Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spitsstaartamadine, oranjesnavel.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Spitsstaartamadine, oranjesnavel.

Beste liefhebbers,

Sinds een tweetal maanden heeft de pop van mijn spitsstaartamadines een oranje snavel. De snavel verkleurde op het moment dat ze eieren begon te leggen. Die eieren hadden een zeer zachte schaal, wat wijst op een gebrek aan kalk. Ik legde direct de link tussen het kalktekort, eieren met een zachte schaal, en de oranje snavel. Kort gezegd, naar mijn inziens had de verkleuring van de snavel te maken met kalktekort.

Nu is het probleem van slechte eieren van de baan... maar je raadt het al, de oranje snavel is er nog steeds. In principe heeft het voorlopig geen andere nadelige effecten, maar khad toch graag eens geweten of iemand dit ook reeds voor gehad heeft. Voor alle duidelijkheid, toen ik de vogels kocht was de snavel koraalrood, net als die van de man.

Op mijn website (klik hier)kun je foto's zien van de vogels. Onder de rubriek "Gallery" zijn de twee bovenste foto's van het spitsstaartkoppel. Links de man (met rode snavel), rechts de pop (met oranje snavel).

Groeten
    Kenny
    http://coussens.dommel.be/prachtvinken

kruising rood snavel x geel snavel geeft oranje snavels

Opmerking

Volgens mij komt de pop toch iets te kort in de voeding.
      Eten ze bijvoorbeeld alle zaad wel op? Of laten ze van alles liggen.
      je kan natuurlijk proberen haar nog wat extra kalk te geven door middel van gekookte eierschalen. En de pop goed op rust zetten.
      Groeten,

Arjan

Opmerking

Ik heb jaren vele koppels gehad, en bij mij waren alle poppen met een oranje snavel. Niet bruikbaar voor de kweek zou je zeggen, maar de mannen die hieruit voort kwamen hadden diepe rode snavels en de poppen oranje. Geen kruising tussen geelsnavel en roodsnavel, want dan zou na verloop van tijd de snavelkleur bij de mannen ook af moeten nemen. Voor mij was het gelijk een mooie sexindicatie, daar mijn poppen ook grote keelvlekken hadden.
        Maar de reden waarom de pop bij jou verkleurd, geen flauw idee. Maar ook zeker geen kruising geelsnavel maal roodsnavel anders had de pop die snavelkleur al vanaf haar geboorte moeten hebben.
        Waarschijnlijk moet je het inderdaad zoeken in de mineralen, anders kan ik niets bedenken.

Groet Knofje

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door knofje
          Ik heb jaren vele koppels gehad, en bij mij waren alle poppen met een oranje snavel. Niet bruikbaar voor de kweek zou je zeggen, maar de mannen die hieruit voort kwamen hadden diepe rode snavels en de poppen oranje. Geen kruising tussen geelsnavel en roodsnavel, want dan zou na verloop van tijd de snavelkleur bij de mannen ook af moeten nemen. Voor mij was het gelijk een mooie sexindicatie, daar mijn poppen ook grote keelvlekken hadden.
          Maar de reden waarom de pop bij jou verkleurd, geen flauw idee. Maar ook zeker geen kruising geelsnavel maal roodsnavel anders had de pop die snavelkleur al vanaf haar geboorte moeten hebben.
          Waarschijnlijk moet je het inderdaad zoeken in de mineralen, anders kan ik niets bedenken.

Groet Knofje
          Hadden jouw vogels dan direct een oranje snavel? of hadden ze ook eerst een rode?

