Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jonge edelzangers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Hallo,

ik heb ook een koppeltje mozambiekjes zitten ze hebben na lang palaver en mooi nestje gebouwd maar de eieren blijven uit,is het normaal dat er zoveel tijd tussen zit.
    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Ik denk gewoon geduld hebben, of wat meer verschillende soorten nestjes aanbieden.

Misschien zijn ze toch nog niet tevreden met de situatie.

Verleden jaar werd er bij mij voor de kanarietralie kastjes gekozen, dit jaar voor de open hangnestje aan de voorfront, maar wel met een stukje nepkerstboom aan de buitenkant van het voorfront ervoor.

Succes en groeten Michael.
      Bijgevoegde Bestanden
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

mooi

mooi gezicht Populier, die jonge mozambiquejes, in het nest.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

hallo

Zoals je zegt populier zal ik even geduld moeten hebben thans is dat een schone deugd. maar de ervaring zal het me moeten leren, het is blijkbaar heel anders dan pakweg zangkanarie's kweken,( timbrado's ) hetgeen ik toch enigte jaren heb gedaan.

Alvast mooie foto's.

Serinus tot op heden is het nestje zuiver dus zal ik even afwachten en wie weet komt de paashaas langst waar ik op hoop.

Groetjes Eddy

Opmerking

Ton, bedankt voor het compliment.

Eddy, op dit moment vind ik mozambiquen kweken makkelijker dan zangkanaries(timbrado's).

En niet elk koppel mozambiquesijzen laat zich (mijn ervaring) op dit moment binnen kweken.

Legt er denk aan wanneer ze zelf geboren zijn.

Sommige van mijn koppels laten zich alleen bij in de buitenvoliere kweken(s'zomers).

Er is dus nog hoop, en wie weet laat de paashaas idd nog een paar eitjes achter.

Succes en groeten.
            Michael.
            Groeten Michael

Opmerking

Opmerking

Hallo Eddy,

Heb hetzelfde met mijn drie koppels mozambiqueen, ik kweek alleen in hele grote boxen van 180X60X60, dus de mannen (die het meestal moeten ontgelden) kunnen nog wel een beetje wegkomen in dit formaat boxen.

Maar soms krijgen de poppen het weer op hun heupen, vooral als de mannen zingen worden ze bij mij gepakt, de poppen willen geen gezang horen, heel gek.

Als het dus weer eens te gek wordt dat vechten, scheid ik de man van de poppen en de jongen.

De pop voert dan gewoon door en na een paar dagen, vooral in het weekend als ik vrij ben, doe ik de man er weer bij en kan dan observeren of het weer samen gaat.

En meestal gaat het daarna gewoon weer goed.

Dus ik haal ze niet blijvend uit elkaar.

Weet niet of je hier iets aan hebt.

Succes en groeten Michael.
                Groeten Michael

Opmerking

populier schreef:
                  Maar soms krijgen de poppen het weer op hun heupen, vooral als de mannen zingen worden ze bij mij gepakt, de poppen willen geen gezang horen, heel gek.

is dat zo gek?
                  volgens mij is het zo dat zang diverse factoren aantrekt,in het wild zou dit betekenen dat man lief de nestplek/omgeving verraad aan predatoren.
                  anderzijds is zang een vorm van territorium vast stellen en vrouwen lokken,zowel "vreemde" mannen als poppen in en rond nestgebied zorgt voor verstoring wat evt. gevolgen kan hebben voor de evt. jongen/eieren.

er zijn nog wel wat redenen waarom poppen dit doen maar dat geldt dan vaak voor het in een ander stadia verkeren omtrent de kweek/aanloop daartoe (bv. pop nog niet broedrijp,testen van de mannelijke genen door de pop etc. maar dat geldt dus niet voor de situatie zoals die nu is ,nu is de kweek al gaande).

is het zo gek dat de pop dit dus de "kop"in wilt drukken?

verder zou ik tegen eddy zeggen aangaande dit schrijven van zijne kant:
                  Mijn vraag is kan ik beter de ouders gescheiden laten tot de jongen volledig zelfstandig kunnen eten en ze daarna terug bijeen zetten.

ik zou in eerste instantie blij zijn met wat ik heb,m.a.w. geen enkelt risico nemen met de jongen die er nu zijn,in eerste plaats dus daarvoor gaan,als dit dan betekent dat je een ronde misloopt,da's gewoon jammer ,beter 2 goede rondes dan 4 met gekloot.
                  lukt het niet meer om nog tot een goede koppeling te komen tussen beide vogels nadat je jongen zelfstandig zijn............tja is jammer maar je hebt dan wel en jongen en ouder vogels die nog heel zijn en ingezet kunnen worden een andere keer.
                  ja toch? aan dode jongen of 1 der ouders heb je toch ook niks.
                  m.a.w eerst op safe gaan ,daarna proberen(lukt dit niet meer) ,daarna situatie accepteren.(en blij zijn met wat je hebt).

het heeft allemaal met het type huisvesting te maken en voeding en het aard van het beessie.
                  (mijn mening)

mvg

Opmerking

Hallo

Populier zoals je schrijft zijn het inderdaad de mannen die het bij mij ook moeten ontgelden, het is wel verschieten als je er mee gekonfronteerd word, omdat daarvoor alles prima ging.
                    Nu winterkoning zoals je aanhaalt kan ik er inkomen dat bepaalde faktoren hier zeker meespelen.Ik ga zeker op zeker spelen en nu eerst zorgen dat deze jongen volledig zelfstandig worden en ze eventueel daarna terug te koppelen en gewoon afwachten wat het word, ik ben tevreden met de drie nestjes die ik heb waarvan 2-3-en nog eens drie jongen heb en dit voor de eerste keer dat ik met deze soort kweek.
                    Wat mijn mening is dat je ze zeker goed moet blijven observeren, dit is wat ik nu weeral heb bijgeleerd met deze rare vogeltjes
                    Groetjes Eddy

Opmerking

Hallo,

Mooi, slim plan!

Soms gebeuren er "rare dingen" (zoals nu dus bij jou) waarop dan geanticipeerd moet worden.
                      Soms echter is er niets aan de hand en brengt een koppeltje voorbeeldig alle jongen groot, nest na nest......
                      Maar; Hou ze in de gaten, Observeer!

Groeten, succes, Serinus.
                      The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Inenten van edelzangers !!!

Hallo beste mensen,

Het is weer een tijdje geleden, maar de resultaten met de kweek van mijn edelzangers loopt naar wens, na hier en daar wat bij gesteld te hebben, en ook jullie raad, hebben hier ook zeker geholpen waarvoor nogmaals dank.

Je voelt me nu zeker afkomen, ja dus, Moet of mag je je edelzangers inenten zoals we bij onze kanaries doen en is dit dezelfde entstof, graag had ik hier ook wat meer informatie gehad,wie kan mij hierbij helpen?

Groetjes Eddy

Opmerking

Working...
                        X