Dank je wel Hans. Ik hou jullie el op de hoogte als het zover is. Hij heeft toch al heel wat bijgeleerd.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bas en Kerst mijn Bichenow Astrilde vogeltjes
Collapse
X
-
Ik heb nog een vraag. Toen mijn popje stierf viel dit niet erg mee. Temeer dat ik met oud en nieuw het land uit was. Dus kocht ik Kerst. De vraag bleef natuurlijk pop of man. Maar aangezien ik voor een dikke week weg was. Kooideutje bleef dicht. Tot groot ongenoegen van Bas. Maar om hen wat om handen te geven had ik voor ik vertrok nestmateriaal gegeven. Toen ik terug kwam zat ze op nest. Het nest is echt erg mooi gemaakt. Een runnen en daarachter een dieper liggend nest. 'S avonds gaan ze steeds erin slapen. Ik kan onmogelijk in het net kijken.
nu vertelde ik hoe ze soms elkaar bespringen maar ook Kerst zingt. Al klinkt het anders dan dat van Bas. Dus gaat ik ervan uit dat ik twee mannen heb.
maar 's morgens gaat ze eten, eten ook eivoer en trekken zich dan terug in het nest. (Vooral Bas). Kerst doet het ook maar minder opvallend.
Dat doen ze driemaal per dag. Verder zi ik ze minder op nest. Nu is de vraag. Is dit normaal gedrag voor twee mannetjes ?
ik wil voorlopig ook niet kijken in het nest. Bas hou er echt niet van. Dus wacht ik nog zeer zeker tot midden volgende maand.
Opmerking
-
2 mannen bouwen ook gewoon een nest en vertonen bijna dezelfde activiteiten als een koppel van man en pop.
Overigens kan je gewoon voorzichtig in het nest kijken als ze door de kamer vliegen. Ze zullen er toch wel weer op terugkeren, omdat het hun slaapnest is. En slapen doen Bichenows nou eenmaal graag in een nestje.
Opmerking
-
Dank je Hans. Een hele geruststelling. Dan heeft Bas waarschijnlijk de rol overgenomen van derouw. Hij was altijd al meegaander. Kerst is dominanter. Maar hij vlieg nog niet rond.
om eerlijk te zijn vertoont Bas meer broedzorg dan toen hij echt jongen had.
Zal zondag kijken omdat is het kooitje dan ook schoonmaak.
Opmerking
-
Nou gisteren kooitje schoongemaakt. Maar Kerst vliegt niet uit. Ze vertrouwt het niet. Ook Bas doet zijn best om er niet uit te vliegen (wat hij vroeger met of zonder jongen wel deed). Kom ik dichtbij het nest dan gaan ze beiden ervoor staan. Ze dulden wel de schoonmaak. Maar ik moet rustige bewegingen maken. Dan verloopt het goed. Dus ze vliegen nooit samen uit. Gisteren is Kerst heel even gaan vliegen. Dan blijft Bas zenuwachtig in het kooitje. Dus heb ik er niet in kunnen kijken.
nu over de zang van mijn vogels. Bas heeft een zang dat he op het hinniken van een paard doet denken. Bij Kerst daar zit meer melodie in. Klinkt toch mooier.
Opmerking
-
nou vandaag mag ik zeggen dat Kerst is uitgevlogen. Fladderend als een vlinder. Ze moest dan even bekomen om dat nog een poging te wagen. Bas kijkt dan goed uit. Hij helpt hem of haar om de weg terug te vinden. Kerst is dan erg fier en blij. Bas ongerust, hij vertrouwt het nog niet.
