Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kortstaartpapegaaiamadine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kortstaartpapegaaiamadine

Graag had ik naast mijn loris een aantal tropische zaadeters willen houden.
    Mijn keuze is gevallen op papegaaiamadines en dan in het bijzonder op de Peale's papegaaiamadine.
    Ik heb totaal geen ervaring met deze soorten, graag had ik dan ook zoveel mogelijk informatie ontvangen.
    Hoe moeten deze vogels gehuisvest worden, broedkooi, binnenvoliere, afmetingen, dicht aangekleed met groen of niet, wat voor groen, kunststof of natuurlijke takken. Paarsgewijs of beter in kolonie, kunnen verschillende soorten samen bv. roodkop, driekleur en peale's;
    Welke voeding? Zaadmengelingen, eivoer, levend voer?
    Wanneer zijn ze broedrijp? Welke periodes van het jaar kweken, ruien ze?
    Welke temperatuur en vochtigheid?
    Zijn er aspecten die bij het houden van deze soorten speciale aandacht behoeven.
    Zijn er interessante boeken over deze vogelgroep verschenen?

Hartelijk dank voor de informatie.

papagaaiamandines

kijk eens bij prachtvinken.nl
    ik kan je er ook wel wat over vertellen peales houdt je paarsgewijs <anders maken ze elkaar af>je kunt ze niet met andere papagaaiamandines samen houden <bastaarden>en een hoop gevecht.het voer dat ik geef heet apv <australisch prachtvinkenvoer>van prestige ze hoefen niet teveel levend voer
    kleine beetjes als er jongen zijn iets meer .eivoer kun je geven bijvoorbeeld cede of van orlux<merken>ze badderen zeer graag zijn zeer mooie maar ook moeilijke vogels oja ze vervetten zeer snel als ze in te kleine kooien zitten .broedrijp worden zie je aan de vogel <vogels dienen er beide goed en gezond uit te zien>ik broed altijd in de winter <natuurlijke broedtijd waar ze vandaan komen>
    je kunt ze ook goed samenhouden met cubavinkjes of met emblemas ook hele mooie vogels
    ik kweek bij 70% vocht en natuurlijk ruien de vogels
    gr sjouke

Opmerking

Bedankt voor u reactie, sjouke.
      Ivm het ruien bedoelde ik in welke periode zij dit deden, sorry voor de zinsbouw.
      De papegaaiamadines zouden gehuisvest worden in kooien van 1,35-0,60-0,75, bij een temp van 22 graden, vochtigheid 65%, 12-13 uur licht.
      De kooien zijn voorzien van een tl- lamp.
      Zijn de gebruikelijke halfopen nestkastjes voor gouldamadines ook geschikt voor deze vogels? Moeten de nestkastjes gecamoufleerd worden met wat groen?
      Over voeding en dergelijke heb ik al een paar interessante gegevens gevonden o.a. op het prachtvinkenforum.

Zijn de bestanden van de verschillende soorten in gevangenschap groot genoeg zodat hun toekomst in avicultuur verzekerd is of zijn er bepaalde soorten waarvan het moeilijk gaat worden om ze te behouden voor avicultuur?

Wat is zo ongeveer de richtprijs voor een jong onverwant natuurbroedkoppel Peale's papegaaiamadines en forbespapegaaiamadines.

Opmerking

kortstaarten peales

bij mij ruien ze na de kweek.
        kooien zijn groot genoeg alleen zie ik ze liever in vluchten <mijn voorkeur>
        lichturen zijn eigenlijk te kort ik hou liever 15 a 16 uur aan
        nestkastjes hangt van de vogels af ik zou gewoon verschillende ophangen van dicht <gouldblokje ,tot tralie nestje >laat de vogels zelf uitzoeken .
        het wordt natuurlijk allemaal moeilijker maar ze zijn nog redelijk aanwezig beide soorten ,maarja in de toekomst wie zal het zeggen
        de kosten van een
        een koppeltje peals tussen de 125 tot 175 euro of zelfs duurder
        koppeltje forbes ligt tussen de 100 a 150 euro
        je zult misschien denken wat een hoge prijzen maar ik heb het dan ook een beetje ruim genomen.
        je noemt trouwens ook nu hele moeilijk te kweken vogels op,zou je niet liever eerst ervaring op willen doen met de <makkelijkere>soorten
        gr sjouke

Opmerking

Weet je wat ik nooit zo goed begrijp?
          Waarom beginners niet beginnen met de basis? In het geval van papegaai amadines met Driekleur Papegaai Amadines. Eerst leren met een eenvoudige soort en daarna pas met moeilijkere soorten beginnen.
          Kortstaarten zijn vogels voor gevorderden, dat levert bij beginners alleen maar teleurstellingen op. Zelfs bij gevorderden levert de kweek nog de nodige problemen op.

