Mededeling

Collapse
No announcement yet.

antiluchtpijpmijt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• antiluchtpijpmijt

Hallo,
    Ik zou willen weten of je ivermectine kan kopen en dat in het drinkwater van de vogels doen, dat omdat als je de vogels in een voliere hebt is het nogal moeilijk is om iedere vogel te vangen en een druppel in de nek te doen.
    Of zou je de antiluchtpijpmijt van bogena in het drinkwater kunen doen?
    groeten
    Mike

nee, want er staat in bijsluiter/gebruiksaanwijzer dat je het in de nek moet druppelen op het onbeverdere stukje huid.

mvg

Opmerking

denk niet dat dat gaat helpen in het drinkwater schadelijk mischien voor de vogels ??

heb zelf ook ivermectine
      vang alle vogels uit geef ze een 1 druppel achter in de hals (op hun vel)
      en binnen de 24u zijn de mijten weg
      binnen 14 dagen nog eens doen ivm met eitjes
      die zouden kunnen uitgekomen zijn van de mijt
      en dan zou het opgelost moeten zijn

vanaf je een vogel ziet die een zware ademhaling heeft
      direct uitvangen en druppel geven achter in de hals
      zodat de mijten zich niet gaan uitspreiden

Opmerking

Er bestaat ivermectine om in het water te doen , maar de concentratie ken ik niet juist , als je een grote voliere hebt waarom gebruik je dan Flubenol 5% niet , dit product kan je 7 a 10 dagen mengen tussen het opfok , 1 afgestreken koffielepel per 1.5 kg opfok , is niet zo schadelijk en alle wormen moeten eraan . Na 10 dagen nog eens een 5 tal dagen herhalen , flubenol kan je krijgen bij een dierenarts kost ongeveer 30 euro , mss kan je delen met enkele vrienden want het is een verpakking van 600 gr .

Opmerking

ivomec, ivermectine

Mij is door een "vogeldierenarts" uit Drachten eens geadviseerd om de injectievloeistof door het drinkwater te doen. (bij goulds).

De dosering voor ivomecinjectievloeistof (1%'s oplossing) is 0,5 ml./liter (drink)water)gedurende 2 dagen (tegen mijten).
          Dit middel helpt ook tegen wormen (dosering die dan gehanteerd wordt is 1ml./ liter).
          Je hoeft dit dus niet te injecteren,het maakt niet uit hoe of ze het binnen krijgen. (letterlijk citaat van de d.a.)

Het word ook gebruikt bij o.a.schapen, runderen enzv. en is vrij verkrijgbaar bij de dierenarts en de agrarische winkels als welkoop/boerenbond )als injectievloeistof en orale vloeistof.
          Werkt bij schapen ,koeien en vogels tegen wormen
          (inwendige parasieten) en ook tegen mijten en teken(uitwendige parasieten)

Ga het NIET overdoseren.

Opmerking

luchtpijpmijt

Tot zover alvast bedankt voor de antwoorden,Ik gebruik inderdaad ook de antiluchtpijpmijt van bogena en doe een druppel in de nek.
            Maar ik wilde weten of het op een andere manier kan zonder de vogels te hoeven vangen, dat is zon gedoe,ook al omdat het na 2 weken nog eens moet gebeuren, ik heb een flinke voliere en daarin een kooi als val, sommige vogels gaan er meteen in en sommige nooit, daarom.
            Ik zal eens proberen of ik hier de genoemde produkten kan krijgen.
            groeten
            Mike

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door vogelkooi
              Tot zover alvast bedankt voor de antwoorden,Ik gebruik inderdaad ook de antiluchtpijpmijt van bogena en doe een druppel in de nek.
              Maar ik wilde weten of het op een andere manier kan zonder de vogels te hoeven vangen, dat is zon gedoe,ook al omdat het na 2 weken nog eens moet gebeuren, ik heb een flinke voliere en daarin een kooi als val, sommige vogels gaan er meteen in en sommige nooit, daarom.
              Ik zal eens proberen of ik hier de genoemde produkten kan krijgen.
              groeten
              Mike
              je kunt dit nooit zomaar door het water doen, wil je het wel dan moet het speciaal door de DA geprepareerd zijn. Kant en klaar spul alleen gebruiken zoals het op de bijsluiter staat.
              Daarnaast bij medicatie in water weet je nooit precies wat wie heeft binnengekregen en hoeveel..... een druppel in de nek en je weet het zeker
              groeten uit apeldoorn

