Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag Bichenow Astrilde koppel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ik weet het echt niet meer. Het eivoer is typisch voor exoten. Daar zitten schaal-en weekdieren, insecten en mineralen en nog veel meer in verweven. Dat ruziemaken hebben ze gedaan toen de afwisseling te lang duurde. Althans dat dacht ik. Beiden konden de de ene even van hethet verjagen. Duurde nooit lang. Nadien was het weer koek en ei. Momenteel zit de pop nog in het nest hij ernaast. Daar zat nog 1 ei in als ik me niet vergis. Willen ze die nog uitbroeden ? Of zit er nog jongen in dat ik over het hoofd heb gezien ? Weet ik veel. Wou het nest opdoeken maar nu weet ik ook. Niet of ik daar goed aan doe. Het ligt wel aan het koppel. Ik denk, maar ik ken hun verhaal niet. Dat ze veel te vroeg te koop werden aangeboden. Vogels leren van hun ouders. Dat zag ik bij de zebravinken. Deze schijnen helemaal niet te weten dat ze hun jongen moeten voeden. Ze gingen regelmatig kijken, eten, maar met naar die jongen te kijken kregen ze werkelijk niets. Ze werden als koppel verkocht. Maar nu vraag ik me af of het broer en zus zijn. Zou dit ook geen reden kunnen zijn ? Ze wegdoen, doe ik niet. Toen ik naar de winkel trok wou ik eigenlijk zebravinken kopen. Maar deze twee keken me aan vanuit hun kooitje. Dat ik er direct een zwak voor had. Ook toen ze (Pop) in de winkel gewond raakte toen ze wegvloog. Met evolutie dat de grootste teen geamputeerd is. Ik mocht haar wisselen, maar koos ervoor haar te houden. Ze waren en zijn dit eigenlijk nog steeds echt zo lief voor elkaar. Buiten die ruzie, waarover ik het had. Ik weet niet of ik later nog eens probeer. Twee koppels houden is me teveel. zeer zeker als ze beiden op nest gaan. Ik dacht wel als er jongen waren een groter kooi te kopen. Ze voor een jaar te houden en ze dan weg te toen. De grote kooi zou dan naar garage weer verhuizen. Tot latere tijden. De garage is niet verbonden aan het appartement waarin ik woon. Dus geen optie om ze daar te houden.

Maar nu zit ik met de vraag, nest weg of nog laten staan ? En gewoon verder doen ? Tot hoelang ? Gaan kijken kan ook verkeerd uitlopen. Dat weet ik van de vorige keer.

Opmerking

Als je er op staat het koppel te houden kun je er inderdaad voor kiezen niet meer te kweken en gewoonte genieten van ze. Een grotere kooi kan nooit kwaad dus dat is altijd aan te raden.
      Ik zou met het nest nog een paar dagen wachten.
      Persoonlijk zou ik als je ooit jongen wilt kweken en je niet zeker weet hoe oud en of het broer en zus zijn toch een ander koppel halen of een andere vogel.
      Misschien dat je een kweker in de buurt kan vinden en misschien geen nieuwe vogels maar dat je in ieder geval ervaring op kunt doen en het is ook altijd leuk te zien hoe een ander dit doet.

Opmerking

Jij doet niet zoveel fout in mijn ogen, want ze leggen eieren, broeden netjes en de jongen komen uit. Tot daar gaat het goed.

Dat het daarna mis gaat kan een aantal dingen betekenen. Ze dragen een virus bij zich, waardoor de jongen in een vroeg stadium afsterven. Google maar eens op flagellaten. Kan nl. zijn dat de jongen zijn grootgebracht door Japanse Meeuwtjes, die deze ziekte bij zich kunnen dragen. Een andere reden is dat ze gewoonweg niet weten wat ze met de jongen aanmoeten, omdat ze jong zijn of niet van hun ouders hebben geleerd hoe ze jongen moeten grootbrengen. Mogelijk zijn ze te broeds en willen ze zo snel mogelijk weer aan een nieuw nest beginnen. Dat zit 'm vaak in een teveel aan eiwitten in de voeding of een te klein verblijf. Ook zou stress een factor kunnen zijn. Heb je de mogelijkheid om ze op een rustig plek, bijvoorbeeld een extra kamer, die minder wordt gebruikt te plaatsen. Kijken of er in een rustige omgeving wel jongen op stok komen. Dan is er ook nog de mogelijkheid dat de verwantschap te groot is (broer/zus). Dit levert zwakke jongen die mogelijk in een vroeg stadium het loodje leggen.

