Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke leeftijd ringen??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Welke leeftijd ringen??

Ik was aan het googlen maar kan ff niks vinden over de leeftijd wanneer je de vogels moet ringen.Ik heb een tijdje geleden wel iets gelezen maar nu kan ik niet vinden.Als ik mijn goed kan herinneren is de 5e of 6e dag.Is het zo?
    Het gaat om de binsen,driekleuren,goulds,napoleonwevers,barmsijsj es,spitsstaarten en zebravinken.
    Ik heb de vorige nest van de driekleuren geringd op de 6e dag met 2,7 mm ring en ze bleven niet zitten.Mijn tweede nest driekleuren heb ik vandaag geringd met 2,7 mm en ze zijn 6 en 7 dagen oud.Bij de vogeltje van 6 dagen is de ring binnen een paar minuuten was weer af.Moeten de driekleuren nu met 2,5 mm of 2,7 mm ring geringd worden?Op de site van de NBvV staat dat 2,7 mm.
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

Er is geen eenduidige richtlijn te geven helaas. Genoemd aantal dagen zijn slechts indicaties.
    Alles hangt af van hoe snel de jongen groeien. Soms voeren de ouders extreem goed, dan ben je soms met 4 dagen al te laat, andere keren kun je met 8 dagen nog ringen.
    De nestgrootte, de temperatuur, het voedselaanbod en het voergedrag van de ouders spelen allemaal mee. Zelfs per vogelsoort kan het flink verschillen.
    2,7 mm zou ik gebruiken voor de driekleuren, hun pootjes kunnen vrij stevig worden (dikke poten klinkt zo onaardig).
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Bedankt Ton
      Ik gebruik ook 2,7 mm voor de driekleuren.Hopelijk deze keer blijven de ringen zitten.

Opmerking

Niet dus.De ringen zatten weer naast het nest.Ik ga morgen weer op nieuw proberen.

Opmerking

De vogels wennen er wel vast aan zo...
          Wel een heel duidelijk voorbeeld van hoe het kan verschillen. Ik had twee nestjes met 1 jong dit jaar, al op dag vier nog maar net kunnen ringen.

Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
          X