Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterharde tropen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Winterharde tropen

Hallo
    Ik wil graag tropen gaan houden maar heb hier nog geen ervaring in.
    Dat hoop ik hier dus op te doen.
    Ook heb ik nog geen keuzes kunnen maken maar hoop dat met jullie hulp hier te gaan doen.
    Welke tropen kunnen in een beplante buitenvoliere met een verwarmt binnenhok. En zijn enigsinds winterhard.
    Vreten ze ook aan de beplanting of niet.
    Ik zit te denken aan Goudbuikjes, Cubavink, mozambiqeusijs, oranjewevers en Gordelgrasvinken
    Mvg Marjolein

een beginnetje

Ik weet niet zoveel over tropen maar dit weet ik dan wel.
    Het is niet veel maar toch iets een beginnetje, om over na te denken.

De Chinese Appelvink is mooi winterhard en een mooie vogel om te zien.

De Cubavink is best wel een lastige vogel omdat als de jongen zelfstandig zijn deze door de ouders verjaagt worden.
    Of ze winterhard zijn weet ik niet.

De Mozambiquesijs is redelijk winterhard al kun je beter niet meerdere koppels in 1 voliere houden.

De Goudbuikjes zijn ook redelijk tot winterhard heb ik ooit gehoord of dat zo is weet ik niet.
    Het beste is ze wel koppelgewijs te houden omdat ze tijdens de broed nogal fel kunnen wezen.

De Oranjewever is een geweldig mooie vogel om te zien maar van het gedrag weet ik helemaal niets, misschien anderen hier wel.
    mvg Gerard 6

Opmerking

Chinese appelvinken....?? Gerard heeft de laatste weken wellicht teveel naar Chineesjes gekeken...

Maar in je eerste bericht las ik dat je een verwarmd nachthok hebt, klasse.
      Genoemde soorten zullen graag naar binnen komen en ze zullen zonder probleem door de Nederlandse winters komen.
      Mozambiquen en Cubaantjes willen nog weleens vervelend tegen elkaar doen, dat moet je dus even bekijken. Succes met de aanschaf.

Hans
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

tropen

Kijk eens op de website: http://www.vogelproblemen.nl/

Opmerking

Hallo Marjolein,

ik weet niet veel van sijsjes maar wat ik weet van sijsjes is dat ze best wel aan planten vreten, hier bij ons valt het opzich wel mee maar ze doen het wel een beetje maar ze vreten bij een gering aantal niet je hele hok leeg maar gewoon de knoppen uit de planten,
          je kunt je hieraan storen maar je weet het nu dus is het aan jou. het zijn wel hele mooie vogels.

alle vogels zijn volgens sommige winterhard en bij een ander niet, het ligt er gewoon aan hoeveel beschutting je vogels hebben/krijgen en hoe de vorige eigenaar ze gehuisvest heeft gehad.
          vooral goudbuikjes zijn nogal gevoelig hiervoor, al is het misschien niet door de kou dan wel de lange winterse nachten misschien een idee om minimaal wat bij te verlichten?
          verder een verwarmd nachthok is super, maar als je er een donker bij hokje van maakt en er verder niet teveel van maakt zullen ze er niet veel gebruik van maken.
          wij hebben een echte verwarmde en bijverlichte binnenvlucht met buitenvlucht hier kruipen de meeste vogels voor de nacht naar binnen.

verder heb ik vaak over alle soorten veel gegoogled en je komt een hoop info tegen.

veel succes!

mvg Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Bedankt voor jullie snelle reactie

Goede morgen allemaal

Bedankt voor jullie snelle reactie, dat gaat snel hier zeg leuk hoor.
            Ik zal me zeker eerst verder goed gaan inlezen ik heb ergens gelezen dat de oranjewevers niet zelf broeden maar een gastouder nest zoeken klopt dit en zo ja is deze vogel dan wel te houden als koppel.
            Want om eerlijk te zijn vind ik de oranjewever wel een hele mooie sierlijke vogel om te zien echt een plaatje
            Het is toch niet zo dat de vogeltjes alle knoppen opeten van de planten.?
            Ben86 hoe doe jij dat met het licht in je binnenhok dan als ik vragen mag?
            Tot hoe laat laat je het branden in de winter en welk licht gebruik je dan?
            Zijn er behalve insecteneters ook tropen die je beplanting wel met rust laten of wordt dat een onmogelijke opgave?
            Mvg Marjolein

Opmerking

Hallo Marjolein,

Ik kan wel een beetje meegaan in de reactie van Hans de Vries. Over de Chinese appelvinken; ik heb ze gehad en het zijn inderdaad heel sterke vogels. Probleem is echter dat ze tegenwoordig aardig aan de prijs zijn....

Even wat anders; het is heel goed dat je hier info vraagt voor je begint met vogels. Een typisch gevalletje van bezint eer ge begint.
              Ik kan je aanraden in de bibliotheek of boekenwinkel op zoek te gaan naar een boek over tropische vogels, die zijn er genoeg, daar staat veel van de info waar je nu vragen over hebt.

