Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tijd klok

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Tijd klok

Beste mensen,

Als vogel liefhebber valt je soms iets op, en bij mij ging dat om het afstellen, van de verlichtings tijd .
    Volgens mij gaan wij allemaal van de verkeerde gegevens uit bij het af stellen van .onze verlichtings uren.
    Want bij mijn ( 4malig) bezoek aan indonesie is mij op gevallen dat het daar om 18 uur donker is en on 4 uur half 5 licht is en op dat heel vroege uur de vogels al heel actief zijn, want omdat wij meestal al om die tijd voor het onbijt gingen wandelen heb ik kunnen vaststellen dat de meest vogels dan al heel actief zijn, en als fijne bij komstigheid de natuur dan op zijn mooist is.
    En weer in Nederland heb ik mijn kanaries gevolgd om vast te stellen op welk uur zij gaan slapen .
    In de winter als het echt donker wordt, maar in de zomer meestal rond 18 uur maar nooit later als 19 uur onverlet hoe ligt het was , dus die houden
    hun eigen rooster aan !
    En na enig na vragen bleek dat ook het geval met echte tropen.
    Waarom de tijd klok niet afgesteld op 4 uur , half vijf s,morgens en op 18 uur s,avonds zodat de vogels in hun normale ritme kunnen leven?
    IK denk prettiger voor de vogels en gezonder voor ze en het welzijn van onze gevleugelde vrienden moet toch altijd voor op staan!
    Wie wil hier ook eens zijn gedachten over laten gaan en die ons medelen want ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor

groeten Roel Termeer.

invloed van licht

ik denk dat je hier bij onderscheid moet maken tussen vogels die broeden op licht en op voer. en vogels die nog sterk natuurlijke gedrag vertonen en meer gedomestificeerde soorten

bijvoorbeeld

kanaries broeden op licht uren in de kweek zit ik dan ook op 15 uur licht hiermee boots ik dan voorjaar/zomer mee dit licht bouw ik langzaam op en bij mij zijn mijn vogels de hele dag als het licht is actief met een piek na de nacht en net voor de nacht.

in de rust zit ik op 10 a 11 uur licht. zou ik dus het hele jaar de vogels van smorgen 5 tot savonds 6 licht geven dan blijven ze kweken en krijgen ze geen rust dus daarom lijkt het mij niet beter om zoveel licht te geven.

wat ik ook vaak hoor is van beginnende liefhebbers is dat ze nu nog jonge kanaries hebben in de voliere vaak blijkt dan dat ze bijlichten om nog even wat te kunnen voeren met ander woorden voor die kanaries is het voorjaar waarbij temperatuur ondergeschiikt is aan uren licht.

ook heb ik tropen die komen in conditie puur op voer en niet op licht omdat waar ze vandaan komen de dagen niet zo erg lengen of omdat ze het regenseizoen volgen. zo heb ik gordelgrasvinken en bandvinken deze kan ik rustig het hele jaar door op 14-15 uur houden het in broedstemming brengen doe ik met het verijken en verarmen van het voer.
    ook mijn tropen volgen het licht van de tl's en houden geen eigen ritme aan

maar diezelfde tropen kan ik ook rustig kweken met 11 uur licht mits het voer maar rijk genoeg is.

een uitzondering hierop bij mij zijn de kruisbekken deze gaan altijd een uurtje eerder op stok dan de rest waarom dit is ik heb geen idee?

mvg

Opmerking

Opmerking

komt bij mij ook nog een ander verhaal om de hoek kijken,ik werk van 7.00 tot soms 20.00.
        ik kan dan dus in de winter niet voeren als ik die tijden aanhoud.
        Bij mij gaat dus het licht aan om 7.00 tot 21.00 en heb ik dus de ruimte om te voeren en om van de vogels te genieten ook in de winter(ik broed ook 's winters).
        mvg,
        Kingfisher
        Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

licht aan vroeg of laat

ik heb het hele jaar het aantal licht uren gelijk,ik werk met voer dus in de kweektijd krijgen ze ei en universeelvoer met van alles er doorheen,ook bijv zomer en wintertijd dit pas ik aan in een paar weken elke keer een kwartier erbij of eraf.
          ik kweek vanaf haf april begin of midden mei,ik kijk wanneer de vogels er aan toe zijn dus een beetje nestmateriaal erin en kijken wat er gebeurt.
          ik kweek alles in vluchtjes met diverse soorten vogels die elkaar verdragen.
          ook bijv japanse nachtegalen met kleine tropen geen probleem.
          dit doe ik al jaren zeker al 10 jaar de laatste 5 jaren ben ik meer met voer bezig en zijn de resultaten omhoog geschoten.
          al 5 jaar achter elkaar tussen de 160 en 200 vogels.
          vragen of opmerkingen brand maar los hahaha
          groet wim

Opmerking

Hallo Wim,
            wat heb je dan met het voeren veranderd vergeleken met de jaren er voor,
            en met hoeveel koppels kweek je dat aantal vogels,bij mij hebben de vogels licht van s.morgens 06.00 tot s,avonds 21.00 en in de zomer dag hebben ze via de natuurlijke weg nog langere dagen want mijn vogelverblijf is voorzien van veel daglicht,en het staat op het zuiden de zon schijnt er van s,morgens vroeg tot s,middags een uur of 4 naar binnen.is fijn voor de tropen maar voor een kanariekweker niks waard
            als je de koppels na 2 rondes uit elkaar haalt dan stopt het broeden toch ook en krijgen de vogels zo ook verdiende rust tot het volgende kweekseizoen.
            m.vr.gr. Harry
            m.vr.gr. Harry

Opmerking

Working...
            X