Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zieke goulds??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Zieke goulds??

Vandaag na mijn werk ging ik in de voliere om de vogels te voeren en verse watergewen en zo.Toen zag ik twee van mijn gouldamadines (poppen) met hangende vleugels.Zitten ook niet echt strak in de veren maar de vleugels hangen lager als de staart.Na het etengewen bleef ik voor de voliere staan om te kijken of de vogels gaan eten of niet.En ze gingen gelijk eten.
    Ik heb ze toch maar uitgevangen en goed bekeken maar tussen de veren kon ik niks zien(uizen of maiten).Maar ik vind dat de vogels erg mager zijn.
    EErst dacht ik dat alles oke was omdat waren ze met de andere vogels aan het vliegen en leken helemaal niet ziek.
    Als ze rustig zijn dan lijkt wel op dat ze hun nek intrekken,zo korthouden of zo.De vleugels laten zakken en de veren opzetten dus bolzitten.En ook nog mager.En veel slapen met de kop in de veren.
    Heeft iemand zoiets al megemaakt?
    Kunnen goulds last van wormen krijgen?
    Hoe kan ik helpen voor de vogeltjes?
    Ik heb ze natuurlijk uit de voliere gehaad en in een broedkooi gezett.
    Oh ja,de vogeltjes zitten ook behoorijk in de rui,ik zie overaal nieuwe veertjes komen.Kunnen ze door de rui ook zo ziek zijn??
    sigpic
    Excuses voor de tipefouten.

Dat lijkt mij meer op cocidiose,mager kop in de veren,en dik zitten is niet van luizen,ze zijn ziek indien ze niet behandeld worden sterven ze,en de ziekte gaat over naar andere,ik zou ze allemaal een behandeling geven(beter voorkomen dan genezen)
    maar ja dat ben ik!Ik verzorg mijn vogels zoals ik het wil en een ander doet het zoals zij het willen
    groeten Richard

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zourky
      Dat lijkt mij meer op cocidiose,mager kop in de veren,en dik zitten is niet van luizen,ze zijn ziek indien ze niet behandeld worden sterven ze,en de ziekte gaat over naar andere,ik zou ze allemaal een behandeling geven(beter voorkomen dan genezen)
      maar ja dat ben ik!Ik verzorg mijn vogels zoals ik het wil en een ander doet het zoals zij het willen
      groeten Richard
      Bedankt voor de tip.Maar wat voor behandeling moet ik gewen voor de vogels??
      sigpic

Opmerking

coccidiose

als het coccidiose is, dan kan je het beste bij de dierenarts baycox halen.

2 ml op een liter water 2 dagen lang

5 dagen wachten en dan weer 2 ml op een liter water 2 dagen lang

sommige soorten vogels zijn er erg gevoelig voor oa: putters, europese kanaries, en sijzen

sommige kwekers kuren hiermee preventief het hele jaar door

nu met deze natte zomer heb je er meer last van
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hallo Roodmus,

Dit zijn toch niet die mooie nieuwe goulds uit de dierenwinkel?

Hoe is je bodem van je voiliere nat of droog?

Slapen ze op 1 of twee poten?

In principe zijn alle vogels vatbaar voor coccidiose maar worden niet ziek.

Nieuwe vogels barsten vaak van de stress, de handel, nieuwe voliere, nieuwe medebewoners, ander verlichting. enz enz.

Allemaal zaken waardoor de ziekte opeens door kan zetten.

Het beste is idd. naar een dierenarts te gaan en niet zelf wat gaan zitten dokteren.

Wat Ton al zegt krijg je waarschijnlijk een Baycox kuur mee mocht het coccidiose zijn.

Succes en groeten.

Michael.
          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Bedankt Ton.
            Ik heb al COCCI-TRICHO gehaald.Ben vandaag gelijk mee begonen.Moet 5 dagen lang en dan 2 dagen stop darnaa weer 5 dagen.Ik hoop dat het helpt.
            Ik geef alle vogels ook in de voliere.Waarschijnlijk voor een vogel ben ik te laat mee.Deze is al erg zwak.Heeft dunne geelachtige ontlasting en erg mager.En als ik hem pak en weer terugzet in de kooi net als hij verlamt is.Darnaa gaat weer eten en op stok maar we met moeite.
            sigpic

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
              Hallo Roodmus,

Dit zijn toch niet die mooie nieuwe goulds uit de dierenwinkel?

Hoe is je bodem van je voiliere nat of droog?

Slapen ze op 1 of twee poten?

In principe zijn alle vogels vatbaar voor coccidiose maar worden niet ziek.

Nieuwe vogels barsten vaak van de stress, de handel, nieuwe voliere, nieuwe medebewoners, ander verlichting. enz enz.

Allemaal zaken waardoor de ziekte opeens door kan zetten.

Het beste is idd. naar een dierenarts te gaan en niet zelf wat gaan zitten dokteren.

