Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Niet te geloven hoe ze me kunnen doen twijfelen. Ze hebben echt alle kenmerken van twee mannetjes te zijn, maar daarjuist wou ik het kooitje choonmaken. Normaal. Vliegt Bas naar buiten want hij hou er niet van dat er aan de kooi gezeten wordt als hij erin zit. kerst bleef tot nu toe binnen want ze/hij durfde niet uitvliegen. Wou het nest ook verschonen en hen nieuw vezels geven. Maar eentje vloog in het nest en bleef erin. De andere bleef dichtbij. Ik dacht dat ze allebei even zouden uitvliegen. Nu soms hoor ik getjilp. Maar ik kan mijn oren niet vertrouwen. Slecht gehoor. Dat getjip kan even goed van buiten komen. Maar hun houding doet me echt twijfelen. Ik durf echt niet in het nestkastje kijken, dat zou eenvoudiger zijn. Maar mijn ervaring zei dat als ik eraan kwam en er waren toch jongen, lieten ze deze in de steek. Er blijft maar een ding over in twijfel afwachten en kijken of er uiteindelijk jongen uit het nest komen. Aangezien het nest nogal diep is, zullen die (als ze er zijn) niet heel snel tevoorschijn komen.
Sorry ik durf niet te zeggen wat het zijn, misschien zijn er mensen die het wel goed weten. Aan de bovenkant van het kopje is het ook goed te zien. De overgang van zwart naar bruin kan een goede aanwijzing zijn.
Ik weet het en daar heb ik ook naar gekeken. Beide afsnijdingen kaarsrecht. Eigenlijk verwijst bijna alles naar twee mannetjes. Maar... Nog nooit hebben ze zo goed voor het nest gezorgd. Regelmatig zit eentje op het nest of verdwijnt helemaal in dat nest. (Niet meer te zien).
maar als ze het spel spelen van doen alsof of als oefening. Nou dan doen ze het echt goed. Het getjip hoor ik ook maar af en toe. Soms iets luider dan een andere keer. Maar het kan ook zijn dat het van elders komt. Bovendien zijn ze in het gebouw aan het werken en het geluid van boor of hamer overstelpt ook ander geluid. Dus blijf ik hen eivoer geven.
Ze eten als volgt wat pikken van eivoer, drinken dan gaan ze ofwel naar de gierst ofwel pikken ze graan. Drinken. Bas gaat uitvliegen. kerst toe nu toe, gisteren vloog ze echt eens uit. Maar wat Kerst deed wat snel heen en weer of tak op en tak af wippen en dan vlogen ze het nest in. Bleven daar even en dan herbegonnen ze. Tot ongeveer drie keer. Dan gingen ze baden, schoonheidstoilet, elkaar liefkozen of nog een lekker vliegen.
Toen Bas en Valerie geen jongen hadden, was hun handeling eerder ('die laatste zin).
Jouw nieuwe vogel en de oude bewoner zitten sinds Kerst samen. Je hebt ze rond nieuwjaar nestmateriaal aangeboden. Stel ze hebben gepaard op nieuwjaar, dan zou het eerste ei rond 7 januari in het nest hebben kunnen liggen. Op 8 en 9 januari volgden dan een 2 en 3 ei en dan start het vaste broeden. Dan gaan ze 12-14 dagen zitten broeden alvorens de eieren uitkomen. Dat zou betekenen dat de jongen ongeveer 22 januari uit het nest zijn gekropen. En nu ongeveer een week oud zijn. Dat is ook het moment waarop je ze heel zachtjes hoort bedelen om voedsel in het nest. Qua data zou het moeten kunnen. Het is snel, maar het kan.
Heb je de vogels zien paren tussen Kerst en Oud & Nieuw? Heb je gezien dat het 'vrouwtje' meer van het grit heeft gegeten rond het moment dat de eitjes gelegd (periode 5-13 januari) zouden zijn? Was er vanaf 9 of 10 januari altijd 1 van de vogels aanwezig op het nest? Heb je misschien rond de 22e januari eierenschalen op de grond van de kooi gevonden? Wat kan je zeggen over de opname van het voedsel sinds ongeveer 22 januari? Is die toegenomen? Is het eivoer bakje leeg? Vliegen de vogels na het eten direct terug naar het nest?
