Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oef!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

bloedmijt

Beste familie Dijkstra, het lastige van de bloedmijten is dat deze 's nachts aktief zijn en zich overdag schuil houden in kiertjes waarvan je het bestaan niet eens vermoedde. De bloedmijt zorgt door bloed opzuigen gewoon voor een ernstige bloedarmoede bij een jonge vogel. De jonge vogel verzwakt, kan niet sperren en wordt niet gevoerd. Denk niet dat het om enkele bloedmijten gaat, het gaat om honderden. Volgezogen met bloed tonen zij rood en schijnen na het verteren van het bloed hun donkere kleur terug te krijgen. Ik weet niet of op deze site liefhebbers zijn die ervaring hebben met de zogenaamde Dutchies, een roofmijt die verzot schijnt te zijn op bloedmijt. Groet. Adrie Jonkers.

Opmerking

Ter aanvulling bloedluis zie je bijna niet omdat ze zich ophouden in kiertjes naden en tussen de stokken ect...als het een hele ernstige aantasting is kan je op plaatsen waar ze zitten soms een grijzige waas zien (alleen als de ondergrond licht is) pas met leegmaken van de hoken en eruithalen van stokken en nesten kan je de besmetting goed zien dat is ook de reden dat bloedluis vaak pas laat ondekt wordt ..En dat is ook de reden waarom ik toen alle hokken helemaal heb afgebroken en ingespoten meteen heb afgevoerd ....een kiertje zo klein dat je het amper ziet kan een fijne verstopplaats zijn voor deze (eigenlijk mijt) bloedluis ....

Verder is het moeilijk vind ik om goede middelen te vinden omdat de bloedluis soms behoorlijk resistent kan zijn ik heb dan zelf ook meerdere middelen gebruikt om er vanaf te komen ...duchies hoor ik hele goede verhalen over maar als je een grote besmetting van bloedluis hebt is het teneerste zorg zo snel mogelijk te behandelen en duchies moet je bestellen dus tijd gaat er altijd overheen ...
      Verder moet je bij een besmetting een zeer grote dosering duchies inzetten veel meer als voor de oppervlakte van het hok geldt omdat duchies in eerste de eerste fase nog niet met grote aantallen in de fles zitten het meeste bestaat namelijk uit eitjes en nestmateriaal voor de duchies ...behandel je dit goed zullen na een korte tijd steeds meer duchies uitkomen maar droogt het uit gaat alles dood....

Duchies is mijn inziens een perfect middel als preventie of bij eerste tekenen van bloedluis ook is het zo dat je dan eens in de zoveel tijd opnieuw duchies moet uitzetten omdat bij te weinig voedsel ze elkaar opeten ...
      Heb je gespoten met middelen hoef je aan duchies de eerste 2 maanden niet te beginnen omdat deze er zeker aan zullen dood zullen gaan ....

Ik zou het grof aanpakken en alles leeg halen je zal dan nestjes verliezen maar beter dan je oudervogels kwijt te zijn vind ik...
      Kies je hier niet voor dan zou je birdspray of iets wat voor de vogels geen kwaad kan moeten gebruiken of zoals gezegt duchies maar hou dan rekening met wat ik vertelde en bestel 3 keer meer als je nodig zou hebben voor de opervlakte +wacht niet want elke dag dat de bloedluis er zit (met name de nacht als ze tevoorschijn komen en bloed gaan zuigen)is een aanslag op je vogels en jongen ...Het jong wat je met de hand opfokt ligt dat in hetzelfde nestje als eerst zoja zou ik het in een bakje doen met daarin een schone doek (vaatdoek washand ofzo) want het nestje waar hij dan in zit zit dan ook vol bloedluis ...zo kan je hem schoonhouden en goed in de gaten houden en het belangrijkste is dat hij geen bloedluis meer heeft die hem verzwakt ...

succes met de beslissing en het werk ik en vele weten uit ervaring hoe het is ...heb je vragen mag je altijd mailen en als je wilt bellen mag dat ook stuur dan even een mailtje voor mijn telefoonnummer ....

groetjes natasja

Opmerking

Hallo,

Maar goed; begin maar eens bij het begin.
        Zoals ik al zei
        Probeer eerst uit te vogelen of je inderdaad bezoek hebt van deze rode rakkers
        The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Ja dat is idd wel aan te raden zou vervelend zijn als je alles overhoop trekt en het blijkt iets anders te zijn ...

groetjes natasja

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Kan het zijn dat de vogels teveel dierlijke eiwitten krijgen waardoor ze te broeds worden, om het zomaar te zeggen.
              De vogels willen door met het volgende nest en daarom voeren ze de jongen niet meer.
              Ik geloof dat zoiets ook voorkomt bij papegaaiamadines.

Opmerking

http://www.vogelhof.nl/

Opmerking

Working...
                X