Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sijzen en nestmateriaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Sijzen en nestmateriaal

Even over nestmateriaal voor kapoetsen en Mozambique sijsjes. Wat kan ik het best nemen? Want ik hoor vaak dat sommig nestmateriaal gevaarlijk kan zijn vanwege lange draden etc.
    Misschien wat tips. Ik heb sowieso wel dierenhaar en dat soort dingen. Maar iets van sisal of katoen misschien?

hier namen de mozambiquen enkele veertjes

Opmerking

het sisal wat ik aan de vogels geef, knip ik een paar keer door.

zodat ze geen lange stukken hebben, waar ze verstrikt in kunnen raken.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

ik geef mijn sijsjes gewoon henneptouw pas echter op met dierenhaar ik heb dit in het verleden gebruikt oa voor mijn putters dit is namelijk niet helemaal dierlijk er zitten nijlon draden tussen en als dit eenmaal om een pootje zit krijg je niet er af de vogel kan zo een pootje kwijt raken dit is mij bij 2 putters overkomen dus pas op met die rommel

Opmerking

Oke, veertjes moet lukken, sisal ook wel. En over het dierenhaar, mijn moeder is hondentrimster dus nylon zal er niet tussen zitten

Opmerking

Mijn sijzen geven de voorkeur aan hennep maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Bij mijn kwartels en sommige jongen sijzen bleef het om de poten zitten. Ik moest het er gewoon afknippen.

Ik gebruik sinds jaren kokosvezel welke ik op een lengte van 10 centimeter knip. Dan geef ik sharpie katoenvezels, daar bekleden ze de nesten mee. Ik geef ze wel eerst een traliekastje met daarin al een kokos inlegnestje. Die vullen ze dan met de kososvezel en daarop komt de sharpie. Veren geven heb ik gedaan maar aangezien ze de voorkeur hebben voor hun eigen veren pakken ze die niet. De pop trekt haar eigen borst veren uit en zo krijgt ze een kale broedvlek. De veren legt ze in het nest als laatste bekleding.

Opmerking

Oke en gewone watten? Ik heb ook al eens gezien dat sommige mensen dit gebruiken.

Opmerking

Watten zijn prima, gebruik ook ook en wordt veel gebruikt door mijn colombianen.
                Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                Vergeet niet te kijken op mijn site!
                http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Raken ze daar ook niet in vast? Soms zit het wat vast op elkaar. Want dan zou dat een makkelijke optie zijn.

Opmerking

je kan het helemaal uitpluizen.

heb wel eens van die zakken gekocht, met van alles wat, maar de nachtegalen gebruiken alleen sisal.

de braziliaaanse bisschoppen gebruikten niks......
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ja natuurlijk das waar, nou dan zal ik het proberen en kijken of ze wat pakken. De Mozambique sijzen willen al zo graag beginnen die pakken echt alles wat er nog in de voliere tussen de planten zit.

Opmerking

Mijn ervaring zegt mij dat Amerikaanse sijzen niet kieskeurig zijn wat het nestmateriaal betreft.

Wel hebben ze een favoriet en dat is kokosvezel (ik pak de niet gebleekte)
                        Ook pakken ze hier graag witte sharpie en gedroogde kruiden.

Eigenlijk pakken ze van alles.

Draden zoals katoen en zo, geef ik zelf niet omdat ik hier niet z'n beste ervaring mee heb.
                        Omdat Amerikaanse sijzen nogal beweeglijk zijn, draaien deze wel eens vast om de pootjes.
                        groetjes
                        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Ik vraag altijd aan de vorige eigenaar op welk nestmateriaal de vogels zijn grootgebracht. Dat verstrek ik vervolgens aan deze vogels. In 9 van de 10 gevallen kiezen ze voor het materiaal waarop ze zelf zijn grootgebracht.
                          Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oke ik heb gebleekte en niet gebleekte kokosvezel.

En ja dat is ook nog een goed idee om te vragen. Zal ik zeker doen als ik ze haal.

Opmerking

Working...
                            X