Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mozambiqeusijs onder meeuwen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Opmerking

J-T ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb. Alleen jouw opmerking dat een ei weggooien belachelijk is vind ik nogal wat. Een ei is geen levend wezen. Voor mij is de vogelhobby het meest geslaagd als ik met een samengesteld koppel ook broedresultaten heb. Dit kan soms jaren duren maar als ik dan jongen heb is dat een mooi resultaat. Ik heb nu twee koppels moz biquesijzen 1 koppel heeft jongen en met het andere koppel gaat het nog lang duren denk ik. Maar als ze gaan broeden en ze verlaten het nest of wat dan ook. Jammer dan, heb ik wrs iets niet goed gedaan. Gelukkig zijn er forums zoals deze, waar je ervaringen kunt uitwisselen, waardoor je informatie vergaart zodat het de volgende keer misschien wel lukt. En ja, dan kost het wat eitjes of jonge vogels maar dat is de natuur. In ieder geval de offspring die het wel redt is in ieder geval vruchtbaar en zorgt weer voor nageslacht zodat alles in stand blijft.Vogels houden en kweken impliceert ook teleurstellingen. En ik zie echt niet in om eieren onder meeuwen te leggen.

groet

Tommie

Opmerking

Wat Marx zegt vind ik belangrijk, ook naar de toekomst van dat koppel toe.Probeer de reden te achterhalen waarom koppel niet broed( omgeving niet rustig genoeg,broedvorm niet optimaal...)Gebruik zelf nooit japanse meeuwen en dergelijke.Soms lukt een nest niet en mits kleine aanpassingen, observeren gedrag... lukt een volgend nestje wel.Ik vind het juist leuk, interessant als een koppel nestje laat liggen er de reden ervan te achterhalen en het is des te leuker als dat dan lukt.Zeker bij serinussoorten valt dit regelmatig voor dat broedkoppel afhaakt en een volgend nestje toch prima doet( door soms al of niet de man weg te nemen, jaagt hij de pop misschien te veel na dan neem je hem beter tijdig weg.)Ik zou zeker dat koppel verder de kans geven hun eieren zelf te laten uitbroeden en met de nodige observatie heb je daar ook veel slaagkans in.Alvast succes.

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
            Welk nut dient dit dan? Jouw 50 euro? Als jij dit doet hebben we precies 1 Mozambiquesijs meer toch? Is dat nu nodig? Het ei van een Mozambiquesijs is nog geen Mozambiquesijs, vergeet dat ook niet. Ook een Mozambiquesijs van onder meeuwen wat volgens mij nooit gaat lukken is geen normale mozambiquesijs.

Ik heb net een koppel mozambiquesijzen die beginnen met broeden. Misschien dat het lukt, misschien lukt het niet. Dat is dan jammer en de volgende keer beter.
            Het nut is dat er dan toch weer meer mozambiquesijzen zijn en dat je als kweker dan toch wat op stok heb (geeft toch voldoening kan ik wel zeggen). Natuurbroed is zoals ik al eerder gezegd heb het mooiste wat er is maar gezien mijn eigen ervaring ben ik blij met de japanse meeuwen en andere pleegouders (hierdoor heb ik toch nog wat op stok gekregen).
            Of een mozambiquesijs onder de meeuwen lukt, misschien wel/misschien niet!?
            Ik heb zelf de ervaring met japanse meeuwen dat ze soms de eerste 2 - 3 dagen de jongen aankijken en warmhouden maar niet voeren (heb het hier over granaatastrildes en blauwgrijze roodstaartjes). Als je ze dan 3 keer per dag de jongen met een spuitje voert dan nemen de japanse meeuwen het vanzelf over. Als ik zie hoe een bandvink om eten vraagt dan zit daar niet veel verschil meer in met een mozambiquesijs - en de bandvinken heb ik ook groot gekregen onder de meeuwen.

Dat jij de instelling heb
            "Misschien dat het lukt, misschien lukt het niet. Dat is dan jammer en de volgende keer beter."
            vind ik knap maar ik betwijfel of je het lang vol kan houden. Zelf dacht ik er namelijk ook zo over maar ik ben overstag gegaan toen ik: blauwkopblauwfazant rompjes op de grond zag liggen, er granaatastrildes doodgehongerd lagen, blauwgrijze roodstaartjes met volle krop koud lagen, afrikaanse baardmanntjes de eieren in de steek lieten, afrikaanse citroencini die dik op het nest zat (op bevruchte eitjes).

Opmerking

Hoi Andre,

Wat ik daarmee doe?
              Heel simpel: zet 2 japanse meeuw mannen in een broedkooi. Hang er een oud nest in en leg daar de eitjes in, wel opletten dat de eitjes nog niet bebroed zijn want het kan een paar dagen duren voordat de mannen gaan broeden.
              2 mannen kunnen net zo makkelijk jongen grootbrengen als een koppel (2 mannen werkt soms nog beter want bij een koppel moet je echt wachten tot de pop eieren gaat leggen)
              Heel simpel dus!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie
                J-T ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb. Alleen jouw opmerking dat een ei weggooien belachelijk is vind ik nogal wat. Een ei is geen levend wezen.

