Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Hallo,
Bij koudkweek gaan de vogels alleen ruien als het weer warm wordt bij koude houden ze het verenpak keurig vast en wachten op de zon ,bij warmkweek ruien de vogels als ze er aan toe zijn want ze verblijven in een verwarmde ruimte en zullen dus als de veren wisselen geen last van kou ondervinden.
Mijn ervaring is dat warmkweek ruit meer dan koudkweek en warmkweek is veel zwakker als koudkweek.Bij warmkweek valt de rui echt zwaar en gaan vaak vogels dood en koudkweek is veel sterker en gaat de rui ook sneller.Maar verder gebbinkjes en natuurbroed heeft gelijk.
Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.
Hallo,
ik kweek nu ruim 30 jaar vogels maar mij is het nooit opgevallen dat vogels die verwarmt zitten tijdens de rui het veel moeilijker zouden hebben dan koudkweekvogels.Goulds hebben het nu eenmaal moeilijker tijdens hun rui periode vergeleken bij rkdriekleurpapagaaiamadinessen bv of spitsstaarten en bij mij zijn zelden tijdens de rui periode goulds dood gegaan,Mijn vogels zitten in de winter rond de 17 a18 graden en dan kweek ik met de vogels ze ruien dan in de zomer en in die tijd komen de jongen ook vol op kleur ; van koudkweek is bekend dat die alleen in de zomer/voorjaar hun verenpakje verwisselen.
m.vr.gr. Harry
Het verschillend ruien van volwassen goulds weet ik niet, omdat ze bij mij allemaal in een buitenvoliere zitten met vorstvrij nachthok.
Wel vind ik is er een verschil tussen de jongen. Ik heb een laat jong van 2008 in de schuur laten overwinteren (alleen vorstvrij gehouden). Deze vogel kon niet naar buiten. Zijn broertjes/zusjes (uit een eerder nest van 2008) hebben de winter in de buitenvoliere doorgebracht.
Nu is de vogel die in de schuur heeft gezeten al nagenoeg geheel gekleurd (op de kop na), terwijl de jonge volgens buiten nog geheel hun groen-bruine jeugdpakje hebben.
De temperatuur en omstandigheden in het nachthok (waar de vogels bij vorst vanzelf in gaan) en de schuur zijn nagenoeg gelijk. Ik denk dat het feit dat de vogels ook veel buiten zitten, maakt dat hun rui anders verloopt. Nu dit blijkbaar bij jonge vogels zo is, kan ik mij voorstellen dat dit voor volwassen vogels ook geldt en helemaal verschil maakt bij warm-kweek en koud-kweek.
Opmerking