Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mozambiquesijzen blijven volledig hangen in net niet broeden....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Mozambiquesijzen blijven volledig hangen in net niet broeden....

Mijn koppel mozambiquesijzen is nu al sinds ik ze heb bezig rondom hun nest. Voeren, bouwen en heel vaak met nestmateriaal rondvliegen. Ze hebben 1 keer eieren gehad die helaas niet bevrucht waren.
    Sinds die periode vertonen ze alle kenmerken van een broeds koppel maar gebeurd er niks. De pop en man bouwen aan hun nest, de man zingt flink en de pop jaagt dan op hem. De man probeert de pop te bestijgen en de man voert de pop. Normaal gesproken mag je dan eieren verwachten. Hier echter niks meer na het vorige nest.

Ik heb dus gister de hele kooi schoongemaakt en opnieuw ingericht. Dacht doe eens wat resoluuts. Nu zijn ze al weer een nest aan het bouwen en gaan ze direct rustig door met tonen dat ze broeds zijn.

Hoe komt het dat dit koppel niet doorzet? Wat gaat er mis?

Kwa voeding geef ik elke dag een stukje groen als een paardenbloem of vogelmuur, broccoli of bv een stukje appel. Elke dag een beetje universeel. 3 keer in de week eivoer met buffalowormen en gewoon tropenzaad. Verder hebben ze altijd de beschikking over rul eivoer dat niet vers gemaakt is maar kant en klaar.

Ik zie dus zelf niet wat er voor zou kunnen zorgen dat ze net wel en net niet in broedstemming zitten

Dit gaat al een half jaar zo door. Het nest is ook al 6 maanden het middelpunt van hun leven en de man zit er wel 10 keer per dag even op. De pop minder, die sleept vooral de hele dag met katoen.

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

De mozambiqeusijs is een minder gecultiveerde vogel dan een kanarie of zebravink.De vogels broeden als ze er klaar voor zijn en niet als jij er klaar voor bent.Heb ze een aantal jaren gehad en ook mee gekweekt.Nooit erg veel en nooit op comando.Hier hadden ze de beschikking over een ruime broedkooi die het hele jaar was voorzien van nestgelegenheid.Het licht mee met de seizoenen.Als ze het deden was de daglichtlengte altijd rond de 12 uur meestal aan het eind van de zomer of vroeg in het voorjaar.Op dezelfde manier kweekte ik de kapoetsensijsjes hier.Elk jaar wel wat maar altijd een verrassing wanneer.Bij deze vogels zijn er volgens mij een aantal factoren nodig om te beginnen denk aan licht, luchtvochtigheid en voeding en geduld.Dit is terug te zien in het prijskaartje van de betreffende vogels.Er zullen wel mensen zijn die zeggen dat is onzin hier doen ze het altijd als ik wil of in de zomer,vertel alleen mijn ervaring.
        groeten eddie

Opmerking

Ja, daaraan dacht ik dus ook al. Ik was eerst bang dat de vogels niet gelijk liepen. Ergens denk ik dat nog steeds. De pop is heel driftig rond januari en de man lijkt nu echt in stemming te komen. Misschien dat dat de onbevruchte eieren verklaard en nu het uitblijven van eieren terwijl de man wel probeert te bevruchten en heel druk in de weer is. De pop is nu wat flauwer en zij was juist in de winter heel agressief en driftig. Toen liet de man wat afweten dus.

Ik kan de man afvangen maar ik weet wel dat de pop hier de baas is. Zet ik de man terug dan loop ik wel risico's ben ik bang omdat hij minder dominant en minder sterk is kwa karakter.

De kooi is groot, bijna 1 meter bij 60 bij 50 denk ik. Er hangen 4 nesten en ik besproei ze tegenwoordig ook meerdere keren in de week omdat ze niet baden uit zichzelf. Dat besproeien waarderen ze wel merk ik.

Het is en blijft een kwestie van afwachten hoewel ik dus wel het gevoel krijg dat man en pop niet in gelijke cyclus lopen.

Opmerking

Opmerking

Hallo Marc,

Ik denk dat je eigen bevindingen wel eens het probleem kan zijn.

Je pop is al over haar top van de broeddrift.