Veel succes
              Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Opmerking

Bijna alles kan tegen de winter ,,zeker als je een goed nachthok hebt wat je net vorstvrij kunt houden.
                Verlichting moet je in de winter altijd gebruiken ,om zo voor de vogels de dag wat langer te maken ,zodat ze ook langer kunnen eten.
                En voor jezelf is dat ook wel prettig in verband met de verzorging.
                Als je werkt ga je meestal in het donker weg ,en kom je vaak ook in het donker thuis in de winter.
                Het best begin je met zebravinkjes en japanse meeuwtjes .
                Die zijn het goedkoopste.en het gemakkelijkst in de verzorging.
                Dan kun je later je collectie altijd nog uitbreiden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marjolein H
                  Goede morgen allemaal

Bedankt voor jullie snelle reactie, dat gaat snel hier zeg leuk hoor.
                  Ik zal me zeker eerst verder goed gaan inlezen ik heb ergens gelezen dat de oranjewevers niet zelf broeden maar een gastouder nest zoeken klopt dit en zo ja is deze vogel dan wel te houden als koppel.
                  Want om eerlijk te zijn vind ik de oranjewever wel een hele mooie sierlijke vogel om te zien echt een plaatje
                  Het is toch niet zo dat de vogeltjes alle knoppen opeten van de planten.?
                  Ben86 hoe doe jij dat met het licht in je binnenhok dan als ik vragen mag?
                  Tot hoe laat laat je het branden in de winter en welk licht gebruik je dan?
                  Zijn er behalve insecteneters ook tropen die je beplanting wel met rust laten of wordt dat een onmogelijke opgave?
                  Hoi Marjolein,

ik heb wat zoveel kwekers hebben een lamp op een tijdklok en een dimlamp op een tijdklok. dat kun je het beste in het midden hangen van je binnenverblijf, als lamp hebben wij een tl lamp.

het is geen onmogelijke opgave om die tropen te vinden, er zijn er genoeg, je moet ook weten wat je wilt wil je vogels die mooi zijn en waarschijnlijk ook duur, of wil je vogels die betaalbaar zijn en dan ook meestal veel makkelijker overgaan tot broeden.

veel succes

mvg Ben
                  Groeten, Ben

Opmerking

Wel er op letten dat de goudbuikjes 's avonds naar binnen gaan ik heb ook een voliere met een verwarmd en verlicht nachthok
                    maar mijn goudbuikjes weigerden om 's avonds in het nachthok te gaan en verscholen zich in het groen in de voliere en ik kreeg ze niet gevangen.
                    Het gevolg was dat ze de lange winteravond/nacht niet overleefden.

Opmerking

Keuze genoeg dus

Hallo allemaal

Er is keuze genoeg zie ik al wel Birdharr harstikke bedankt voor de link erg mooi maar het maakt het er niet makkelijker op.
                      Ik denk dat het dan toch de Goudbuikjes en De mozambiquesijsjes gaan worden maar ik wil er graag een derde koppel bij in hebben en die keuze word een stukje lastiger. Vooral naar het zien van de link van Birdharr.
                      Om eerlijk te zijn ben ik op die link als een blok gevallen voor de Roodkop papegaaiamadines wat een mooi vogeltje zeg.
                      Ben86 bedankt voor je antwoord over de verlichting ik zal hier op het forum de topic over dimmers enzo eens goed doorlezen.
                      En alexD ik heb op de link van Birdharr direct maar het boekje over de Afrikaanse prachtvinken besteld daar zal ik inderdaad een hoop aan hebben.

Zijn er hier ook mensen met ervaring met de Roodkop papegaaiamadines?
                      En zo ja hoe is dat bevallen als ik vragen mag?
                      Zijn er behalve de paar rode veertjes rond de aarstreek ook andere kenmerken tussen de man en pop?
                      En klopt het dat ik de vogels het nachthok moet inlokken met eten binnen aan te bieden?
                      Oh ja nog even over de voliere die is zeer rijk beplant met coniferen en herdera heide en siergrassen zoals pampasgras afm:5x3x2 en daar wil ik niet meer dan 3 koppels in hebben.

Ik weet nu al zeker dat dit voor mij de juiste hobby gaat worden, vind het nu al geweldig alleen het uitzoeken al. Hahahahaha
                      Mvg Marjolein

Opmerking

bij ons hebben we de eerste 2 weken de vogels alleen binnen gehouden en we voeren ze binnen,
                        bij het luikje hebben we trostgierst gelegd,
                        toen we ook nog eens de lamp een half uur langer binnen lieten branden, gingen zelfs de goudbuikjes zonder problemen naar binnen.

mvg Ben
                        Groeten, Ben

Opmerking

Gezien de afmetingen van de voliere is 3 koppels niet veel; zeker als hij ook nog beplant is. Maar beter te veel dan te weinig. Meer kan er altijd nog bij.
                          Als je roodkop papegaaiamadines neemt moet je ze wel bij een kweker halen die ze ook buiten heeft zitten. Als ze bij een warmkweker vandaan komen maken ze het niet lang.

Vr. gr.

Wim

Opmerking

Mijn goudbuikjes leven al jaren buiten, ze zijn nog nooit het nachthok in gegaan en hebben elk jaar wel jongen.
                            Ik voer juist buiten op een voetafel omdat het gedoe rond die tafel na het voeren het mooiste moment van de dag is.
                            Ook de badschaal staat zomer en winter buiten, badderen is een superleuk gezicht.

Vogels houden kan op veel manieren, lees en bekijk veel meningen en probeer daar de manier uit te halen die bij jou past.
                            Ook bezoeken van liefhebbers kan leuk en leerzaam zijn.

Veel succes en welkom bij de geweldige hobby.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bullfinch
                              Gezien de afmetingen van de voliere is 3 koppels niet veel; Maar beter te veel dan te weinig.

Dit behoeft enige uitleg?

Greetzzz

Opmerking

Working...
                              X