Groeten
          Kenny

Opmerking

weet niet of dit ook geld voor spitsstaarten maar mijn ervaring met de zebravinken is dat de pop een steeds lichtere snavel krijgt naar gelang ze meer eieren gelegt heeft in het kweekjaar en na de kweek krijgt ze haar rode snavel als van ouds terug
            Henk Dijkkamp

Ik weet niet alles maar doe mijn best.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp
              weet niet of dit ook geld voor spitsstaarten maar mijn ervaring met de zebravinken is dat de pop een steeds lichtere snavel krijgt naar gelang ze meer eieren gelegt heeft in het kweekjaar en na de kweek krijgt ze haar rode snavel als van ouds terug
              Hmm, daar heb ik nog nooit op gelet bij zebravinken, maar het is wel inderdaad zo dat de snavel lichter werd bij de start van het leggen. Toch, zelfs als het klopt is het eigenlijk niet als oorzaak aan te duiden. Bij 99% van de kwekers komt het namelijk niet voor. Ik zal afwachten tot na de kweek en zal dan zien of de snavel weer dieprood wordt. Indien niet zal ik de tip van Rob2 gebruiken. Momenteel doe ik dat liever niet omdat ik tijdens de kweekperiode niet graag wijzigingen aanbreng. Kwestie van alles controle te hebben.

Bedankt voor je reactie
              Mvg
              Kenny

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kenny
                Ik zal afwachten tot na de kweek en zal dan zien of de snavel weer dieprood wordt. Indien niet zal ik de tip van Rob2 gebruiken.
                Welke tip, ik zie 'm niet. Zou ik dan toch een bril nodig zijn??

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
                  Welke tip, ik zie 'm niet. Zou ik dan toch een bril nodig zijn??
                  Excuseer, dat was in een andere topic Hij geeft zijn dieren vogelmineralen tijdens de kweek, naast sepia, grit en maagkiezel.

kenny

Opmerking

Re

Inderdaad waren de vogels na de jeugdrui al te onderscheiden met oranje snavels. Maar ook de intensiviteit nam hiervan af naarmate ze gingen broeden. Is bij mij nooit verdwenen.

Groet Knofje

Opmerking

Toch, zelfs als het klopt is het eigenlijk niet als oorzaak aan te duiden. Bij 99% van de kwekers komt het namelijk niet voor.
                      en dan bedoel je kwekers met spitsstaarten
                      Henk Dijkkamp

Ik weet niet alles maar doe mijn best.

Opmerking

Hallo Kenny

Ondertussen heb ik ook een nieuw recept geprobeerd voor het eivoer. Het recept is afkomstig van Koen Ik moet zeggen, het werkt wonderbaarlijk. De vogels nemen tot zeker 3 keer zoveel eivoer op. Het recept bestaat uit een mengeling van Orlux exoten eivoer en grizo geel. Dit wordt rul gemaakt met gekookte couscous. Ik vul dit aan met meelwormen in stukjes geknipt. Ze zijn er werkelijk gek op.

hallo even een vraagje wat is grizo geel heb hier nog nooit van gehoord en van welke firma is dit,mooie site trouwens

m.vr.gr. harry
                        m.vr.gr. Harry

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gebbinkjes
                          Ondertussen heb ik ook een nieuw recept geprobeerd voor het eivoer. Het recept is afkomstig van koen. Ik moet zeggen, het werkt wonderbaarlijk. De vogels nemen tot zeker 3 keer zoveel eivoer op. Het recept bestaat uit een mengeling van Orlux exoten eivoer en grizo geel. Dit wordt rul gemaakt met gekookte couscous. Ik vul dit aan met meelwormen in stukjes geknipt. Ze zijn er werkelijk gek op.

hallo even een vraagje wat is grizo geel heb hier nog nooit van gehoord en van welke firma is dit,mooie site trouwens

m.vr.gr. harry
                          Leuk om te horen dat ze er dol op zijn.
                          Ik heb het recept voor de liefhebbers ook op m'n site geplaatst
                          Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

Met Grizo geel bedoel ik het gele kanarie-eivoer van de firma Grizo en zou afkomstig zijn uit Italië, volgens mijn plaatselijke dierenhandelaar (als ik het google vind ik een bedrijf uit Pittem, Belgie). Dit eivoer geniet m'n voorkeur omwille van z'n textuur, maar een ander eivoer zal ook wel volstaan.
                          www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kenny
                              @koen: Wordt het eivoer niet te nat wanneer het ingevroren wordt en nadien ontdooid? Ik had er ook al op gedacht om dit te doen, maar ik vreesde dus voor het hetgeen ik hierboven aanhaal.
                              Je voegt toch niks toe door in te vriezen
                              www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Working...
                              X