Paar opmerkingen in het algemeen: "voor goulds gebruikelijke halfopen nestkastjes" sinds wanneer zijn halfopen nestkastjes gebruikelijk bij Goulds?

Verder stel je een aantal vragen van de categorie "toeten noch blazen met prachtvinken", da's niet erg, beter een vraag stellen voor je ze aanschaft dan dat je voor onverwachte zaken komt te staan.
          Maar je stelt vragen die mij de indruk geven dat je nog nooit een prachtvink hebt gekweekt, is niet erg, maar dan zou ik dus niet met kortstaarten beginnen.

Mijn advies is dus: Wees verstandig en begin met een koppel Driekleur of Roodkop Papegaai Amadines en kijk eerst eens of dat lukt.
          Die hebben een wat aangenamer prijsniveau, stellen minder eisen aan de voeding, huisvesting en hygiene, kweken redelijk gemakkelijk, en vallen niet zo snel om.
          Verder zeg je dat je Lori's hebt, en dus is er schimmelbelasting in je hok aanwezig, kortstaarten zijn zeer gevoelig voor schimmels, nog een reden om er niet aan te beginnen.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

Opmerking

Zijn er mensen die mij in contact kunnen brengen met kwekers van deze soort?
              Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hans,
                Ik hou me al enige jaren bezig met de kweek van de kortstaarten.
                Met wisselend resultaat.
                Ik heb geen japanse meeuwen dus het gaat nog wel eens fout.

Interessante website.

Gr. Johan

Opmerking

Interessant Johan. Fijn om te horen dat er nog natuurbroed kwekers zijn.

Heb je op dit moment koppels te koop of kan ik een koppel reserveren? Dan stuur ik je een PM met mijn gegevens.
                  Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Ik heb wel een paar popjes meer dan mannen maar die hou liever nog even achter de hand.
                    Ik heb er pas nog 5 bijgekocht om wat meer onverwante vogels te hebben.
                    Maar mocht ik er later weg doen of jonge hebben dan kunnen we altijd zien.

Heb jij er wel jongen van?

Ben trouwens benieuwd hoe het met de Coloria's zal gaan.
                    Een paar weken geleden werden er hier ook aangeboden heb nog getwijfeld om er te kopen maar heb er toch van af gezien.
                    Eerst maar eens verder met de kortstaarten.

Opmerking

Hier al 3 pogingen natuurbroed gedaan en net zo vaak mislukt

Opmerking

Hallo Johan, je hebt er behoorlijk wat zo te lezen. Als je ze wegdoet houd ik me aanbevolen.

Nee ik heb er geen jongen van. Ik wil graag een koppel. Ik stuur je wel even een PM dan heb je in ieder geval mijn gegevens als je vogels zou willen wegdoen.

Met de Coloria's gaat het goed. Ik zal wel even een update plaatsen in dat topic en op mijn website.
                        Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F Bekijk Bericht
                          Hier al 3 pogingen natuurbroed gedaan en net zo vaak mislukt
                          Sytze,
                          Het is niet zo eenvoudig je moet geluk hebben dat een koppel goed uitpakt.
                          Ik had een koppel met een nestje van 2 en 3 jongen.
                          Maar ook een nestje van 4 ruim 2 weken oud maar vrolijk aan een nieuw nest begonnen en de 4 jongen dood natuurlijk.

Gr. Johan

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                            Hallo Johan, je hebt er behoorlijk wat zo te lezen. Als je ze wegdoet houd ik me aanbevolen.

Nee ik heb er geen jongen van. Ik wil graag een koppel. Ik stuur je wel even een PM dan heb je in ieder geval mijn gegevens als je vogels zou willen wegdoen.

Met de Coloria's gaat het goed. Ik zal wel even een update plaatsen in dat topic en op mijn website.
                            Hans,

Prima stuur maar PM kunnen we altijd verder zien.
                            Succes met de Coloria's zou mooi zijn als je er een paar op stok kan krijgen.

Gr. Johan

Opmerking

Hallo Johan,

Heb je een bericht gestuurd. Check voor de zekerheid ook even je spambox. Daarin komen de mails van deze site terecht bij mij.

Groet, Hans
                              Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                              X