Wat te doen? Geduld hebben en kijken of ze bij de volgende ronde wel de jongen groot krijgen. Mogelijk op een rustige kamer/plekje. Sommige koppels moeten eerst wat oefenen voordat ze jongen groot krijgen. Je zou ze kunnen laten testen op flagellaten of andere virussen bij een vogelarts. Mocht dit allemaal op niets uitdraaien, dan kan je ook besluiten om het koppel bijvoorbeeld te ruilen tegen een ander koppel.

Voor de bevruchting is het overigens geen pre dat de pop een teen mist. Daardoor kan ze zich moeilijker aan de stok klemmen als de man haar treedt. De kans bestaat dus dat je relatief gezien wat minder bevruchte eieren hebt dan normaal.
        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hello Hans, hartelijk dank voor deze uiteenzetting. Ze laten testen kan ik overwegen. De stress factor zou mogelijk zijn. Al maanden zijn ze naast mijn appartement een winkel aan het verbouwen. Lawaai in heel appartement. Ik kon buiten gaan wandelen maar dit konden mijn vogels niet. Om 4 uur keerde de rust maar omdat ze niet op schema waren werd tot laat in de avond nog gewerkt en zelfs het weekend werkten ze door. Nu zijn ze klaar. De winkel gaat vandaag open, maar in ons gebouw gaan ze de lift vernieuwen. Dus opnieuw geboor en lawaai. Mijn appartement zit juist naast de lift. Dus heel goed mogelijk dat dit de oorzaak kan zijn. Maar voor alle zekerheid zal ik de vogels laten onderzoeken. Kooi te klei. Nou ik denk dat dit niet echt een reden kan zijn omdat ze mogen uitvliegen als ik thuis ben. Dat van die eiwitten, dat moet ik nog uitmaken. Ze eten niet zo heel veel ook niet constant. Dat oefenen zit er dik in. En echt verstandig is de pop niet, de man ietjes meer maar hij volgt de pop nog erg op. Ik ben naar de winkel geweest maar ze konden niet zeggen of ze uit twee verschillende ouders geboren zijn, ze komen vaak uit het buitenland. Hij ging zich informeren. Maar hij denk niet dat het broer en zus zijn. Maar hij weet niet hoe ze grootgebracht zijn. (Wel of niet door Japans meeuwtje).

Opmerking

Mijn dank gaat ook naar de andere helpers. Het slecht koppel, is ook. Nog een mogelijkheid.

Opmerking

welk eivoer geef je Loeky ?

aan een gewoon eivoer heb je genoeg, er hoeven geen toevoegingen zoals schaal en weekdieren in te zitten.

plus, heb je ze het wel zien eten ?

als de ouders het niet eten, krijgen de jongen het ook niet.

en aangezien de kroppen leeg zijn bij de jongen, gaat er daar ergens wat niet goed.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ik geef hen Vesele-Laga orlux eivoer voor tropische vogels. Neen ik zag ze hen niet er toen niet van eten. Maar ze hebben er vroeger wel van gegeten. Vrouwtje ging er regelmatig van eten.
                en deze mengde ik met kiemzaad. Zoals op de doos vermeld.

Opmerking

Maar ik heb nu een andere gevonden zonder die schaal en weekdieren van AVEVE . Het was ook de eerste keer dat ik dit in de winkel zag staan.
                  Mdie andere komt uit de dierenwinkel. Ze hebben ook maar een soort eivoer voor tropen, maar wel dozen voor verschillende soorten vogels zoals papegaaien, kanaries...

