Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Dat is waar, maar er is toch altijd ijsvorming. Anders moesten we nooit een diepvriezer uitkuisen. Nu, uit je antwoord kan ik wel afleiden dat het inderdaad niet te nat wordt. En dat is wat ik wou weten
Henk D. misschien had je dan ook een vraag moeten stellen maar dat heb je niet gedaan, In je tekst doe je alleen een constatering naar mijn idee omdat je er geen vraagteken aan toe had gevoegd.
Misschien zo: En dan bedoel je kwekers met spitsstaarten?
Henk D. misschien had je dan ook een vraag moeten stellen maar dat heb je niet gedaan, In je tekst doe je alleen een constatering naar mijn idee omdat je er geen vraagteken aan toe had gevoegd.
Misschien zo: En dan bedoel je kwekers met spitsstaarten?
Inderdaad, ik dacht gewoon dat Dijkkamp mijn stelling wat nuanceerde. Nu, ik kan dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het bij 99% van de spitsstaartkwekers niet zo is. 99% wil dan ook gewoon zeggen "bijna niemand", want ik heb het nog nergens gelezen of gehoord, behalve dan van Knofje.
Ik tracht nu ergens een causaal verband te zoeken tussen de oranje snavel en een tweede, verklarende factor. Het is inderdaad zo dat het begonnen rond de tijd dat de pop haar eerste ei legde. Maar dat is geen verklaring voor die oranje snavel (want andere kwekers hebben dit niet voor, op enkele na). Dus moet de oorzaak ergens anders zitten. Aan voeding denk ik niet direct, omdat mijn zebravinken bijvoorbeeld dezelfde voeding krijgen en de snavels worden niet lichter. Misschien is de pop gewoon vatbaarder voor kalktekort, of neemt ze minder vitamine D op dan een andere vogel (gebeurt bij mensen ook).
Voorlopig kan ik natuurlijk niet al teveel experimenteren, want ze zitten volop in de kweek. Na de kweek probeer ik eens met een ander soort voeding. Vanaf april gaan ze normaal gezien ook meer zonlicht krijgen, wat ook weer een positieve invloed is. Ik hou jullie alvast op de hoogte
Ondertussen heeft mijn koppel spitsstaarten 2 van hun 5 eieren uitgebroed. 1 van de eieren was niet bevrucht, wat betekent dat maar de helft uitgekomen is. Ik heb ooit eens ergens gehoord dat dit een welbepaalde oorzaak heeft. en dan vooral de nadruk op twee. Als ik me niet vergis was het de handelaar van de gouldamadine in varsenare die aan een klant vroeg: "heb jij het probleem dat er telkens maar twee jongen geboren worden uit een nest"? Waarschijnlijk had die klant hem om raad gevraagd. Het probleem is natuurlijk dat ik niet meer weet wat zijn uitleg daaromtrent was. Misschien zijn hier wel mensen die dit kunnen verklaren. Of is het gewoon pech, toeval...
Ondertussen zijn de 4 jongen al wat groter, het is me wel opgevallen dat ze precies wat verschillen in kleur. Kan iemand uit onderstaande foto uitmaken of er toevallig geen twee mutanten tussen deze 4 jonge vogels zitten? Alvast bedankt voor de reacties...
Duidelijk is te zien dat het hier gaat om twee isabellen en wildkleurvogels. Mijn favoriete kleurslagVan het leeftijdsverschil is ook nog bar weinig te zien.
Duidelijk is te zien dat het hier gaat om twee isabellen en wildkleurvogels. Mijn favoriete kleurslagVan het leeftijdsverschil is ook nog bar weinig te zien.
Groet Knofje
Ik weet het niet Knofje, ben je zeker van die isabellen? Koen (Ook hier op het forum) en ikzelf eigenlijk ook, dachten dat het om bruine zou gaan? Of ben je redelijk zeker van je stuk? Ik zal je zeker niet tegenspreken Ik hoor het wel
Kijk maar naar de ogen van de vogels. Wat meestal een duidelijk kenmerk is, is dat isabellen rode oge hebben. Twee vogels hebben ogen die lichter van kleur zijn. Tevens zie je aan de stoppels dat de uiteinden licht bruin ijn.
Dus zeker te wete isabellen.
Ondertussen zijn de jongen al heel wat gegroeid. Zie foto hieronder. Dit is mijn eerste nest spitsstaarten en ben nog niet zo thuis in de mutaties, maar ik neem aan dat hier effectief twee isabellen tussenzitten toch?
Opmerking