Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Je moet het eitje gewoon opgeven. Wat is de reden dat de ouders niks doen? Als je daar aan werkt komt het vast goed. Een ei is nog geen vogel dus dat kan je zo wegmikken. Kwijnende mozambiquen in een tropennestje is toch niks. Neem dan inderdaad een kanarie want dan is het nog een beetje hetzelfde. Bij mij ging het eitje de prullenbak in als de ouders er niks mee konden. Jonkies is een ander verhaal. Die zijn er al dus daar zou ik ook wel wat mee proberen.
Nee, denk aan de verschillen:
kanaries/mozambiquen gaan staan om eten van ouders te bedelen.
Meeuwtjes/bichenows liggen plat en bedelen met een scheven nek(weet even niet hoe anders uit te leggen)
na zo'n 2 weken verlaten kanaries/mozambiquen het nest, meeuwtjes/bichenows na een week of 3
Je moet het eitje gewoon opgeven. Een ei is nog geen vogel dus dat kan je zo wegmikken. Jonkies is een ander verhaal. Die zijn er al dus daar zou ik ook wel wat mee proberen.
Als je niets anders heb zou ik het gewoon proberen onder de japanse meeuwen: niet geschoten is altijd mis!
Dan krijg je dus een langzaam verhongerd jong vogeltje. Dat vind jij leuker dan een eitje weggooien?
Vreemde liefhebberij heb je dan...
Pleegouders gebruiken is al een bizarre manier van vogels houden, maar hou je dan in elk geval aan wat basisregels. Dan voorkom je veel dierenleed.
Ik vind het dus erg vreemd dat mij verweten wordt dan een toch al kwijnend jong best een poging verdient (daarvoor geldt voor mij dus wel "niet geschoten is altijd mis" want het is nu eenmaal al geboren, maar dat een ei uitbroeden en dan daarna een vrijwel gegarandeerde hongerdood dan wel weer een goed idee is. Ik gooi dus liever een eitje weg dan dat ik 2 dagen naar een net uitgekomen jong zit te kijken dat volledig genegeerd wordt in een nest of erger.
Hoezo is een ei weggooien een belachelijk idee J-T. Ik neem aan dat jij ook wel eens een kippe ei eet. Of broed je die ook allemaal uit? Ik vind het vooral belangrijk als je vogels kweekt dit met verstand doet. Persoonlijk vind ik natuurbroed de enige goede methode, liever geen jongen dan grootgebrachte door meeuwen.
Hoezo is een ei weggooien een belachelijk idee J-T. Ik neem aan dat jij ook wel eens een kippe ei eet. Of broed je die ook allemaal uit? Ik vind het vooral belangrijk als je vogels kweekt dit met verstand doet. Persoonlijk vind ik natuurbroed de enige goede methode, liever geen jongen dan grootgebrachte door meeuwen.
Vind jij eieren weggooien een goed idee dan? En dan durf jij te zeggen dat je met verstand vogels kweekt! Tommie hou je van de domme en ga lekker zo door!
Wat heeft een kippe ei nu weer te maken met een ei van een mozambiquesijs?
Wanneer wordt er nu eens beseft dat we zonder de japanse meeuwen nu bijna helemaal geen vogels meer zouden hebben!?
Natuurbroed is denk ik de wens van iedereen, maar als de ouders het "verprutsen" op welke manier dan ook dan ben ik er voorstander van om de eieren/jongen onder de meeuwen (of andere pleegouders) te leggen.
Vind jij eieren weggooien een goed idee dan? En dan durf jij te zeggen dat je met verstand vogels kweekt! Tommie hou je van de domme en ga lekker zo door!
Wat heeft een kippe ei nu weer te maken met een ei van een mozambiquesijs?
Wanneer wordt er nu eens beseft dat we zonder de japanse meeuwen nu bijna helemaal geen vogels meer zouden hebben!?
Natuurbroed is denk ik de wens van iedereen, maar als de ouders het "verprutsen" op welke manier dan ook dan ben ik er voorstander van om de eieren/jongen onder de meeuwen (of andere pleegouders) te leggen.
Welk nut dient dit dan? Jouw 50 euro? Er zijn genoeg mensen die prima kweken met mozambiquesijzen en het is nergens voor nodig om een eitje onder meeuwen te leggen. Ik zie echt het nut niet. Als jij dit doet hebben we precies 1 Mozambiquesijs meer toch? Is dat nu nodig? Het ei van een Mozambiquesijs is nog geen Mozambiquesijs, vergeet dat ook niet. Ook een Mozambiquesijs van onder meeuwen wat volgens mij nooit gaat lukken is geen normale mozambiquesijs.
Ik heb net een koppel mozambiquesijzen die beginnen met broeden. Misschien dat het lukt, misschien lukt het niet. Dat is dan jammer en de volgende keer beter. Het lukt bij genoeg mensen wel en je kan genoeg info vinden om de ouders wel tot broeden en grootbrengen te krijgen dus probeer gewoon te zorgen dat de ouders het gaan doen. Hang niet alles op aan 1 eitje want dat is nog geen vogeltje
Het gebruik van pleegouders hoeft geen problemen te geven, maar men moet, zoals aangegeven weten oa. de manier van bedelen, voederen, soort voer, enz.
Bi bijv. jap. meeuwen is het bekend dat ze, latent, bepaalde ziektes bij zich kunnen hebben en (als er voor het inzetten van deze meeuwen geen maatregelen, als kuren met medicijnen, worden genomen) deze over kunnen brengen op de "pleegkindertjes".
De pleegjongen kunnen dus besmet raken met iets waar ze, misschien, direct geen last van hoeven te hebben maar onder de juiste omstandigheden (voor de bacterie of schimmel) vroeg of laat wel aan dood kunnen gaan.
Ook evt. nakweek van deze vogels zal dan door de ouders besmet worden.
Natuurbroed is in mijn ogen nog altijd het mooist/best.
Vogels als kwartels en kippen worden niet door hun ouders gevoerd, dus de kans dat ze op die manier evt. besmet zouden worden met iets is nihil.
Heb wel eens een ganzenei gehad wat uitgebroed werd door mijn kaapseeenden eerst trok ie met de moedereend en zijn jongen op.
Later toen ie wat groter/ouder werd ging ie toch over naar de ganzen (toen ie geleerd had te praten spraken die blijkbaar toch meer zijn taal )
Opmerking