Opmerking

Dag allemaal,

ik denk dat ik de reden gevonden heb. Vandaag bij het vullen van voederbakje en verversing van het water kon ik even loeren in het nest. Er zijn zeer zeker Drie eieren en misschien nog een vierde eronder. Vermoed dat ene ei dat ik dacht dat nog moest uitkomen. Ik vroeg me al af waarom ze weer in dat nest bleef liggen. Of ze bevrucht zijn weet ik veel. Maar dit kan wel de reden tot onderlinge ruzie wezen.
                    pfff... Dat had ik wel niet verwacht. Hoe kan ik nu zorgen dat beiden voor de jongen zorgen zonder dat mijnheer zin krijgt om een nieuw nest te beginnen. Ik kan hem wel alleen zetten, maar ik weet dat dit niet zo goed is voor zijn psyche. Het zijn nu immers sociale dieren. Denk dat de eivoer van AVEVE een oplossing kan zijn. Ik hoor het wel.

Opmerking

Het gaat dan waarschijnlijk om een teveel aan eiwitten. Orlux is een uitstekend eivoer en zou ik blijven aanbieden. Niet gaan wisselen, omdat ik vermoed dat het andere minder is en omdat je de vogels nu niet teveel moet laten aanpassen. Ik zou het eivoer tijdens de broed even niet aanbieden. Of slechts een klein beetje (klein theelepeltje) in een zo'n standaard snoepbakje eenmaal per week. Je kan ook wat witlof of een klein beetje broccoli aanbieden. Daar zitten ook veel vitaminen in. Overigens ook dit met mate.

Mocht de man te hitsig blijven, dan kan je overwegen om hem apart te zetten in het zicht van de pop. Aangezien ze bij jou nog al eens vrij mogen rondvliegen. Dan zou ik het kooitje openen als de pop zit te broeden. Als het mannetje vrolijk rondvliegt dan doe je de kooi dicht. In de tussentijd heb je bijvoorbeeld een tt-kooitje klaargezet, waarin je lekker voer (eivoer bijvoorbeeld) het voer aanbiedt. Hij gaat vanzelf een kijkje nemen. Dan kan je het deurtje ook hier dicht doen. Vervolgens zet je hem naast de kooi van de pop, zodat ze elkaar kunnen zien. Er is wel een risico en dat is dat de pop stopt met broeden... Doet ze dat niet, dan brengt ze de jongen eventueel zelfstandig groot.
                      Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Als ze aan het broeden zijn geen eivoer meer dagelijks verstrekken daar kan de man te hitsig van worden,als de jongen 1 dag uit zijn dan weer eivoer geven.
                        m.vr.gr. Harry

Opmerking

Van harte dank voor de goede raad Hans V en Harry

Opmerking

Even nieuws. Nou er zitten weer op een nest. Dat moet ik zeggen dat doen ze goed. Vandaar dat de jongen niet opgevoed werden. Al had ik hen persoonlijk een langdurige rust willen geven. Maar ze waren me voor. Ik volg de goede raad.
                            ze zijn erg rustig. Maar dat waren ze altijd tijdens het broeden. Ze vliegen ook minder uit. Af en toe om hun vleugels te strekken. Vooral de man. Maar dat is ook altijd het geval geweest. Ze genieten ook vaak van een goed nat bad. Ze zijn er nu beiden dol op.
                            Mik hou jullie wel op de hoogt van het verloop. Het kritieke moment is als de jongen er zijn.
                            nu een vraagje aan Hans of anderen . Als ik de man dan in een ander kooitje zet, zal dit niet verveel het nest verstoren. Hij is erg snel. Ik heb hem wel niet van het eerste moment.

Opmerking

Begrijp de vraag niet helemaal...

Als je man vrij laat vliegen door de kamer, dan zou ik de kooi waar de pop zit te broeden afsluiten zodat hij niet meer terug kan. Vervolgens vang je vogel door een andere kooi neer te zetten met daarin allerlei lekkernijen. Hij gaat vanzelf een kijkje nemen. Dan sluit je dat kooitje en zet de man in het zicht van de pop.
                              Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                              X