Wat Ton al zegt krijg je waarschijnlijk een Baycox kuur mee mocht het coccidiose zijn.

Succes en groeten.

Michael.
              Nee deze vogels heb ik in een andere winke gekocht.
              De voliere is droog en op de bodem heb ik houtsnippers.
              Die ene die al erg zwak is die slaapt op twee poten de rest normaal op een poot.
              sigpic

Opmerking

dierenarts ?

ben je bij de dierenarts geweest met je vogels, of heb je wat in de handel gekocht ? zitten de vogels binnen of buiten in de voliere ? niet dat dat wat uitmaakt, ook binnen kunnen ze coccidiose krijgen. maar misschien van de vorige eigenaar die ze binnen had, en jij ze misschien naar buiten gedaan ?
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                  ben je bij de dierenarts geweest met je vogels, of heb je wat in de handel gekocht ? zitten de vogels binnen of buiten in de voliere ? niet dat dat wat uitmaakt, ook binnen kunnen ze coccidiose krijgen. maar misschien van de vorige eigenaar die ze binnen had, en jij ze misschien naar buiten gedaan ?
                  Ik ben niet bij de DA geweest.Mijn vogels zitten buiten in de buitenvoliere.De voliere is overgedekt met doorzichtige golfplaaten op de dak.De achterkant en een zijkant is dicht.Heb ook een keine nachthok maar binnenkort een grote de helft van de schuur(2mx2m).Wat mijn opvalt dat 3 goulds poppen uit dezelfde vinkel gingen dood.Welke heb ik bij een kweker gekocht zijn erg actief en levendig.Mooi strak in de veren en zo.Ik heb ook vogels uit andere winkel maar die zijn ook goed.Heb wel een man met aangedrogde poep op de achterkant.Weet iemand hoe kan ik dat oplossen??Met zo min mogelijk stress voor de vogel?
                  Weet iemand nog welke merk voer is het beste voor goulds?
                  Alvast bedankt.
                  sigpic

Opmerking

Hoi Roodmus,

Heb je hier al eens gekeken??: www.voliere.info/dgw/

Staat heel veel nuttige informatie op.

Die opgedroogde poep kan je het beste met wat lauw water proberen weg te halen.

Gr. Wim

Opmerking

[QUOTE=Wim van der Waal;32582]Hoi Roodmus,

sigpic

Opmerking

aangekoekte mest

Als je het niet weghaalt heb je kans dat de vogel zijn/haar mest niet meer kwijt kan. Dan duurt het niet zo lang eer de vogel dood zal gaan. Dan kan ie een flinke verstopping gaan krijgen. Dus die ontlasting moet er van af.

Maar wat is de oorzaak van dit euvel?

Heeft de vogel de beschikking over vers voer en drinkwater, scherpe maagkiezel, kalk en grit? Beetje eivoer en af en toe wat groente? Of goed gespoeld gekiemd zaad zonder schimmel door het eivoer? Is het hok goed schoon? Af en toe wat trosgierst. Enz. Geregeld badwater verstrekken.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                          Als je het niet weghaalt heb je kans dat de vogel zijn/haar mest niet meer kwijt kan. Dan duurt het niet zo lang eer de vogel dood zal gaan. Dan kan ie een flinke verstopping gaan krijgen. Dus die ontlasting moet er van af.

Maar wat is de oorzaak van dit euvel?

Heeft de vogel de beschikking over vers voer en drinkwater, scherpe maagkiezel, kalk en grit? Beetje eivoer en af en toe wat groente? Of goed gespoeld gekiemd zaad zonder schimmel door het eivoer? Is het hok goed schoon? Af en toe wat trosgierst. Enz. Geregeld badwater verstrekken.
                          Ik geef dat alemaal wat je noemt.De kooi is ook schoon.Badwater heet hij ook maar gaat nooit in.
                          Hoe moet ik dat afhalen dan??
                          sigpic

Opmerking

Hoe je dat doen moet?

Oorspronkelijk geplaatst door Wim van der Waal
                            Hoi Roodmus,

Staat heel veel nuttige informatie op.

Die opgedroogde poep kan je het beste met wat lauw water proberen weg te halen.

Gr. Wim

Dat heeft Wim je hier al prima uitgelegd.
                            Lauw water lost de aangekoekte mest stukje bij beetje wel op.
                            Ik zou gelijk even wat veertjes rond de cloaca weghalen. Dan koekt het niet zo snel weer aan, intussen kan de vogel weer herstellen. Geef ook wat houtskool eventueel.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Bedankt Henk.Het is gelukt.Ik heb het heel voorzichtig afgehaaldt.Gelukkig de huid is niet ontstoken.3 dagen krijgen alle vogels de kuur(COCCI-TRICHO) en sinds vandaag heeft hij geen diarree meer.Ik ben zo blij mee.De rest van de vogels is ook allemaal super fit.
                              Heel erg bedankt voor de tips.
                              sigpic

Opmerking

Working...
                              X