En ja, dan kost het wat eitjes of jonge vogels maar dat is de natuur.
                Dat een ei geen levend wezen is ben ik helemaal met je eens: er is bij mij nog nooit een ei weggelopen, weggekropen, weggevlogen oid (weggerold wel maar dat was mijn eigen schuld! ). Maar in een ei zit wel een levend wezen!
                Volgens mij is het puur een gevoels kwestie, dat een jong dood gaat in een ei ziet niemand maar als een ei uitgekomen is dat is het tastbaar en gaan er gevoelens spelen.
                Als ik een muis vang met lijm heeft de muis een plakkerige dood en dat vinden veel mensen verschrikkelijk (want dat zie je). Als een muis van muizenkorrels gegeten heeft dan kruipt de muis weg en ligt misschien nog dagen te kreperen (maar dat geeft niet want dat zie je niet).
                En zo kun je het nog verder doortrekken tot abortus aan toe! (wat je niet ziet wat niet deert)

Dat het de natuur is dat het eitjes en jonge vogels kost ben ik niet met je eens. In de natuur komt het volgens mij bijna nooit voor dat er eieren onbevrucht zijn en dat er jongen in de steek gelaten worden (als het al wel voorkomt dan is het waarschijnlijk dat er zich mensen mee bemoeid hebben).

Opmerking

mozambiquesijzen genoeg hoor

Hallo er zijn mozambiquesijzen genoeg denk ik.
                  Ben gisteren bij een zaak geweest in friesland en daar zaten er best wel veel moet ik zeggen.(en ook erg veel ongeringde st. helenefazantjes)
                  Dus de stelling zodat er meer mozambiquesijzen bij komen door ze onder de meeuwtjes te gaan leggen met een minieme kans van slagen zie ik niet zo het nut. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen want wie ben ik om te zeggen dat je dat niet kunt doen.
                  mvg Gerard 6

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                    Hallo er zijn mozambiquesijzen genoeg denk ik.
                    Ben gisteren bij een zaak geweest in friesland en daar zaten er best wel veel moet ik zeggen.(en ook erg veel ongeringde st. helenefazantjes)
                    Dus de stelling zodat er meer mozambiquesijzen bij komen door ze onder de meeuwtjes te gaan leggen met een minieme kans van slagen zie ik niet zo het nut. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen want wie ben ik om te zeggen dat je dat niet kunt doen.
                    Was je in Stiens, Gerard en had je je paspoort wel bij je?

Eieren laten uitbroeden door pleegouders heb ik geen moeite mee. Natuurbroed heeft wel mijn voorkeur. Echter, het moet dan wel kans op slagen hebben. Bijvoorbeeld; eieren van serinussoorten kunnen onderling meestal wel ondergeschoven worden.
                    Japanse meeuwtjes brengen vaak probleemloos jongen van andere soorten groot. Maar jongen van Mozambiquen onder de meeuwen..... ik weet zeker dat ze niet gevoerd worden. Doordat de serinus met gestrekte nek om voer bedelt schrikt de meeuw en weet hij niet wat hij hiermee aan moet.
                    Zoals in dit onderwerp al is aangehaald; een regeltje is dat de meeste holenbroeders (witte eieren en langere tijd als nestjong) wel worden groot gebracht (hangt ook weer af van de gehemeltetekening) en de andere soorten (gespikkelde eitjes en kortere nesttijd) niet.
                    Maar, uitzonderingen bevestigen ook hier de regel......

Hans
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Hallo,

Nou; "The proof of the pudding is in the eating"......
                      Dus degene die denkt Mozambiquesijzen onder Meeuwen groot te krijgen; "bewijs je gelijk" zou ik zeggen.
                      Ik heb dit nog nooit geprobeerd en ik geloof er ook niet in dat het mogelijk zou kunnen zijn.

Maarrr.....
                      Vinken zouden ook niet onder een kanarie kunnen worden groot gebracht.
                      Laat ik nou toch twee jaar geleden een nestje van drie vinken onder een kanarie groot hebben gekregen!
                      En, euh, niks geen verkommerde jonge vogels hoor!
                      De kanarie pop had geen veer meer rond haar snavel staan, maar ze bleef trouw deze bende voeren.

Groeten, Serinus.
                      The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Mag zonder

Hans schreef:
                        Was je in Stiens, Gerard en had je je paspoort wel bij je?

Antw:
                        Hahahaha Hans dat klopt inderdaad ja ik heb daar nog maar een keertje gekeken wat er allemaal zat. (mooie tuinfluiters)
                        En ik mag zonder paspoort want ik ben met een friezin getrouwd en dan accepteren ze het als ik er kom zonder passpoort.
                        mvg Gerard 6

Opmerking

Working...
                        X