Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Broeden spitsstaartamadine
Collapse
X
-
Dag JaccoZ
Ik weet niet of de medebewoners daar echt de oorzaak van kunnen zijn, heb met geen enkele van de drie ervaring. Toch betwijfel ik dat ten zeerste.
In principe zouden spitsstaarten wel nestjes bouwen in kasten met een rond invlieggat, maar de mijne kijken daar bijvoorbeeld gewoon niet naar om. De jouwe dus wel, maar de reden waarom ze geen nest bouwen zijn duidelijk de afmetingen van je nestkast. Een hoogte van 25cm is te groot, dat is meer iets voor parkieten. Doe daar 10cm vanaf en je maakt al heel wat meer kans. Lukt het dan nog niet, probeer dan een halfopen nestkastje. Soms moet je gewoon ook heel wat geduld hebben, en wanneer je het dan niet meer verwacht gebeurt het dan plots toch. Vogels kweken is namelijk geen exacte wetenschap, ze hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid die niet altijd direct te doorgronden valt. Ik wens je er alvast heel veel succes mee.
Vriendelijke groeten
Kenny
-
Oorspronkelijk geplaatst door KennyDag JaccoZ
Een hoogte van 25cm is te groot, dat is meer iets voor parkieten. Doe daar 10cm vanaf en je maakt al heel wat meer kans.
Wat voor nestmateriaal kan je het best de spitsstaartamadine geven?Een ieder denkt er het zijne van en dit was mijn mening!
Jacco
Opmerking
-
geschikte nestkast.
Je zou de vogels moeten laten kiezen uit meerdere nestkastjes. Zowel die nestkast die jij opgehangen hebt kan best voldoen maar ook halfopen nestkastjes kunnen zeer goed ontvangen worden.
Nestmateriaal: kokosvezel, eventueel wat hooisprieten en wat er zoal voor nestmateriaal in de aanbieding is. Gewoon wat proberen. Bv. sisal touwtjes. Niet teveel tegelijk verstrekken. Dan vervuilt het ook niet.
Opmerking
-
Sowieso vind ik 25 cm wat veel, al is het in de lengte, breedte of hoogte. Maar ik ga niet tegenspreken dat het mogelijk is.
Ik moet sowieso Henk bijtreden in zijn antwoord. Meerdere nestkastjes zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Alvast veel succes met de spitsstaarten!
Mvg
Kenny
Opmerking
-
nestkast
ik raad aan om kooitjes te gebruiken van:
15cm hoogte ongeveer 8-10 breed en 10 lang zo zien mij kooitjes er uit
een ze hebben als ingang een vierkant gat over de hele breedte.
het lukt mij elk jaar goed om ze te kweken maar je moet er gewoon even geduld voor hebben
Opmerking
-
Bij mij doen ze het prima in de zogenaamde halfopen nestkasten en in traliekastjes van ongeveer 12 x 12 x 12 cm. In de voliere kan je beide soorten aanbieden, ze kiezen dan zelf wel eentje uit. Verder inderdaad voldoende nestmateriaal aanbieden. Bij mij gebruiken ze kokosvezel en sisal fibre (kun je kopen in zakken).Wat een leuke hobby hebben wij toch!
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking