Mededeling

Collapse
No announcement yet.

edelzanger

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• edelzanger

Ik heb een paar koppels edelzangers met problemen met het groot brengen van jongen.
    Als ze eieren gelegd hebben gaan ze goed tot broeden over, de jongen komen uit en na ongeveer 5 dagen geven ze er de brui aan en laten de jongen dood gaan met de krop vol.
    Een kennis heeft hetzelfde probleem maar die heeft het na ongeveer 10 dagen het zelfde geval ook met de kroppen vol.
    Wie op deze site kweekt er ook of heeft gekweekt met deze vogels en kent dit probleem en weet iemand hier iets aan te doen, of is het gewoon met dit vogeltje en is het dikke pech.
    Ime

Als de jongen na een dag of 5 doodgaan kan het aan een gebrek aan vit A liggen.
    De eerste dagen teren ze nog op de resten die ze hebben meegekregen.
    Het kan ook door bloedluizen komen, de jongen hebben dan te weinig kracht.
    In beide gevallen zullen de binnenkant van de bekjes niet mooi helderrood zijn maar vaal.
    Dit kan de doodsoorzaak zijn van sterfte tot een dag of 5-7, bij 10 dagen is er denk ik een andere oorzaak.

Hoe zijn de ouders?? Is de man niet te fel, m.a.w. kost het hun te weinig moeite om voer te halen en zijn ze dus eerder in stemming. Heb je de man er al eens bij weggehaald? Dan heeft de pop nl. meer tijd nodig om het voer te halen en de verzorging.
    Of naar het voer kijken, niet te rijk aan eiwitten??
    Dit zou bij beide gevallen de oorzaak kunnen zijn.

Natuurlijk kan er ook nog verstoring zijn ed.

Opmerking

Hallo Ime,

en laten de jongen dood gaan met de krop vol
      The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

edelzanger

Bloedluis is het niet, vitamine a kan het wezen.
        De jongen stinken niet, de oude vogels laten de jongen gewoon in de steek.
        Ik geef ze tropisch voer eivoer en als het te vinden is groenvoer.
        Gaf ze ook kiemvoer maar dan kregen ze wat diaree.
        Ik heb bijvoorbeeld van 1 koppel 1 jong en bij de 2e ronde 2 jongen bij de derde ronde begint de man vervelend te doen jongen uit het nest te goien, man appart gezet pop laat het af weten.
        Bij een ander koppel heb ik 2 jongen en bij de 2e ronde, man zat op de jongen te hakken heb hem bij de eerste ronde appart gezet in een tt kooitje in de kamervoliere pop deed alles goed maar bij de 2e ronde liet de pop de jongen in de steek.
        Geef ze geen levend voor want dan worden de mannen nog gekker en gooien ze de jongen er gelijk uit.
        Ik moet wel zeggen dat de meeste jongen zeer langzaam groeien en botterig zijn.
        Geef ze geen medicatie.

Opmerking

Hallo Ime,

Als ik het goed begrijp;
          man appart gezet pop laat het af weten
          zijn de mannen vervelend, waardoor er problemen ontstaan, waardoor je in moet grijpen.
          Vervolgens laten de poppen de jongen doodgaan.

Dan ligt het dus iets anders als wat je in het begin aangaf;
          de jongen komen uit en na ongeveer 5 dagen geven ze er de brui aan en laten de jongen dood gaan met de krop vol
          Waarschijnlijk zul je de problemen dan ook in deze hoek moeten gaan zoeken.
          Overweeg eens om de man in een babykooi aan het voorfront van de kweekkooi te hangen, in het zicht en gehoor van de pop.
          En dan al; als de pop aan het broeden is, dus niet wachten tot de jongen er zijn.

Verder valt me op;
          Geef ze geen levend voer
          Ik moet wel zeggen dat de meeste jongen zeer langzaam groeien en botterig zijn

Opmerking

jongen die tussen de 4e en de 10e dag met volle krop doodgaan, da's bijna altijd een ziekte, welke ziekte da's zo niet te zeggen.

neem eens contact op met een dierenarts die verstand heeft van vogels en laat een mestonderzoekje doen, is niet duur, en geeft veel duidelijkheid.
            Als je meer info nodig hebt over waar je dat in de buurt kunt laten doen dan stuur je me maar een IM.
            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

mest onderzoek

Waar kan ik die mestonderzoek doen?
                Ik woon in Bennekom (gld)

Opmerking

edelzanger

beste ime,
                  het is wel normaal dat edelzangers zeer langzaam groeien. het lijkt er de eerste dagen op of ze totaal niet groeien.
                  ik denk verder ook dat het iets te maken heeft met een gebrek aan iets. maar zou zo snel niet kunnen bedenken wat.
                  groeten danny, sittard

Opmerking

Hallo,

Ime, mestonderzoek kun je bijvoorbeeld

Opmerking

edelzanger

Bedankt voor jullie reaktie, ik zal proberen mijn voordeel er mee te doen.
                      Ime

Opmerking

zieke vogel

Ik heb een jonge dode vogel opgestuurd, deze heeft streptococcen, en megabacterien.
                        Ime

Opmerking

Hallo,

Ik heb een jonge dode vogel opgestuurd, deze heeft streptococcen, en megabacterien.

Opmerking

Working...
                          X