Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mexicaanse roodmus zingt pije?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• mexicaanse roodmus zingt pije?

Een paar weken geleden een koppel mexicaanse roodmussen aangeschaft om zo maar eens te proberen en kijken of het wat is voor me.
    Een prachtig gekleurde man en mooie forse pop,in het begin nog wat schuw maar vandaag voor het eerst horen zingen op een geven moment hoor ik de zang van een picolet
    Ik denk wat krijgen we nu,ik heb een picolet dus ik dacht is hij bezig maar hij zingt bushslag en geen pije op dat moment zat hij zich te poetsen en hield duidelijk zijn kop dicht draai ik me om naar de andere kooi is het die roodmus.
    Niet zo luid als wat picoletten doen maar duidelijk herkenbaar als zijnde pije.
    Is mijn vraag,ik weet dat sommige andere vogels deze slag aan kunnen leren maar zijn er ook gevallen bekend van de roodmus?Keanu jij misschien?
    Mvg,
    Kingfisher.

picolet

Wat is een picolet?en pije?en bushslag?hier beginnen mijn oren van te klapperen.
    ik heb zelf ook een koppel Mex. roodmussen
    maar bij mij fluiten ze nog niet echt.
    komt dat er een pop bij zit?

Opmerking

Picolet is een vogel de rest weet ik het niet.Ik had ook een koppel roodmussen en de zang van de man leek op een kanarie maar dan veel veller en niet zo uitgebreid zeg maar.En bij mijn zat in de buitenvoliere met de pop en kanaries en gould en heel lang deed hij niet zingen maar na de rui deed hij wel.
      sigpic
      Excuses voor de tipefouten.

Opmerking

Even een andere Michael,

Een kennis van mij speelt in zijn vogelschuur waar zijn roodmussen zitten de cd van Bicudo (r'dam) van de picolet met pije.

Ik weet nou niet of het resultaat heeft gehad, het is dus wel bekend dat de roodmus soort gelijke zang kan produceren.

Hoe reageerde je eigen picoletman op de roodmus?

Groeten Michael.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
          Wat is een picolet?en pije?en bushslag?hier beginnen mijn oren van te klapperen.
          ik heb zelf ook een koppel Mex. roodmussen
          maar bij mij fluiten ze nog niet echt.
          komt dat er een pop bij zit?
          Hallo Peter,dat kan ik begrijpen klonk vroeger voor mij ook als latijns.
          maar een picolet is de surinaamse naam voor een dikbekzaadkraker,je hebt meerdere soorten maar de zwartedikbekzaadkraker(deze heet twatwa)en bruinborstdikbekzaadkraker(deze heet picolet)zijn de meest bekende hier worden ook de zangwedstrijden meegehouden(kijk maar eens op chedie.nl ,onder info, hier staan ook fragmenten van de zang van deze vogels op.
          Bushslag is de slag die ze van nature maken dus uit het wild,pije is een slag die is aangeleerd evenals dacht ik maar die weet ik niet zekere de freutie.
          De twatwa heeft een andere slag en meerdere soorten zoals kiauw,ring en ring kiauw en wietslag voor wat betreft de rowti's(dit zijn paapjes in diverse soorten)
          Wat betreft die roodmussen bij mij zit ook gewoon de pop er bij dus daar ligt het denk ik niet aan.
          De enige oorzaak die ik er aan kan geven is dat hij bij picoletten heeft gezeten of dat hij die zang gehoord heeft vanuit het nest.
          mvg,
          kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Hallo Kingfischer,

Het klopt dat Roodmussen de zang kunnen overnemen,niet alleen van Picolet maar ook van Twatwa,
            Was ik ook van plan eigenlijk om jonge roodmussen naast de Twa,s te zetten,gewoon voor de lol,maar aangezien ik ,,vol,, zit met vogels gaat het ff niet door,maar omgekeerd zet geen zingende roodmus man bij je jonge Twa anders neemt die de zang over.
            Een jonge Gelebek neemt ook zang van de twa over,althans sommige stukken.

Iets anders,in Breda had Johan een bijzondere twa te koop,met een licht voorhoofd,maar een langere bek,die verdacht veel leek op een kruising roodmus,vandaar dat ik een tijd geleden een topic had gezet of die kruising mogelijk was,helaas geen reactie op gekregen,
            Ook weet ik dat lang geleden iemand ter ruil had aangeboden kruising roodmus/twa waarheid of fictie:waren overigens niet te koop !!

groet,Michael J

Opmerking

ps:als je plaats hebt zou ik wat jonge roodmussen kopen en bij je picolets of twa,s zetten(LOL),en ze kosten haast niks tegenwoordig.

Opmerking

Er staan op marktplaats regelmatig advertenties die vragen om roodmussen die de slag van picolet of twatwa zingen. Of dat bestaat en of iemand ze heeft. Ik heb ze ook 1 keer te koop aangeboden gezien en de periode daarna heeft iemand er dus om gevraagd

Opmerking

Stond tijdje geleden ook een Rowti die,, grietje bie ,,zingt,voor wie het niet weet,das een vogel in Suriname die je in de ochtend veel ziet en hoort,Nederlandse naam vergeten,en bij navraag bij de vorige eigenaar klopte de zang.
                  Daaraan zie je dat veel jonge vogels andere slagen etc.overnemen(kanaries oa).
                  Het is maar waar je van houd,ik vindt het persoonlijk grappig.

Groet,Michael

Opmerking

er zijn hier wel een hoop michael's

groetjes michael

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door 1956keanu
                      Stond tijdje geleden ook een Rowti die,, grietje bie ,,zingt,voor wie het niet weet,das een vogel in Suriname die je in de ochtend veel ziet en hoort,Nederlandse naam vergeten,en bij navraag bij de vorige eigenaar klopte de zang.
                      Daaraan zie je dat veel jonge vogels andere slagen etc.overnemen(kanaries oa).
                      Het is maar waar je van houd,ik vindt het persoonlijk grappig.

Groet,Michael
                      Bij die persoon komt mijn picolet vandaan keanu dus ik heb die rowti toen ook gezien.
                      En wat meer plaats betreft voor roodmussen dat zie ik niet zitten bovendien gaat die picolet eruit op korte termijn.
                      mvg,
                      Kingfisher
                      Mvg,
                      Kingfisher.

Opmerking

Working...
                      X