Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweken met kapoetsensijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kweken met kapoetsensijs

Hoi,

Ik heb een koppel kapoetsensijsen binnen zitten in een kweekkooi van 100x 40x 40. Voor het eerst had ik een nestje met 4 eieren. Nu blijkt na twee weken dat de eieren onbevrucht zijn (ik durfde niet eerder te kijken). De pop bleef fantastisch zitten op het nest en het mannetje voerde haar voorbeeldig. Nu heb ik de eitjes weggegooid en het nestje teruggehangen. Het popje zit weer muurvast op het nest. Mijn vraag is, moet ik het nestje eruit halen? Naar mijn idee kunnen ze nu toch niet paren? Ik zou graag nog een nestje met jongen krijgen dit jaar? Wie weet raad?

groet

Tommie

Hallo Tommie,

Aller eerst moeten we een paar dingen van je weten:

Heb je de vogels pas of al een tijdje?

Hebben ze eerste buiten gezeten en nu naar binnen verhuisd?

Zijn ze wel in broedkonditie?

De kapoetsensijzen van tegenwoordig zijn soms nog makkelijker te kweken dan kanaries, dat wil zeggen dat je makkelijk eerder de eieren kunt schouwen zonder dat je daarbij het nest verstoord.

Ook het ringen van de jongen is geen probleem dat ze misschien worden uitgeworpen.

Na vijf a zes dagen zie je met een schouwlampje al of de eieren bevrucht zijn.

Het eieren leggen en broeden kost de pop erg veel energie dus niet te lang op een onbrucht legsel laten zitten.

Ik zal het gewoon nog een keer proberen en hang nog een ander soort nestje op in de broedkooi, kunnen ze kiezen.

Naar mijn menig zijn vaak de eerste nesten van vogels onbevrucht.

Succes ermee.

Groeten Michael.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Dag winterkoning enpopulier.

Ik heb de vogeltjes deze zomer aangeschaft. De pop is van vorig jaar en de man waarschijnlijk ook, maar die is niet geringd. De vorige eigenaar heeft me verteld dat ze allebei van 2008 zijn. Ik denk dat dit het eerste nestje is wat ze hebben gelegd. De vogels reageerden precies zoals veel literatuur laat zien, man trekt aan het nest, pop blijft vastgenageld aan het nest zitten. Ik heb ze deze zomer in de buiten voliere gehad maar na ruzie met de mozambique sijzen en zwartkopsijzen heb ik besloten ze binnen in een broedkooi te zetten, ook met het oog op de komende winter. De kweekkooi heb ik zo ingericht dat ze wel aan nageslacht moeten denken. Aangekleed met kunstkerstboom takjes, stokken van 1 cm (hoog in de kooi) en 1 traliekastje en een nestkorfje. Daarnaast krijgen ze van me verschillende soorten zaden, spirulina, eivoer, pinky's e.d. insektenpate. Dus alle ingredienten om te gaan broeden. Tevens heb ik true light verlichting met dimmer die 12 uur licht heeft op dit moment.

en ja, ze mogen van mij zelf kiezen of ze gaan broeden of niet. Een echt vast kweekseizoen is er voor deze vogels niet volgens mij. toch? Maar ik heb geen schouwlampje (die moet ik maar snel aanschaffen). De pop zat al zeker 2,5 week op het nest, en ja de eieren waren zeker onbevrucht. Maar zoals ik van jullie begrijp zijn de meningen verdeeld of je de eieren weg moet halen als je na een aantal dagen ziet dat ze onbevrucht zijn.?

groet

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        ff een paar dingen
        quote tommie:Ik heb de vogeltjes deze zomer aangeschaft. De pop is van vorig jaar en de man waarschijnlijk ook, maar die is niet geringd. De vorige eigenaar heeft me verteld dat ze allebei van 2008 zijn.

snap ik niet vorig jaar was het in mijn kalender 2007

ik vind dat een vogel minimaal 1 jaar oud zou moeten zijn om er mee te gaan willen broeden (maar das mijn mening)

quote tommie: De kweekkooi heb ik zo ingericht dat ze wel aan nageslacht moeten denken

opzich goed maar de vogels zouden het zelf moeten aangeven wanneer ze broedrijp zijn of je moet ze er naar toe begeleiden want je zal toch echt wat periodes moeten nabootsen (zoals rust periode en broedseizoen) en dan kom ik gelijk op de volgende punten:

en quote tommie: Tevens heb ik true light verlichting met dimmer die 12 uur licht heeft op dit moment.
        vind ikzelf wel erg weinig om in broedconditie te geraken (en dan vooral voor de mannen die hebben meer en eerder licht nodig om broedrijp te worden dan de poppen).
        het zou kunnen maar denk ook eens verder als het nu wel gelukt was bevruchte eieren /jongen............ dan is 12 uur wel erg weinig om in groot te worden m.a.w. wel erge lange nachten zonder voedsel.( maar dit is vooruitlopend op het verhaal onbevruchte eieren).

