Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse-nachtegalen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• japanse-nachtegalen.

wie kan mij een goede tip geven om mij japanse-nachtegalen broedrijp te maken, en tot broeden aan te zetten. in welke maanden kan ik buiten nog broeden??
    bij voorbaat dank groetjes cubavink.

Oorspronkelijk geplaatst door cubavink
    wie kan mij een goede tip geven om mij japanse-nachtegalen broedrijp te maken, en tot broeden aan te zetten. in welke maanden kan ik buiten nog broeden??
    bij voorbaat dank groetjes cubavink.
    Broedrijp maken gebeurt met levend voer.
    Broeden kan je totdat ze stoppen ligt aan het weer kan zelf nog in oktober.
    vr gr Wil

Opmerking

Broedrijp maken[/B] bestaat niet, naar mijn mening. Je kunt het hooguit stimuleren, de vogels bepalen zelf of ze willen broeden.
      Behalve goede eiwitrijke voeding spelen meer dingen mee, rust, veiligheid en beplanting bijvoorbeeld.

Zitten ze apart in een ruime vlucht? Heb je voldoende beschutting (planten)? Zijn er (grotere) buurvogels in een aangrenzend hok?
      De meeste kwekers huisvesten ze in een vlucht van ongeveer 2 meter diep, 2 hoog en 1 breed. Conifeer, vlier of hedera schijnt de vogels goed te bevallen.

De voeding nog; spinnen vinden ze helemaal te gek...
      Succes.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Zeg Cubavink heb je wel een koppel en hoe lang zitten ze dan bij elkaar?Slapen ze s'nachts alleen of bij elkaar ? Een goed koppeltje zal strak naast elkaar zitten het lijkt dan of er maar een staart is,die leggen ze over elkaar.Afwisselend levendvoer een goed universeel en de rest moet de natuur doen,als nestmeteriaal gebruikten ze bij mij alleen cocosvezel en ze broeden graag op een verscholen plekje nooit echt in het zicht moest nesten vaak zoeken vr.gr. Rob.

Opmerking

japanse-nachtegalen

Oorspronkelijk geplaatst door rob 2
          Zeg Cubavink heb je wel een koppel en hoe lang zitten ze dan bij elkaar?Slapen ze s'nachts alleen of bij elkaar ? Een goed koppeltje zal strak naast elkaar zitten het lijkt dan of er maar een staart is,die leggen ze over elkaar.Afwisselend levendvoer een goed universeel en de rest moet de natuur doen,als nestmeteriaal gebruikten ze bij mij alleen cocosvezel en ze broeden graag op een verscholen plekje nooit echt in het zicht moest nesten vaak zoeken vr.gr. Rob.

Het lijkt wel of ze ook op internet kunnen, want ze hebben nu hun nestje bijna klaar, in een conifeer. Ik geef ze nu tot er jongen zijn bijna geen levend voer en nu maar af wachten.
          groetjes cubavink.

Opmerking

Leuk succesje;

Cubavink blijf wel levende voer aanbieden,heb zelf al gehad dat er met 11 dagen jongen waren en dat ze met zo'n 9 dagen al uit het nest waren.Wel erg onbeholpen denk dat het te maken heeft met roofdieren in de natuur dat er zo minder risico is dat er een heel nest verloren gaat.Laat het nog eens horen hoe het verder gaat groeten Rob.

Opmerking

Japanse nachtegalen

Goedemiddag,

Ik heb ook een koppel japanse nachtegalen. Inderdaad in een voliere met conifeer en vlierstruiken. Maar ik heb begrepen dat er in een aangrenzende voliere niet gekweekt kan worden met een tweede koppel nachtegalen. Is dit zo? Kan er ook met japanse nachtegalen gekweekt worden in broedkooien? Misschien betere resultaten ???

Met vriendelijke groet,

Wim van der Linden
              Vogelvereniging Vogelvreugd te Hardinxveld Giessendam biedt een uitgebreide database met vogels. Bekijk ook Home
              M.vr.gr.
              Wim van der Linden
              http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
                Goedemiddag,

Ik heb ook een koppel japanse nachtegalen. Inderdaad in een voliere met conifeer en vlierstruiken. Maar ik heb begrepen dat er in een aangrenzende voliere niet gekweekt kan worden met een tweede koppel nachtegalen. Is dit zo? Kan er ook met japanse nachtegalen gekweekt worden in broedkooien? Misschien betere resultaten ???

