Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Ik kweek ook goulds (natuurbroed) en voorig jaar had ik een koppel in een dierenwinkel gekocht.Deze koppel legde wel eieren (op een kale bodem).Ze gingen broeden maar de jongen gingen dood van de honger.Ze gingen ook in een nest slapen.Natuurbroed goulds doen dat niet.Natuurbroed vind ik het beste met alle vogels.
Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.
Ik heb zo mijn vraagtekens bij deze tekst en zeker bij de stellingen. Ik vraag me af in hoeverre het hier niet gaat om iemand die tegen pleegouders is. Vergis je niet, bijna alle natuurbroed kwam uit pleegouders oorspronkelijk en volgens de schrijver van dit stukje is dan dus alles al verloren. Ik zie dat niet zo, vandaar dat er nu gewoon heel goed te broeden is met nauurbroed verkregen uit pleegouderbroed Dat is het nl wel. In het begin van de gould ging alles onder pleegouders en zo is er jaren gekweekt. Diezelfde vogels doen nu natuurbroed en dat is nu helemaal echt. Deze tekst zegt echter dat die vogels al helemaal naar zijn grootje zijn als ik het goed begrijp.
Verder vind ik het soms jammer dat er zo stelling wordt genomen. Natuurlijk is natuurbroed beter dan pleegouders. Maar als ik zelf pleegouder speel merk ik nog niet eens iets aan een jonge vogel. Als ik een merel of kanarie vanaf dag 1 grootbreng dan brengt die vogel nog steeds normaal jongen groot het jaar later. Dus ik neem het allemaal een beetje met een korreltje zout en zou graag wat meer onderbouwing van "de feiten" zien
Het is natuurlijk ook een mooi excuus dat ze wel onder pleegouders weg zullen komen.Dat klinkt beter dan de omstandigheden en het voer waren niet optimaal.
groeten eddie
Maar als ik zelf pleegouder speel merk ik nog niet eens iets aan een jonge vogel. Als ik een merel of kanarie vanaf dag 1 grootbreng dan brengt die vogel nog steeds normaal jongen groot het jaar later.
Maar waarom zal die degeneratie optreden? Zijn er redenen om aan te nemen dat er binnen enkele generaties al dergelijke degeneratie zal optreden? Waarom zou er verschil zitten in een 3e generatie handopfok en een 1e generatie? Er is echt geen evolutie in 3 generaties en ook niet in 10. Dan zijn we dus al 10 jaar goulds onder meeuwen aan het leggen. Zoals ik al zei, de huidige natuurbroed stamt direct af van de 10 (?) generaties meeuwenbroed. Dus hoe zit dat dan?
Ik wil overigens niet ontkennen dat er niet een effect kan zijn van pleegouders gebruiken zoals inprint, gedrag en evt na tientallen generaties iets met broeddrift, maar de rest van deze stellingen gaat mij gewoon te ver. Mijn legbatterij kippen die ik ooit gered heb uit de kippenboerderij kregen overigens netjes hun kuikens. Die zijn zeker meer dan 100 generaties niet natuurbroed.
Veel mensen denken ook dat kwartels uit de broedmachine niks doen. Dus dat ze perse natuurbroed moeten hebben. Dan zitten ze dus te klagen dat de kwartel niet broed achter een plankje in een hok vol vogels. Daar broed een natuurbroedkwartel dus ook niet maar dat wordt vergeten. Biedt je een broedmachine kwartel een goed beplant verblijf aan met graspollen en rust dan zal ze vrijwel altijd gewoon netjes broeden.
En de wida's en de koekoek blijven toch leuke vogels om mee aan te tonen dat ze prima soortherkenning kunnen hebben ondanks dat ze alle generaties uit pleegouders komen.
Waarom zou er verschil zitten in een 3e generatie handopfok en een 1e generatie? Er is echt geen evolutie in 3 generaties en ook niet in 10.
Heel gedurfd toch wel. Zo een stoute boutade. Geen verschil van bekwaamheid tussen pleegbroedproducten en natuurbroed dus... Zou dat echt gemeend zijn ?
Maar...(fragment inleiding voordracht "Domesticatie : kweektechniek versus manipulatie" -Ivan Lievens)
Beste Lester Lievens, over de nestbouw van de goulds zou ik me niet al te druk maken. In hun land van herkomst wordt vaak gebroed in verlaten nestholen van holenbroeders. De natuurlijke nesten in struikgewas en gras zij n over het algemeen half afgebouwd. Ook de broedholletjes zijn matigjes afgewerkt. Goulds in hun land van herkomst broeden ook nogal eens met meerdere paartjes in een nestholte. Groet. Adrie Jonkers.
En adem uit en adem in en adem uit. Tel vooral eerst tot tien (of twintig). Groet, Rob.
Mijnheer Rob Kristel
Het lijkt me verstandig enkel raad te geven over dingen die men zelf volledig beheerst. Tel nu vooral zelf eerst tot 30 (of 40). Toch bedankt.
Beste Lester Lievens, de strekking van mijn bericht was om aan te geven, dat de goulds van oorsprong niet zulke geweldige nestbouwers zijn. Is het dus passend om de slechte nestbouw van de pleegoudergeneratie bij degeneratie onder te brengen. Voorts nog een vraag voor je: is je bekend of de afscheiding van vitamine B in de mest alleen plaatsvindt bij goulds of ook bij pleegoudervogels ? Groet. Adrie Jonkers.
Beste Lester Lievens,
is je bekend of de afscheiding van vitamine B in de mest alleen plaatsvindt bij goulds of ook bij pleegoudervogels ?
Beste Adrie Jonkers
Een vraag is vrijwel altijd kort. Antwoorden naar volledigheid binnen een context is dat vrijwel nooit. Om mezelf wat te ontzien heb ik een oud stukje tekst van Ivan Lievens hierna samengevat.
Opmerking