Beste mensen,
Als vogel liefhebber valt je soms iets op, en bij mij ging dat om het afstellen, van de verlichtings tijd .
Volgens mij gaan wij allemaal van de verkeerde gegevens uit bij het af stellen van .onze verlichtings uren.
Want bij mijn ( 4malig) bezoek aan indonesie is mij op gevallen dat het daar om 18 uur donker is en on 4 uur half 5 licht is en op dat heel vroege uur de vogels al heel actief zijn, want omdat wij meestal al om die tijd voor het onbijt gingen wandelen heb ik kunnen vaststellen dat de meest vogels dan al heel actief zijn, en als fijne bij komstigheid de natuur dan op zijn mooist is.
En weer in Nederland heb ik mijn kanaries gevolgd om vast te stellen op welk uur zij gaan slapen .
In de winter als het echt donker wordt, maar in de zomer meestal rond 18 uur maar nooit later als 19 uur onverlet hoe ligt het was , dus die houden
hun eigen rooster aan !
En na enig na vragen bleek dat ook het geval met echte tropen.
Waarom de tijd klok niet afgesteld op 4 uur , half vijf s,morgens en op 18 uur s,avonds zodat de vogels in hun normale ritme kunnen leven?
IK denk prettiger voor de vogels en gezonder voor ze en het welzijn van onze gevleugelde vrienden moet toch altijd voor op staan!
Wie wil hier ook eens zijn gedachten over laten gaan en die ons medelen want ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor
groeten Roel Termeer.
Opmerking