Als je al deze vragen met Ja kan beantwoorden, dan zou het zomaar eens kunnen dat er jongen in het nest liggen. Over ruim een week zal je zeker horen als ze gevoed worden. Dan zie je ook af en toe een brutaal kopje uit het nest steken en gaan de ouders wat meer samen van het nest af op zoek naar voedsel. De jongen krijgen dan al een voorzichtig verenpakje.
Aan de andere kant... het is koud buiten en de verwarming staat waarschijnlijk hoog. Dat betekent dat het droog is in huis. Vaak te droog, zodat de eierschaal te hard voor de jongen wordt en moeilijk is te breken/openen is. Maar misschien hebben ze dat door veel badjes te nemen weten te compenseren.
Dat zijn heel wat mogelijke opties. Ik zou inderdaad eens afwachten misschien zijn er inderdaad al jongen of die zijn onderweg en dan zal je het vanzelf merken.
Nou Hans ik heb ze zien paren. Ja. Maar begin januari was ik in Nederland. Toen ik thuis kwam zaten ze wel meer te broeden. Niet zoals Valerie dat deed. Zij waskan het nestnietweg te slaan. Dit broeden was denk ik normaler. Of ze meer grit innam weet ik niet, want ik was toen reeds weg. Toen ik terug thuis was. Waren we overdag ook veel uit huis. Eten en geregeld terug keren naar het nest. Ja. Dat deden ze.
maar ze hadden periodes dat ze wat langer uitbleven. Nu ook ben even bij mijn zus gegaan en ze zitten er allebei op.
na een tijdje komen ze eraf en eten ze. ook van de schelp die in de kooi hangt.
voor ik vertrok heeft Kerst weer eens gedanst. Ik heb het opgenomen. Dan kun je even zien.
Ik zal wel blij zijn hoor. Maar twee mannetjes is voor mij ook goed. Het is gewoonweg dat ik er niet uit ben. Soms denk ik, het zijn twee mannetjes en dan doen ze weer alsof ze wat te verbergen hebben. ja ze eten meer dan normaal. Vooral het eivoer. Wordt ook meer gedronken. Het eivoerbakje is wel nooit leeg omdat ik het dagelijks goed vult. Soms tweemaal. En ze ten ook wat van het gierst, en de zaden in het bakje. Maar door hun houding durf ik die grote schoonmaak niet te doen. Als ik van opzij al dichterbij komt, zijn ze beiden bij het nest. Dus zal ik moeten afwachten.
Ja, Hans het is het zogezegde popje. zal wel een mannetje wezen.
maar heel hun nesthouding is vreemd en doet me dan weer twijfelen. Eigenlijk zijn ze Beter nog voor hun nest dan toen ik nog Bas en Valerie had. Misschien pochen ze t.o.z. Van elkaar hoe goed ze wel zijn. Kan ook.
Maar waar ik ook aan dacht is hetvolgende. Hier werd verteld dat als twee vrouwtjes of twee mannetjes bij elkaar komen de ene de rol overneemt. Van de vrouw of man.
nu als de voorgeschiedenis van Kerst als volgt is dat ze een mannelijke rol overnam zou het kunnen zijn dat ze dit bij mij soms nog verder speelt ? Het is wel ver gezocht. Bas is nogal meegaand, niet erg dominant. Kerst is dominanter en dat was Valerie eigenlijk ook.
voor mij zou het gemakkelijker zijn dat het twee mannetjes zijn. Zou een pak zorgen verminderen.
Goed, dan kan ik het nest verversen. Dat maakt ook dat ik het kooitje properder kan houden. Zal ze. Bezig houden met nestmateriaal. Een nest bouwen vinden ze fijn.
Controleer dan natuurlijk wel even op eitjes, en mocht je dan nog een nieuw popje aan gaan schaffen probeer deze dan bij een kweker te halen.
Dit levert meer zekerheid en vaak weten ze nog een boel tips te geven ook.
Ja, dat zal ik doen Remco. Maar ik heb geen idee wie een vogelkweker kan zijn en dan nog in Leuven zelf want ik heb geen auto. Nu goed nieuws het zijn inderdaad nu officieel twee mannetjes. Voortgaande op Hans en Sytse heb ik het nest los gemaakt en erin gekeken. Niets. Heb het. Schoongemaakt en hen nieuwe vezels gegeven.
Bas vloog rond en Kerst begon de vezels los te maken. Ze hadden beide plezier. Ik zal ze af en toe wat afleiding moeten geven.
Opmerking