Mededeling

Collapse
No announcement yet.

weer een vraagje.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• weer een vraagje.

Hallo,
    Ik zit er over te denken om bij de ingang van de voliere een soort voetbad te maken met een matje en daar een middel in.
    Wie heeft er zoiets gemaakt/gedaan en wat voor middel is goed ontsmettend, makkelijk verkrijgbaar en niet gevaarlijk voor de vogels,als dat spul op de bodem komt van de voliere.
    Groeten
    Mike

Opmerking

Bedenk wel dat zo'n voetbad dagelijks verschoond dient te worden, waar laat je het water met giftig spul er in?
      Daarnaast loop je elke keer met natte voeten je kooi in, lijkt me geen slim plan, alle bodembedekking blijft aan je schoenen plakken dan.

Waarom wil je het? Heb je zo vaak zieke vogels?
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nut ook niet helemaal er van in zie. Er zijn zoveel manieren waarop je vogels besmet kunnen raken met ziekteverwekkers dat ik niet denk dat het de moeite loont om zo'n badje weg te zetten.
        Het is veel belangrijker dat voeder en drinkbakjes goed schoon zijn en dat je de voliere netjes bijhoud en niet te veel vogels bij elkaar houden.
        En het lijkt mij inderdaad ook helemaal niet praktisch.
        Make birds not war.

Opmerking

halamid

ik was bij een kweker in veldhoven en die had ook zo iets, maar in droge vorm. een bak met daarin zand en daar doorheen halamid. iedere keer als je de voliere in ging, je voeten daarin vegen. ik heb gewerkt bij een aquarium boer, die vissen importeerde uit de hele wereld (ruinemans montfoort) en daar gebruikten we ook halamid, om de netjes waar mee de vissen werden gevangen, te ontsmetten, daar stonden de netjes in een bak water, met daarin wat halamid. maar het idee er achter is, als je de voliere in gaat, je voeten erin veegt, je dan geen uitwerpselen van besmette vogels mee de voliere in loopt, ook van de wilde vogels die buiten om je voliere heen leven.
          ook een reden dat de europese cultuurvogel in een helemaal overdekte voliere word gehouden
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Groeten, Ben

Opmerking

Bak met ontsmettingsmiddel

Vogelvrienden!
              Als ik het zo allemaal lees is het voor een gewone vogelfokker/houder
              toch allemaal veel te ingewikkeld.
              Bij grote varkens/kippen -fokkerijen e.d. is het puur economische noodzaak.
              Eigenlijk zou je een bak met ontsmettingsmiddel voor je huisdeur moeten
              zetten. Wat voor vuiligheid een mens naar binnen neemt,daar staat men niet bij stil.
              Vr.groeten van
              Antoni

homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                Vogelvrienden!
                Als ik het zo allemaal lees is het voor een gewone vogelfokker/houder
                toch allemaal veel te ingewikkeld.
                Bij grote varkens/kippen -fokkerijen e.d. is het puur economische noodzaak.
                Eigenlijk zou je een bak met ontsmettingsmiddel voor je huisdeur moeten
                zetten. Wat voor vuiligheid een mens naar binnen neemt,daar staat men niet bij stil.
                Vergeet niet de vuiligheid die sommige mee naar buiten nemen.

Opmerking

halamid

ik heb op eenbedrijf gewerkt, met vissen, kippen koeien etc. bij de universteit in wageningen.
                  daar hadden we groene bakken overal staan met vloeibare halamid erin.
                  dit hielp heel goed tegen ontsmetten, maar goed elke keer vervessen.
                  er zaten van die matten in waar het halamid in trok, en daar liep je dan met ej schoenen door heen.
                  ze hadden daar ook van die klompen waar je dan niet mee van het bedrijf af ging, die waren ook steriel volgens mij... zodra je naar buiten wilde wisselde je je klompen om met je normale schoenen..

correctie: dat "vloeibare halamid" was gewoon halamid opgelost in water..

Opmerking

ontsmettingsbakje

Beste vogelvrienden,
                    Bedankt voor jullie interesante reacties, ik zal kijken of ik hier halamid of cid 20 kan krijgen.
                    Het is echter wel waar dat het onpraktisch is zo met dat bakje, want alles zou aan mijn schoenen blijven plakken, vooral de schilletjes van de zaden.
                    Ik denk dat een goede oplossing is om 1 van de 2 produkten met water te mengen en die oplossing in een spuitbus doen en als ik dan mijn schoenen wil ontsmetten spuit ik het er even op, vooral de zolen.
                    Ik heb wel eens een zieke vogel ja, maar dat is normaal, geen epidemien ofzo.
                    Maar als ik in een dierenwinkel ben geweest of een zaadhandel of op een vieze straat heb gelopen, verwissel ik altijd mijn schoenen voor ik in de voliere ga, soms echter als ik haast heb vergeet ik het wel eens, daarom dacht ik aan ontsmetten, zon bakje bij de deur of een spuitbusje.
                    Als ik steeds dat bakje moet verversen laat ik dat idee varen en ga voor het spuitbusje.
                    Meestal laat ik mijn schoongemaakte schoenen in de zon liggen, ik denk dat zonnestraling heel goed ontsmet.
                    Ik weet dat er nog 1000den manieren zijn waardoor de vogels iets kunnen krijgen, maar dit is er dan eentje minder.
                    Met kweken ga ik ook uit van de sterkste overleeft en als er een zwak jong sterft na het uitvliegen of in het nest ,is dat normaal.
                    Maar ik wil geen ziekte en dan maar afwachten of er 2 van de 10 overleven , die dan het sterkste zijn, zonde.
                    groeten
                    Mike

Opmerking

mischien is het een idee om gewoon overschoenen te kopen en die alleen te
                      gebruiken als je in je hok aan de gang gaat.

garoeten theo

Opmerking

overschoenen

Hoi theo, ik weet niet wat dat zijn, soort laarzen bedoel je?
                        Mike

Opmerking

Ik vind het allemaal zwaar overdreven en nergens voor nodig.
                          Zulke dingen doet men alleen bij boerderijen in tijden van vogelpest ,varkenspest en gekke koeien ziekte enzo.
                          In je volliere heeft het helemaal geen nut ,,of gaan de insecten die je kooi in vliegen ook eerst door een halamid bad ,en ga je alle voeding ook eerst ontsmetten.

Oja ,je denkt ook dat zonnestraling goed ontsmetten ,,ik zouw er maar niet op rekenen.

Opmerking

ook nog lol in de hobby hebben.

Mike zelf denk ik dat je misschien iets te bang bent om een besmetting bij je vogels te krijgen.Dat er af en toe een dood gaat heeft iedere kweker wel,gemiddeld worden de kleinere soorten geen 10 jaar.Te sterriel kan misschien wel meer kwaad en je ziet het aan blauwtong wel dat we bij dieren niet alles in de hand hebben omdat we steeds weer met nieuwe dingen te maken krijgen waar we eerst helemaal nooit van gehoord hadden. Om dat allemaal tegen te kunnen houden,houden we niet veel tijd over om te genieten van de vogels.En daar gaat het toch om,dus goed veelzijdig voedsel en schoon water dan ben je goed bezig groeten Rob.

Opmerking

Working...
                            X