Mededeling

Collapse
No announcement yet.

exotische goudvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• exotische goudvinken

erg jammer dat we de buitenlandse goudvinken soorten nagenoeg niet meer zien. heel enkele keer nog wel wat maskergoudvinken, maar bruin- blauwe- roodkop,- oranje en philepijnse goudvinken zien we niet meer. de Europese en dan nog het meest de grote gedomesticeerde goudvink heeft alle andere soorten verdrongen. jammer dat gouvinken liefhebbers niet enkele van die buitenlandse soorten er in hun collectie opgenomen hebben om deze soorten voor de avicultura te behouden. waarschijnlijk zullen we sommige soorten nooit meer tegen komen en dat is toch heel erg jammer. het zijn toch alle prachtige vogels welke zeker een plekje in onze volieres verdienen. ik zou graag vernemen wie nog van deze buitenlandse goudvinken in zijn collectie heeft, zodat we kunnen zien dat voor deze soorten de klok twee voor twaalf staat.

Opmerking

Ik denk dat je dit iets genuanceerder moet zien, als een kweker in het tijdperk dat er nog volop import binnenkwam met enige moeite wat (Masker of Nepal) Goudvinken of Blauwfazanten of Vuurvinkjes heeft gekweekt, wil hij er ook enkele (overtollige) van verkopen.
      De handel wil voor dergelijke nakweek vogels niks betalen, want ze kopen liever 10 koppels import voor de helft van de helft bij de importeur, bij andere kwekers hoeft hij ook niet op verkoop te rekenen, want blauwfazanten kon je toen bij wijze op elke hoek van de straat kopen. Voor een habbekrats. Daar gaan ze echt geen 30km of meer voor rijden.
      Gevolg was dat die Blauwfazant waar de kweker 20 euro aan levend voer aan heeft gespendeerd als hij geluk heeft 10 euro oplevert na veel gezeur en vooral geleur.
      Iemand die Blauwfazanten kan kweken moet iets meer kunnen dan een beginner of een kweker van bepaalde andere soorten
      Als je dat een paar jaar gedaan hebt dan zie je ook dat "de buurman" driekleur papegaai amadines of bichenows kweekt, nesten vol ook nog, vogels die wel gewild zijn, die hoeven niet eens op kleur te zijn, in jeugdkleed zijn die al te verkopen.
      Terwijl de blauwfazantenkweker regelmatig teleurstellingen te verwerken krijgt, dode jongen, vogels zijn zwakker, agressiviteit etc.
      Maar die kweker van blauwfazanten gaat dan ook denken.
      En op een gegeven moment zegt die ook: Laat ik ook maar dat soort "makkelijke" vogels gaan kweken.

Nu is er ineens geen import meer, en nu zie je ineens kwekers opstaan die eerst zeiden: voor 10 euro ga ik niet al die moeite doen, die nu een reeele prijs kunnen beuren voor een koppel nakweek, 50 euro en meer.
      Dan stappen de meer serieuze kwekers er ook in.
      Zo is het in het verleden ook met de Kardinalen gebeurd, die gingen ook van 50 gulden naar 500 gulden, eerst zag je "nooit" een EK op de TT, maar toen ze 500 waren zag je er steeds meer.
      Dit heeft duidelijk met de verhouding tussen de factoren "moeite", "kosten" en "opbrengsten" te maken.
      De betere kwekers gaan echt geen blauwfazanten kweken voor 10 euro per stuk, voor 25 euro willen ze dat misschien wel doen. Reeele prijzen.
      Eerst werden al die importvogels vooral als voliere vulling gebruikt (misbruikt zo je wilt) na elke winter een gedecimeerd bestand, want verwarmen daar doen we niet aan, dat uitgedunde bestand diende elk voorjaar weer aangevuld te worden...
      Nu zijn dat soort vogels te duur om ze elke winter te laten creperen in die onverwarmde hokken.
      Nu gaan ze de volieres van de vogelhouders uit en naar de vogelkwekers toe, dergelijke vogels horen niet bij vogelhouders, die moeten diamantduifjes, zebravinken, zilverbekjes en Japanse meeuwtjes in die voliere doen.
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        louis het is gewoon ook hoe de rage is van het moment,de kleine inheemse goudvink word toch ook niet/weinig gehouden/gekweekt.(maar gelukkig nog wel voorhanden).
        waarom? deze is volgens mij nog mooier (intensiever) van kleur dan de grote(noordse).(is dus aan de smaak gebonden van de ,mens).
        waarom het zo goed gaat met de grote,makkelijker te kweken denk ik dan maar,ik heb het zelf met de allergrootste goudvink geprobeerd( de kamstjaka) nog nooit een ei van verkregen.
        Persoonlijk vind ik de kleine inheemse goudvink ook mooier, en inderdaad zijn ze lastiger te krijgen maar zeker niet verdwenen.
        Door de sec is de europese goudvink geloof ik al uitgeroepen tot projectvogel wat o.a inhoud dat er meer aandacht zal worden besteed aan het kweken van deze soort. (wie het exacte verhaal kent, verbeter mij maar )

Maarja de meeste kwekers onder ons gaan voor de grote, veel algemener te verkrijgen noorse goudvink in plaats van de "wat specialere soorten".
        Het liefst zien we zo groot mogelijk en geven we ze soms ook nog kleurstof zodat ze mooi rood kleuren. (dit gebeurt overigens met meer vogels en ook met de kleine goudvink)
        Ook wordt er veel energie gestoken in de kweek van mutaties, dit levert vogels op die de een mooi vind en de ander misschien niet.

Ieder zijn eigen hobby zeg ik dan maar en wie het mooi vind ga er vooral mee door. Maar inderdaad om maar weer eens on topic te gaan, jammer dat we de exotische goudvinken nog maar sporadisch aantreffen.
        Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Opmerking

trouwens de blauwe goudvink stond pas nog op marktplaats.nl volgens mij

mijn vader wou ook de europese goudvink gaan houden. kon een man kopen en zocht nog een pop. nu was de man binnen no time dood de vorige eigenaar zei van ja dat komt omdat je de grond heb omgespit ik weet het niet maar wij twijfelden heel erg hieraan maar die vogel was wel duur! toen besloot mijn vader van nou dan doe ik het niet meer het was te duur maar als die man niet dood was gegaan had hij ze wel gekweekt.

mvg Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Opmerking

Working...
            X