Met vriendelijke groet,

Wim van der Linden
                Hallo Wim,

In broedkooien gaat zeker niet, zelf binnen met wat planten in een vluchtje word al moeilijk.
                Je kan wel in een vluchtje ernaast broeden als je de scheidingwand dicht maakt zodat ze elkaar niet kunnen zien.
                vr gr Wil

Opmerking

japanse nachtegalen

Japanse nachtegalen zijn broedrijp zo tussen maart tot juni, daarna gaan ze in de rui.
                  Je kunt ze wel levend voer geven b.v. meelwormen daar wordt de man erg hitsig van, maar je moet uitkijken dat ze dan met het nest bouwen en de eieren niet steeds het nest vernielen.
                  Wanneer je je adres mailt dan zal ik je wat kopieen sturen van boekjes van japanse nachtegalen, daar kun je veel uithalen.
                  Ime
                  imezilstra@wanadoo.nl

Opmerking

japanse nachtegalen

Ik heb ze in een binnenvoliere, 1 meter breed 1.80 meter hoog en 0.50 cm diep.
                    Planten heb ik gekocht bij een tuincentrum, maar dan van plastic, namaak hydera .
                    Ze hebben er dit jaar een nestje ingebouwd, en ook jongen gekregen alleen daarna liet ze de jongen in de steek, ik hoop volgend jaar meer succes te hebben.
                    De pop was net een jaar oud en ik heb horen vertellen dat ze dan vaker de eieren uit het nest gooien en de jongen in de steek.
                    Ik kreeg het advies niet eerder met een pop te gaan broeden dan dat ze 2 jaar moet zijn.

Opmerking

japanse nachtegalen

Cubavink blijf wel levende voer aanbieden,heb zelf al gehad dat er met 11 dagen jongen waren en dat ze met zo'n 9 dagen al uit het nest waren.Wel erg onbeholpen denk dat het te maken heeft met roofdieren in de natuur dat er zo minder risico is dat er een heel nest verloren gaat.Laat het nog eens horen hoe het verder gaat groeten Rob.
                      De nest was klaar en nu zijn ze in de rui gevallen,en niet meer gelegd.
                      jammer volgend jaar opnieuw.

bedankt rob 2. groetjes cubavink.

Opmerking

Het nest hadden ze klaar, maar zijn in de rui gevallen en niet meer tot leggen overgegaan. volgend jaar hopelijk beter.

groetjes cubavink.

Opmerking

adres

He cubavink ik heb je adres gewist voor die boekjes, mail die nog even door als je wilt.
                          imezilstra@wanadoo.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door imezilstra
                            Ik heb ze in een binnenvoliere, 1 meter breed 1.80 meter hoog en 0.50 cm diep.
                            Planten heb ik gekocht bij een tuincentrum, maar dan van plastic, namaak hydera .
                            Ze hebben er dit jaar een nestje ingebouwd, en ook jongen gekregen alleen daarna liet ze de jongen in de steek, ik hoop volgend jaar meer succes te hebben.
                            De pop was net een jaar oud en ik heb horen vertellen dat ze dan vaker de eieren uit het nest gooien en de jongen in de steek.
                            Ik kreeg het advies niet eerder met een pop te gaan broeden dan dat ze 2 jaar moet zijn.

De meeste poppen gaan op een leeftijd van 1 jaar broeden. Het eerste jaar wordt vaak met het nestel (cocosvezel) gerommeld. Door heel de volière komt het te liggen. Het is nestjes proberen te bouwen en weer afbreken. Het hele eerste jaar door. Van broeden komt niets. Het 2e jaar gaat het pas goed en zijn ze bekwaam.
                            Advies: bouw een buitenvolière,indien mogelijk,van 2,00x2,00x2,00 meter. Plaats een conifeer hierin tegen het gaas. De conifeer Thuja Smaragd van 1,80 hoog is een geschikte boom.

Opmerking

Japanse nachtegalen

Ik bezit ook een koppel japanse nachtegalen. Maar zoals ik begrepen heb kan je niet broeden met een tweede koppel in een aangrenzende voliere als deze niet is afgeschermd. Ik kan de volieres niet scheiden. Ik kan er nu heel mooi in kijken vanuit de huiskamer. In mijn schuur heb ik nog wel een kooi van 1,5 hoog bij 70 centimeter diep en ook ongeveer 70 centimeter breed.

Het lijkt mij toch wel aantrekkelijk om hierin te proberen nachtegalen te kweken. Ik kan daar eventueel wel een conifeer in zetten. Mogelijk heeft u nog meer adviezen voor het broeden in zo'n kooi.

Ik wil het dan zeker volgend jaar proberen.

Ik hoor het graag
                              M.vr.gr.
                              Wim van der Linden

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Working...
                              X