Opmerking
-
Ik denk dat ik erachter gekomen ben om het verschil in zang te verklaren. Vergeleek beide vogels even met elkaar en bas zijn stuit is git zwarte en Kerst heeft er witte pluimen. Zouden dat tweeverschillende soorten kunnen zijn ?
het balsem is ook iets anders dan dat van Bas. Kerst springt en maakt kwart bewegingen. Bas die springt gewoonweg. Zit niet met staart te zwieren.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk BerichtIk denk dat ik erachter gekomen ben om het verschil in zang te verklaren. Vergeleek beide vogels even met elkaar en bas zijn stuit is git zwarte en Kerst heeft er witte pluimen. Zouden dat tweeverschillende soorten kunnen zijn ?
het balsem is ook iets anders dan dat van Bas. Kerst springt en maakt kwart bewegingen. Bas die springt gewoonweg. Zit niet met staart te zwieren.
groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Zal in ieder geval proberen morgen er een foto van te maken met beiden naast elkaar. Moet te doen zijn liefst zo dicht mogelijk. Maar volgens je link denk ik wel dat ik een zwart en witte heb.
Bas lijkt het meest op de bovenste astrilde en de andere op de onderste maar of ze bruin is daar heb ik wel mijn twijfels over (dan eerder donker bruin). Zal ze nog eens grondiger moeten bekijken. Wel de poten komen overeen bleek. lichtere snavel, witter kopje.
Wat me ook valt op beide foto's zijn de vleugels met de bolletjestekening. De vleugels zijn donkerder dan de onderste bichenow op link en de bolletjes zijn minder zichtbaar dan op de link. Bas heeft dan weer meer de staart van de onderste van de link en staart even zwart. En volgens de foto over de stuiten : Heeft Bas eerder nr 1 zwart stuit en Kerst wit. Ik hoop dat ik wat duidelijk ben. Maar morgen probeer ik toch foto's van hen te plaatsen.
Opmerking
-
Filmpje is nog niet heel duidelijk (nogal donker) zal proberen om licht toe te voegen. Maar Misschien hebben jullie hier al wat aan. Bas is de vogel die in het nest verdwijnt en Kerst zie je het beste. Voor de kenners is dit nu een pop of toch eerder een man ? ik kijk nu naar verdikt gedeelte dicht bij staart en boven billen.
Van Bas geen twijfel mogelijk omdat hij al jongen heeft voortgebracht met Valerie de pop. Die eigenlijk niets anders deed dan eieren leggen.
Opmerking
-
Oei, net zoalsbij mij. Ook zo plots ? De dag ervoor gedroeg ze zich bij mij heel normaal. Wat ik je wel kan mededelen dat in Leuven (Belgie)in de Dietsestraat, winkel Nemo, heel waarschijnlijk een popje moederziel alleen zit in haar soort. Ze zit eigenlijk met kanaries in een kooitje. Ze zal heel waarschijnlijk eerst net zoals Kerst moeten wennen aan een heleboel nieuwe dingen. Ze zit er al zo lang. Dus dat vliegen zal ook in het oog gehouden moeten worden.
Moest ik meer plaats hebben nam ik ze in huis. Maar ik heb nu al heel waarschijnlijk twee mannetjes. Dus een popje erbij zou problemen geven. En Kerst stuur ik nu niet graag terug. Hij kan nu eindelijk vliegen. Echt vliegen. Kerst en dat ene vogeltje werden als koppel verkocht. Maar aangezien ik reeds een man had moest ik een popje. Ze hebben denk ik mij de verkeerde gegeven. Ik mocht wel wisselen, maar ik kan Kerst dit niet aandoen. Dus blijft hij bij mij. Pop of man maakt voor me niet zoveel uit. Bas en hij zijn reeds goede vrienden. Dus als je een pop wil daar is er eentje maar ze moet. Wel eerst aansterken.
Opmerking
-
Bij mij ook inderdaad heel plotseling en niet verklaarbaar; s'avonds nog niks aan de hand en de andere ochtend zat ze dood op de voerbak. Ik wil natuurlijk graag weer een pop bij het mannetje plaatsen maar Leuven is voor mij echter te wat ver. Moet namelijk vanuit de Bollenstreek in het mid -westen van Nederland komen. In ieder geval dank voor het meezoeken!Last edited by Thee; 27-01-2017, 19:51.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking