallen en ik heb er gezonde nesten uit gekweekt en ben geen enkel jong verloren. Elk gelegd ei is een putter geworden die door de jeugdrui is gekomen. Zij zaten in slechts 2 bij 2 bij 1 meter

Opmerking

Opmerking

Voor het geval dat men mij bedoeld? (zal wel niet want ik heb nooit over larie gesproken)

Ik sprak niet vanuit eigen ervaring(heb ik ook niet gezegd )maar dat ik het bij iemand gezien heb waar ik mijn zwartkopsijzen heb gekocht.

Het lijkt mij dezelfde persoon als waar Serinus over praat(R.V uit Gemert)

In het algemeen(voor de meeste soorten)is koppels gewijs kweken het beste/geeft de beste resultaten.

Maar het kan met deze soort dus ook anders:als ik het niet zelf gezien had,zou ik het niet zeggen

Groeten Rene

Opmerking

Hallo,

Molinetti;
                      Het lijkt mij dezelfde persoon als waar Serinus over praat

Opmerking

Opmerking

Opmerking

ek mozambiuqsijzen

heb nu geen sijzen meer maar 3 jaar geleden nog gekweekt in mijn buitenvoliere.
                            het was oktober toen vond ik een heel klein nestje in eem vlijtig liesje in een bloembak het was helemaal niet de bedoeling om te kweken maarja als ze het zelf willen wie ben ik dan als je eieren vind en jeweet zo gouw niet van wie.
                            alles was in goede conditie op dat moment.
                            het bleek bij observatie de sijzen te zijn en 4 oktober waren er 2 uitgekomen
                            het was toen prachtig weer,regen hagel sneeuwbuien en het nest zat ongeveer 50 cm van de buiten kant vandaan met alleen maar dubbelgaas ertussen.
                            totaal zijn er toen 3 uitgevlogen en het kan nog gekker een maand later nog 2.mvg wim

Opmerking

Working...
                            X