Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gelebek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gelebek

hoi

ik wil gaan beginnen met het houden en kweken van gelebekken. Nu is over deze vogels niet veel info te vinden. Is er iemand die ervarigen heeft met het houden en kweken van deze vogels?

Oorspronkelijk geplaatst door verhoej
    hoi

ik wil gaan beginnen met het houden en kweken van gelebekken. Nu is over deze vogels niet veel info te vinden. Is er iemand die ervarigen heeft met het houden en kweken van deze vogels?
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

gelebek

Bedankt voor de info, zat erover te denken om bij Curio & Bicudo in R,dam een koppeltje te kopen. Lijkt me een eerlijke zaak.
      In eerste instantie lijkt het me schitterend zo,n geweldige zanger in huis te hebben. Ben jaren bezig geweest met parkieten en wil nu eens met een goede zanger proberen.

Als er meer soorten zijn die zeer goede zangers zijn, afgezonderd van de kanarie, dan hoor ik het graag.

Opmerking

gelebek

Hallo Vogelvrienden, ik ben nieuw hier en vindt het een interesant forum.
        Ik wil ook beginnen met het kweken van Sporophila soorten en andere amerikaanse soorten en ik zou willen weten wat ze het liefst tot zich nemen als er jongen zijn?(levend voer/eivoer)
        groeten
        Mike

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door verhoej
          Bedankt voor de info, zat erover te denken om bij Curio & Bicudo in R,dam een koppeltje te kopen. Lijkt me een eerlijke zaak.
          In eerste instantie lijkt het me schitterend zo,n geweldige zanger in huis te hebben. Ben jaren bezig geweest met parkieten en wil nu eens met een goede zanger proberen.

Als er meer soorten zijn die zeer goede zangers zijn, afgezonderd van de kanarie, dan hoor ik het graag.
          Hallo, Rene is geen kwaaie jongen (C&B) en weet er ook wel vanaf frank ken ik niet.
          Er zijn nog meer goede zangers,het is net waar je van houdt ik vond de blauwbakkaroti mooi zingen en de orankaroti maar anderen vinden dit weer niets verder zingen de meeste cini's prachtig vooral de geelbuik ook wel wat duurder maar minder als de gelebek,evenals de witbuik heeft alleen een hardere zang en minder variatie.
          mvg,
          Kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Hallo,

Paapjes zijn inderdaad niet de makkelijkste vogels om te kweken
            en de zang is nou ook niet echt interresant.

Als je wilt kweken moet je eigen kweek vogels aanschaffen want import schijnt het niet te doen.

Ben al twee winters bezig geweest met twee koppels (import)treurpaapen en helemaal niets komt ervan terecht.

Bij mij nemen ze geen eivoer op en levendvoer al helemaal niet.

Volgens kenners moet je tarwekiemolie door het zaad doen om de poppen een beetje histig te krijgen, nou vergeet het maar.

Het boek van Karl Sabel is inderdaad goed maar inderdaad in het duits en de autheur kweekt in grote volieres.

Ben het met Kingfisher eens dat vele cini soorten een stuk mooier zingen(gevarieerder) goedkoper zijn en een stuk beter kweken.

Dus: Paapjes zijn erg leuk maar peperduur (zeker bij C&B) kunnen slecht bij andere soorten vogels en helemaal niet bij soortgenoten.

Heb zelf puur voor de zang een koppel spaanse Timbrado's(kanaries) aangeschaft.

Succes en groetjes Michael.
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Dus: Paapjes zijn erg leuk maar peperduur (zeker bij C&B) kunnen slecht bij andere soorten vogels en helemaal niet bij soortgenoten.

hoi, ik heb al een tijdje een treurpaap(man) samen bij een gelebek(pop),
              en nog een stelletje bergpaapjes, en dat gaat prima.
              vooralsnog moet ik er bij zeggen dat ze in een grote huiskamer voliere zitten,
              met nog wat tropen .
              het zing allemaal als de beste, vooral de gelebek en treurpaap komen boven alles uit.
              ben binnenkort van plan om er een gelebek(man) bij te kopen
              en eventueel een treurpaap pop.
              en dan maar eens kijken hoe dat gaat.
              .
              vr gr seedeater