en quote tommie:en ja, ze mogen van mij zelf kiezen of ze gaan broeden of niet. Een echt vast kweekseizoen is er voor deze vogels niet volgens mij. toch?
        nou dat zou er dus wel moeten zijn,geeft duidelijkheid naar vogels toe( een heel jaar gelijke omstandigheden is niet goed voor een vogel en ook moeilijk(er) om in broedstemming te geraken).
        en de vogels zijn dan i.i.g. op de juiste leeftijd als je een bepaalde kweekseizoencyclus aanhoud. (voorbeeld) vogels in januari geboren zullen het volgend jaar januari ook gaan doen (bij juiste omstandigheden ) en heb je dus eigenlijk nooit te maken met "te "jongen vogels.

quote tommie: Daarnaast krijgen ze van me verschillende soorten zaden, spirulina, eivoer, pinky's e.d. insektenpate. Dus alle ingredienten om te gaan broeden.

dat geloof ik wel dat dit mogelijk alle ingredienten zijn om er mee te broeden maar geef je dit het gehele jaar door of alleen nu in deze "broedperiode"? werk jij met het geven van "stoffen"toe naar het broedrijp worden? (klein voorbeeldje geef je de mannen bv wat extra hennep ,dit al dan niet gekneust)

quote tommie: Maar zoals ik van jullie begrijp zijn de meningen verdeeld of je de eieren weg moet halen als je na een aantal dagen ziet dat ze onbevrucht zijn.?

nou dat zal ongetwijfeld wel zo zijn ( verdeelde meningen) maar dat doet er geloof ik niet zo toe,ik denk dat je beter naar de pop en haar gezondheid/gestel kan kijken en daarop de beslissing laten afhangen.

mag ik je vragen hoe het met de man is,welk gedrag vertoont deze?jaagt hij veel? fluit hij furieus? tapt deze?hangt hij aan de tralies en drukt hij zijn kop naar achter /draait (herhaaldelijk) met de kop? gaat hij gedrukt op de stok zitten en laat deze zijn vleugels hangen als hij gaat zingen?
        hoe is het met de nagels gesteld? van zowel man als de pop.
        hoe zit het met de zitstokken? zitten deze goed vast?
        waar is jouw nestje gesitueerd( bij mij was dit aan de voorkant van de kooi en kaal aan de tralies en dus op zo'n licht mogelijke plek).
        we horen wel weer van jouw.
        mvg
        ieder zien idee

Opmerking

dank alvast voor de tips.

Ik bedoel dat ze van eind 2007 zijn.

Naar mijn idee zijn ze beide in broedconditie. De man jaagt achter de pop aan. Zingt, laat zijn vleugels hangen als ie zingt en inderdaad hij draait ook met zijn kop als ie aan de tralies hangt, het popje ook trouwens. Ik heb het nestkorfje ook aan de voorkant gehangen, echter heb ik er wel wat kunsttakjes voor gevlochten zodat ze wat rustiger zitten. Maar ik geloof dat dat totaal niet nodig is, want als ze eenmaal zit blijft ze zitten. Ik heb geen enkele aanwijzing dat ze niet in broedconditie zijn iig en de man voert haar constant. De nageltjes van beide zijn perfect.

quote: dat geloof ik wel dat dit mogelijk alle ingredienten zijn om er mee te broeden maar geef je dit het gehele jaar door of alleen nu in deze "broedperiode"? werk jij met het geven van "stoffen"toe naar het broedrijp worden? (klein voorbeeldje geef je de mannen bv wat extra hennep ,dit al dan niet gekneust)

nee,ik geef geen extra hennep. Ik heb ze wel steeds meer verschillende zaden gegeven en een beter "standaard" mengsel. Na deze afwisselendere voeding zijn ze begonnen met nestelen.(nou ja ik heb een sisal nestje in het korfje gehangen een klein beetje nestmateriaal gegeven en daar is ze op gaan zitten)

Mijn bedoeling was eigenlijk om ze pas in januari te laten broeden en van 12 naar 15 uren te gaan. Dus eigenlijk zijn ze niet volgens mijn plan gaan broeden zeg maar. Misschien had ik er nog geen korfje in moeten hangen.

quote: hoe zit het met de zitstokken? zitten deze goed vast?
          nou daar heb ik twijfels over, ik heb van die houten stokken die je vastzet in de tralies zegmaar. Je bedoelt dat ze goed vast moeten zitten voor de nodige bevruchting?