Opmerking

Je kunt ook 5 ml. Cydectin(werkzame stof Moxidectine) op een liter drinkwater mengen. Dit een dag geven en na 14 dagen nog eens herhalen. Het middel doodt niet alleen alle soorten wormen, maar ook luizen en mijten. Geen gevaar voor de vogels in geval van overdosering en ook geen allergische reacties bij vogels, in tegenstelling tot Ivermectine...

Opmerking

Cydectin

Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                  Je kunt ook 5 ml. Cydectin(werkzame stof Moxidectine) op een liter drinkwater mengen. Dit een dag geven en na 14 dagen nog eens herhalen. Het middel doodt niet alleen alle soorten wormen, maar ook luizen en mijten. Geen gevaar voor de vogels in geval van overdosering en ook geen allergische reacties bij vogels, in tegenstelling tot Ivermectine...
                  Zo, dat lijkt wel een wondermiddel, is dat te krijgen bij een dierenarts of bij de apotheek?

Opmerking

Opmerking

slechts 1 tip : inzake macrocyclische lactonen, verifieer uw bronnen .

Opmerking

Opmerking

Beste Robin,

zijn er nog verschillende concentraties van Cedectin?
                          Ik vraag dit maar even om overdosering te voorkomen.

Ben al weken aan het proberen om wateroplosbare antiluchtpijpmijt
                          van Bogena via een dierenwinkel te krijgen.
                          Ooit was dit verkrijgbaar, maar nu zit het niet meer in het assortiment
                          Misschien was het beter geweest om eerst even op VogelCafe te kijken
                          Mvg,
                          Evert

Opmerking

Beste Evert,

De concentratie werkzame stof (Moxidectine) in de orale oplossing van Cydectin is momenteel 0,1 %. Dit staat heel duidelijk op de verpakking vermeld.
                            Zoals de meeste antiworm/parasietenmiddelen werd het op de markt gebracht voor het bestrijden van parasieten bij vee, in dit geval schapen.(ook een middel als Ivermectine wordt, zoals je waarschijnlijk weet, op grote schaal toegepast bij honden, katten, paarden etc)
                            Op de verpakking wordt 1ml. Cydectin per 5 kg. lichaamsgewicht aanbevolen.
                            Omgerekend naar vogels kom je uit op ca. 5ml. op een liter water.
                            Dit wordt 1 dag als drinkwater aangeboden en na 14 dagen nog eens een dag om de eventueel uitgekomen eieren of larven van de parasieten te doden.
                            De Moxidectine blijft ongeveer 14 dagen werkzaam in het lichaam van de vogel en gedurende die tijd worden in principe alle parasieten in de vogel gedood...

Opmerking

Meer een vraag.

Geven jullie dit dan ook al zie je geen gebreken bij de vogels?Ben van de week met een goudvink en een putter bij d.a. Oranje in Zelhem geweest omdat ze zwaar ademen ,mest en kroponderzoek er bleken geen wormen in de mest te zitten wel luchtpijpmijt en een schimmelvorm in de luchtpijp hier dus een behandeling begonnen met druppels topet acariasis 20ml.Dit moet ik over 14 dagen weer in de nek druppelen,over 10 dagen even bellen of er verbetering is en anders de schimmel ook aanpakken,doe normaal het hele jaar niks kuren dit alwel 40 jaar nu dus via dierenarts maar dan wel 2 vogels van de 30.Nog gevraagd of andere vogels ook gedruppeld moeten worden maar dat was niet nodig.Dus waarom doen jullie dat wel dan nemen jullie zelf ook bij voorbaat iets tegen wormen of zo.Denk dat als er wat is je naar een deskundige moet gaan en niet zelf moet uitproberen.Oh ja de vogels bij mij zitten in een open voliere ook de bovenkant vrg Rob.

Opmerking

Working...
                              X