Als het een importpop is zal ze broeden in de periode waarin ze zelf geboren is en dat is de zomer in Afrika als het hier winter is.

Maar ook eigen kweek vogels broeden naar mijn mening alleen in de peridode waarin ze zelf zijn geboren, in dit geval is je mannetje misschien hier een keer tijdens de zomer geboren, waardoor ze nu niet op elkaar zijn afgestemd.

Ik wil bijna zeggen stop ze in de buitenvoliere, een wintervogel wil nog wel eens een nestje in de voliere maken in de zomer na wat rust.

Maar ze hadden al mot met je chinese nachtegalen geloof ik?

Even over dat badderen, gebruik je een hangbadhuisje aan het nestdeurtje of een platte badschaal op de bodem van de kooi?

Het hangbadje gaan ze niet in en de badschaal op de grond of op een kleine verhoging wel.

Sterkte er mee, groeten michael.
              Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Opmerking

Hoi Andre, bedankt voor je verhaal. De anderen ook overigens. Maar ik kan me goed vinden in wat je zegt. Ik kan me heel goed voorstellen dat ik nu al te lang teveel goed voer geef waardoor de pop een beetje doorgetrokken wordt in haar zozo broeddrift en ik de man na aankoop eigenlijk heb opgevoerd tot max broedstemming. Hij zingt, is driftig aan het bouwen en probeert steeds te paren. De pop doet alles wat flauwtjes mee maar legt dus niet nu. Ze laat zich wat voeren en jaagt dan de man weg. De man maakt salto's en is gewoon heel druk.

Mochten ze deze lente, dus binnen nu en een maand niks gaan doen dan zet ik ze op arm dieet en voer ik ze samen op vanaf November. Dus dan ineens volop eivoer, groen, buffalo en meer. Ik geloof er helemaal in zo. Volgens mij sla je de spijker op zijn kop met dit verhaal. Zo komen de vogels nl ook over en dat verklaard ook gewoon die toen onbevruchte eieren

PS, mijn vogels baden ook niet in een schaal helaas. Ze zitten in een kooi die tegen het plafond in een hoek van de kamer staat met aan twee kanten een hoge glazen wand. Zeer licht dus maar ook heel beschut omdat de achterkant, bovenkant en een zijkant dicht is door de muur Soort broedkooi dus maar dan met tralies.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier

Ik wil bijna zeggen stop ze in de buitenvoliere, een wintervogel wil nog wel eens een nestje in de voliere maken in de zomer na wat rust.

Maar ze hadden al mot met je chinese nachtegalen geloof ik?

Anders zaten ze er al bij Die voliere is 27 kubieke meter inhoud dus het past prima. Maar de nachtegalen beginnen nu te paren dus ik zet ze er niet bij. Naast dat ze eerder de pop aanvielen en de man op de man mozambique reageert en andersom met driftig vliegen en hard zingen. Dat gaat dus niet werken samen hier

Opmerking

Hoe vreemd, maar nu lijken ze ineens toch door te zetten na maanden hangen in net wel net niet. De pop bouwt flink mee, ze paren en de pop eet sinds gister sepia. Er zijn nu twee nesten klaar. Het zal toch niet waar zijn he? Ben dus van het sobere dieet weer naar elke dag eivoer gegaan om het door te laten lopen.

We wachten af.

Opmerking

duimen

we duimen met je mee
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

Ze paren nu veel en het nest is klaar en gekozen. Ze hebben er twee gemaakt maar gister een afgebroken en de andere helemaal gevoerd met katoen. De pop slaapt nu tegen de man aan ipv dat ze elke avond jagen om de beste slaapplaats. Ik denk dus dat het wachten is op het eerste ei. De pop heeft ook een dikkere achterkant dus het ei zit er al.

Vorige nest was 3 eieren dus ik ben benieuwd wat er te gebeuren staat. Ik zou dolblij zijn als ze ervoor kiezen in de lente/zomer te gaan broeden ipv de winter. Dan kan ik ze buiten zetten dit jaar en de jongen ook die dan ook die cyclus aannemen denk ik/hoop ik.

Opmerking

Nu zit de pop om het kwartier op het nest

Opmerking

Working...
                              X