Opmerking

Zitstokken voor kapoetsensijzen.

Dat van die zitstokken kan idd. van essentieel belang zijn voor de bevruchting.

Je moet van die zitstokken hebben die en aan de tralies en aan de achterwand vastzitten, de zgn. "wiebelstokken zijn vaak ook nog eens te dik voor de kapoetsen.

Dus even naar de bouwmarkt en stokken van 1cm diameter kopen, of stokken uit de natuur halen met een verschil aan diameter.

Ook idd. de lichturen opvoeren naar min. 14 uur als je wilt kweken.

Frisse lucht is ook van belang bij de kapoetsen, een muffe kweekruimte helpt de broedconditie ook niet.

Kapoetsen die eerst buiten hebben gezeten en naar binnen zijn verhuisd hebben een lange gewenningsperiode nodig om zich aan de broedkooi aan te passen.

NB. Dit is niet mijn mening maar zijn mijn bevindingen.

Groeten Michael.
            Groeten Michael

Opmerking

Kweken met kapoetsensijzen

Hallo Tommie !
              Ik lees,dat de vogels van eind 2007 zijn. December waarschijnlijk.
              Toch misschien wat jong,maar ja.
              Ik liet de jonge pop zelf van de (onbevruchte) eitjes aflopen. Weghalen
              is in zo'n geval naar mijn idee geen optie,omdat de cyclus doordraait en je op die manier toch niet sneller een nieuw nest,maar dan met bevruchte eitjes krijgt. Zoals al eerder geschreven door de heren fokkers wk en populier
              moet het licht absoluut naar 14-15 uur en moeten de zitstokken stevig
              worden bevestigd aan tralie en achterkant.Dus idd. geen wiebelende
              stokken. Een goede voorbereiding voor aanvang van de broederij is toch een eerste vereiste.
              Vr.groeten van
              Antoni

homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Dank voor jullie wijze raad.

Ik was al erg blij dat ze gingen broeden. Ik ga de stokken vast zetten, want ze wiebelen idd. Ze zijn wel maar 1 cm dik dus dat moet goed zijn en heb ik er ook kunstkerstboom takken inzitten, waar ze redelijk vaak opzitten.

Ik heb de eitjes wel een paar dagen geleden weggehaald. Dit zal ik dus niet meer doen.

dank.

Opmerking

topic uit de oude doos

wie kan er mij een foto laten zien van een kapoetsijs F1
                  ik heb er zelf ook een , teminste daar heb ik hem voor gekocht.maar nu heb ik toch wel mijn twijfels

Opmerking

Foto F1

Staat gewoon in onze eigen foto gallerij.

Groeten Michael.
                    Groeten Michael

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                      http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=434

Staat gewoon in onze eigen foto gallerij.

Groeten Michael.
                      oke,bedankt nu even vergelijken met mijn kapoetsijs f1 teminste als het er een is.
                      maar de foto in de galerij is wel een bastaard he?

Opmerking

Wat ik lees in de de bijschrift van de foto

"Dit is een bastaard kapoetsensijs x kanarie leuke foto he van deze opa."

moeten we aannemen dat het om een F1 vogel gaat.

Als ik de vogel van jou bekijk ziet hij er wel anders uit.

Misschien het gemis aan roodvoer (caroteen).

Een popje kan het niet zijn want die zien er bijna hetzelfde uit als de echte kapoetsensijs.

Zingt de vogel? Ik weet wel dat bij de F1 vogels dat de poppen ook aardig kunnen zingen.

Wat ik bij jouw vogel mis, mocht het een man zijn, is een beetje zwart in de kop.

Ik heb een aantal jaren een aantal f1 mannen en poppen gehad en die leken toch meer op de echte kapoetsen.

Maar bij jouw vogel zie ik niet echt een gelijkenis met de kapoetsensijs.

kortom: een heel verhaal, maar ik zou het niet weten wat voor hybride jij hebt.

Misschien weten de hybridenkweekers hier meer?

Groeten michael.
                        Groeten Michael

Opmerking

Kweken met de Kapoetsensijs

Hoi allemaal,

Volgens mij lijkt hij veel op een bastaard van de Roodmus X kanarie.

Groetjes Gerrit

Opmerking

Working...
                          X