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door seedeater

hoi, ik heb al een tijdje een treurpaap(man) samen bij een gelebek(pop),
                en nog een stelletje bergpaapjes, en dat gaat prima.
                vooralsnog moet ik er bij zeggen dat ze in een grote huiskamer voliere zitten,
                met nog wat tropen .
                het zing allemaal als de beste, vooral de gelebek en treurpaap komen boven alles uit.
                ben binnenkort van plan om er een gelebek(man) bij te kopen
                en eventueel een treurpaap pop.
                en dan maar eens kijken hoe dat gaat.
                .
                vr gr seedeater
                Hallo Seadeater,bergpaapjes zijn geen echte paapjes maar catemenia analis(latijnse naam)
                en worden als paapjes verkocht maar vallen niet onder sporophilasoorten.
                Je hebt o.a de spiegel catamenia(meest voorkomende)en nog wat meer ondersoorten.
                Betekent overigens niet dat je er geen plezier van kunt hebben.
                mvg,
                kingfisher
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

paapjes

Hallo Seedeater,

Zag je binnenvoliere in het fotoalbum, 'puik hokkie' moet ik zeggen vooral in het interieur van de kamer.

Kingfisher gaf het al aan het zijn Bandstaartvinken = Blauwgrijs bergpaapje.

Vallen inderdaad niet onder de sporophila soorten.

Heb ze vroeger gehad (20 jaar geleden en voor een koppel betaalden je toen 60 gulden).

Ze waren bij mij altijd een schuchtere vogel die niet het temperament van de paapjes soorten bezat.

Had ze toen ook al bij treurpaapjes zitten en dat ging inderdaad prima.

Succes met het vinden van een pop treurpaap, zoek er ook nog een, hier in het westen zijn ze niet meer los te krijgen.

Ik hoop dat je het wel lukt in het noorden.

Groeten Michael.
                  Groeten Michael

Opmerking

Hallo Zwartkopje,

Je links zijn naar twatwa en picoletensites zijn ook geen paapjes maar van het Oryzoborus geslacht.

Maar lijken er erg op ook wat het temperament betreft.

Zij kweken ze inderdaad wel, maar de kweekpoppen zijn allemaal eigenkweek en geen wildvang.

Ik denk dat dat beter gaat.

Vaak halen ze de eieren weg en broeden die uit in de broedmachine en de jongen worden volledig met de hand op gevoed en zijn dus reuze tam.

De zang van de twatwa en de picolet vindt ik wel erg mooi.

Groeten Michael.
                    Groeten Michael

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                      Hallo Zwartkopje,

Je links zijn naar twatwa en picoletensites zijn ook geen paapjes maar van het Oryzoborus geslacht.

Maar lijken er erg op ook wat het temperament betreft.

Groeten Michael.
                      Klopt, sorry. Meen dat er ook gelebekken te zien waren. Had een serie links over dit soort vogels. Kan die andere even niet vinden.

Opmerking

gelebek

Hoi, Michael, weet je ook hoe ze dat doen, dat met de hand opfokken?
                        Ik zou willen weten of de ouders de jongen voederen zoals de prachtvinken of
                        zoals insecteneters dat doen(de snavel volproppen met insecten enzo)
                        En wat wordt er aan de jongen gevoerd?
                        Mike

Opmerking

Hallo Vogelkooi,

De handopfok gebeurd met de kropnaald, dat is een hele dikke injectienaald met een bolletje er aan, bevestigd op een injectiespuit.

Deze wordt gewoon in de bek van het jonge gestoken als het sperd.

Deze spuit is gevuld met een substantie waar ik de inhoud niet van ken.

Ik heb wel eens gehoord dat het gewoon fijn gemalen eivoerpap is.

Maar ik kan er naast zitten.

Op de link kun je verschillende kweekruimtes zien, en onderaan zie je dat ze de jongen voeren met zo'n spuit.

Groeten Michael.

ps. ik heb ook nog een link gevonden van dat spul wat ze de jongen voeren.

passaros, animais de estimação, curió, bicudo, passaro preto, trinca ferro, gaiolas, mistura de sementes, capas, raçoes, medicamentos,
                          Groeten Michael

Opmerking

Sorry, maar ik zie op beide foto's geen kropnaald gebruiken, hier worden gewoon voederspuitjes gebruikt. Bij gebruik van een kropnaald zul je de vogels toch echt in de hand moeten houden (is niet eenvoudig) en word alleen gebruikt bij dwangvoederen.

Greetzzz

Opmerking

Working...
                            X