Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ruziende Rijstvogels :(

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• ruziende Rijstvogels :(

Mogge,

zoals ik in mijn "ff voorstellen" reeds had vermeld heb ik 4 rijstvogeltjes in een grote kooi zitten.
    Een koppeltje die heerlijk bij elkaar kruipen, maar ook een losse (wildkleur) man en een witte pop. Probleem is dat deze laatste twee niet echt een koppeltje willen worden. De pop waarschijnlijk wel, maar de man heeft er echt geen zin in. Elke keer als ze op 'zijn' stok bij hem in de buurt komt zitte jaagt hij haar weg (en zo lelijk lijkt ze me niet....)
    Iemand een idee hoe de verbroedering tussen deze twee bevorderd zou kunnen worden? Samen in een ander kleiner (kweek)kooitje?

Groet,
    Joep

Ik zou 2 vogels die niet met elkaar op kunnen schieten niet samen in een klein kooitje zetten want dan loop je de kans dat het fout gaat en er 1 sneuvelt...

Je kan ze proberen samen in een grote kooi te zetten en anders misschien 1 van de 2 vogels omruilen voor een nieuwe want als het echt niet klikt wordt het waarschijnlijk nooit een goed koppel ...

groetjes natasja

Opmerking

Ik zou er een witte man bij zetten of een man die 1 witte ouder heeft. Dan komt het goed. Ik heb bij zebravinken altijd gemerkt dat vogels uit wit ook goed aan wit koppelden maar vogels uit wildkleur echt liever ook wildkleurpartners kozen

Opmerking

meestal zien wildkleur en wit elkaar niet zo zitten..
        je zou de witte pop inderdaad om kunnen ruilen voor een wildkleur pop, en kijken of dat wel klikt..

ik zou het zowiezo niet aanraden om wildkleur x wit kweken, daar krijg je niks moois uit..
        wit is eigenlijk een bonte zonder vlekken...en bont vererft dominant
        dan krijg je wildkleur vogels met witte vlekken, en daar kun je niks mee in principe...kwekers hebben er lang over gedaan om echt mooie egale wildkleur te kweken zonder die bontvorming, wat juist zo lastig is om er uit te kweken omdat het zo dominant vererft.
        en als je witte of bonte wil kweken, dan kun je beter wit x bont doen..

hoe groot is de kooi eigenlijk waar de rijstvogels in zitten?

Opmerking

Middag allemaal,

dank voor de vele reacties tot nu toe. Een paar dagen na het posten van m'n eerste bericht lijkt het dat er al wat meer rust in de kooi gekomen is. De vecht partijen lijken tot een miniem jaloers opstootje te zijn gereduceerd. Een bepaalde dominantie binnen het huis zeg maar.
          De witte pop zit soms 10cm verwijderd van de wildkleur man en ze werd niet weg gejaagd. Zelfs vannacht hebben ze met z'n viertjes allemaal op de bovenste stok geslapen

Omruilen van de pop kan natuurlijk (lees wegdoen en een wildkleur popje vinden) altijd, maar ze is net als de man een leuk dingetje. Als ze vader en moeder willen worden samen is dat prima hoor. De kleur die er dan van komt maakt me niet uit hoor. Het zou leuk zijn mocht een van de twee koppeltjes plannen hebben.

Op het moment zitten ze in een naar mijn mening ruime kooi. Deze is 60cm breed, 40cm diep en dik 70cm hoog. Voorzien van 5,5 diepte stok, 1 halve lengte stok. Zit en spring plaats zat denk ik. Wel moet ik zeggen dat ik nu al aan het uitkijken ben naar een papegaaienkooi waarin ze een zee van ruimte hebben en waarin eventueel mocht dit nodig zijn een nestkastje kan hangen.

Wat me nog wel leuk lijkt is om een heel, heel jong koppeltje met de hand op te 'kweken' en ze tam te maken. Maar waar een kweker (bij mij in de buurt (Zeeland, Noord brabant, Oost Vlaanderen)) te vinden....

Joep

p.s. het spiegeltje in de kooi zijn ze waanzinnig gek op!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Joep
            Middag allemaal,

dank voor de vele reacties tot nu toe. Een paar dagen na het posten van m'n eerste bericht lijkt het dat er al wat meer rust in de kooi gekomen is. De vecht partijen lijken tot een miniem jaloers opstootje te zijn gereduceerd. Een bepaalde dominantie binnen het huis zeg maar.
            De witte pop zit soms 10cm verwijderd van de wildkleur man en ze werd niet weg gejaagd. Zelfs vannacht hebben ze met z'n viertjes allemaal op de bovenste stok geslapen

Omruilen van de pop kan natuurlijk (lees wegdoen en een wildkleur popje vinden) altijd, maar ze is net als de man een leuk dingetje. Als ze vader en moeder willen worden samen is dat prima hoor. De kleur die er dan van komt maakt me niet uit hoor. Het zou leuk zijn mocht een van de twee koppeltjes plannen hebben.

Op het moment zitten ze in een naar mijn mening ruime kooi. Deze is 60cm breed, 40cm diep en dik 70cm hoog. Voorzien van 5,5 diepte stok, 1 halve lengte stok. Zit en spring plaats zat denk ik. Wel moet ik zeggen dat ik nu al aan het uitkijken ben naar een papegaaienkooi waarin ze een zee van ruimte hebben en waarin eventueel mocht dit nodig zijn een nestkastje kan hangen.

Wat me nog wel leuk lijkt is om een heel, heel jong koppeltje met de hand op te 'kweken' en ze tam te maken. Maar waar een kweker (bij mij in de buurt (Zeeland, Noord brabant, Oost Vlaanderen)) te vinden....

Joep

p.s. het spiegeltje in de kooi zijn ze waanzinnig gek op!
            mooi dat de rust is wedergekeerd in de kooi

kwa kooi, hoe groter hoe betere, ik denk dat ze het wel leuk zullen vinden in een grotere kooi.. kijk wel uit dat de tralies niet te ver uit elkaar staan..

jaaa dat tam maken is enorm leuk, wil ik zelf ook een keer doen.. misschien als 1 van jou koppeltjes een nestje krijgt kun je een paar jongen met de hand opvoeden.
            maar met de hand opvoeden is niet makkelijk, en er kan zat fout gaat, lees je daar eerst goed over in.. er zit volgens mij een goeie kweker in zeeland, die kweet bont en wit.. in rotterdam zitten er ook een aantal waaronder ikzelf..

er is trouwens ook een 2de manier om ze tam te krijgen (wel in het engels):

kijk trouwens uit met spiegeltjes, ze kunnen verliefd op zichzelf worden en dan hebben ze geen oog meer voor de ander

Opmerking

Rijstvogels

Rissotto,

Bij mij zijn de jarenlang toch wel favoriet.

Welke kleurslagen worden er door jouw gekweekt. Zijn jouw rijstvogels ergens te zien op internet?

Tussen deze foto's tref je een aantal van mijn rijstvogels aan.

Vertel eens wat meer over jouw ervaringen met de rijstvogel
              M.vr.gr.
              Wim van der Linden
              http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
                Rissotto,

Bij mij zijn de jarenlang toch wel favoriet.

Welke kleurslagen worden er door jouw gekweekt. Zijn jouw rijstvogels ergens te zien op internet?

Tussen deze foto's tref je een aantal van mijn rijstvogels aan.

Vertel eens wat meer over jouw ervaringen met de rijstvogel
                hallo,

Rijstvogels zijn ook mijn favoriete vogels.

ik kweek bont en wit, en als we binnekort verhuizen zodat ik wat meer ruimte heb wil ik nog opaal en wildkleur gaan kweken. neej ik heb niet echt een website waar je de foto's van mijn vogels kunt zien, ik ga binnekort wel een website maken, als onze computer weer gemaakt is. (zit nu op een reserve)

je hebt hele mooie rijstvogels! vind ze mooi van kleur en postuur.
                je hebt toch ook bruinborstrietvinken? dat vind ik ook hele leuke vogels.

tja wat moet ik vertellen, wat wil je allemaal weten over mijn ervaringen met rijstvogels??

Opmerking

info@vvvogelvreugd.nl
                  M.vr.gr.
                  Wim van der Linden
                  http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Working...
                  X