Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag Bichenow Astrilde koppel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gedrag Bichenow Astrilde koppel

Ze zitten weer op nest. Als het goed is mag ik de eerst jongen rond 16 november verwachten. Pop is ietsjes zenuwachtiger, man blijft kalm. Maar op bepaalde tijdstippen barst ofwel man ofwel pop los en dan zitten ze achter elkaar aan. Wie op het nest zat valt de andere aan als ie dichterbij komt. Zo twee keer en dan gaat ie van het nest en laat de andere toe. Op zij/haar beurt precies hetzelfde. Staart staat dan ook op waaierstand. Ze doen elkaar wel geen pijn. Lijkt meer op tikspelen. De pop maakt wel een klokgeluid. Nadien komen ze samen op het nest zitten en het blijft dan rustig. Dat gedrag hebben ze tot nu toe nooit vertoond. Maar ze zijn nu ook ouder. Soms denk ik dat als ze boos zijn ze niet snel genoeg afgelost worden. Want dat zit de aanvaller echt lang op het nest. Toch zijn ze beiden bezorgd voor de eieren. Ze laten ze niet lang zonder een der beiden op het nest.

Vandaag is het heel rustig. Ze zitten met hun tweetjes op het nest. Gisteren avond recta boel. Deze keer mocht de pop niet meer op het nest. En redelijk lang hoor. Hij zorgde ervoor. Ik weet niet of dit normaal is, maar wel spannend. Hebben ze het nu beiden bijgelegd ? Toch een heel ander gedrag dan dat ik tot nu toe gewend was.

Opmerking

ik denk omdat ze ouder worden, hun gedrag naar elkaar toe ook veranderd.

zolang ze beiden broeden gaat het goed denk ik.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Dank je wel Ton. Ik hou me toch nog vast. Ze blijven inderdaad broeden. Nu momenteel zit de man op het nest. Pop zit er rustig naast en piept af en toe. Straks om een uur of 8 gaat ze erbij zitten. Ze krijgen tweemaal vers voedsel. Opdat ze het gewoon zouden zijn. Het is wel spannend.

Opmerking

Beste allen,

het is zover. De eerste jongen zijn denk ik geboren. Ik heb ze wel nog niet gezien, maar wat ik wel merkte is dat er een paar eieren stuk zijn. Een zeker 1 ei moet nog uitkomen. Ze zitten eenogige steeds op en zijn erg stil. Hun ruzie is voorbij. Of ze eten geven kan ik ook nog niet echt zien. Wil ze vooral niet afschrikken. In de natuur moeten ze ook hun plan trekken. Maar zo lang zoals Ton zegt ze erop zitten is het goed teken. Horen ? Nou ik hoor af en toe getjilp maar omdat ik niet zo goed hoor, ga ik dat getjilp nog wat achterwege. Dacht vorige keer ook dat ik ze nog hoorde en ze waren denk ik toen overleden.
          nu afwachten op goed verloop.

Opmerking

we duimen met je mee.....
            groeten Ton

Opmerking

Dank U Ton, zal wel nodig zijn denk ik. Ze zijn nog nooit verder gekomen dat eieren leggen, broeden en jongen hebben. Grootbrengen zat er toen niet in. Nu zaten ze ook een poosje er niet op. Maar terwijl ze eruit waren heb ik een jong toch even gezien en die bewoog zijn vleugeltje. Of ie genoeg te eten krijg weet ik niet. Zal ze nu maar met rust laten en gewoon voeden en in oog houden. Ze gingen normaal minder op nest zitten niet ?

Opmerking

het is niet nodig om de hele dag op het nest te zitten.

gewoonlijk zit er de eerste dagen, meestal wel 1 op het nest.

maar gelukkig kan het binnen, wel wat minder.

probeer nu gevarieerd en meerdere keren per dag vers voer te geven.

dat triggert de ouders om meer te voeren.

ook al haal je het bakje maar even weg, en hang je het weer terug.
                groeten Ton

Opmerking

Oh dank je wel Tom, dat is een goed idee. Tot nu toe schijn het goed te gaan. Ik heb gisteren een jong gezien, hij bewoog zachtjes met zijn vleugeltje. Vandaag buiten het 3x eten geven, heb ik ze met rust gelaten. Ze zitten momenteel ongeveer rond 7 uur op het nest.
                  ze gingen overdag inderdaad slechts eentje op de jongen. Kan zowel man als vrouw zijn. het verjagen van de andere gebeurt soms nog maar duurt erg kort.

Opmerking

slecht nieuws. Vanavond om omstreeks 6 uur. Ging de vogels weer voeding verschaffen vond ik ze.

Ze lagen het verst verwijderd van het nest. Het laatste ei is ook niet uitgekomen. Morgen zal ik het kooitje helemaal ontsmetten. Ze hebben gedaan met broeden.
                    Last edited by Loeky; 16-11-2016, 20:19.

Opmerking

Wat zonde! Vraag me af waardoor het komt. Kijk je misschien regelmatig bij of in het nest? Kroppen zijn ook leeg zie ik. Wat voor voer geef je ze?

Opmerking

Neen, ik liet ze gewoon hun gang gaan omdat ze de vorige keer al slechte ervaringen meegemaakt hadden. Maar ik vroeg me wel altijd af of ik er wel goed aan deed. Voer : eivoer gemengd met kiemzaad. Maar dat hebben ze hun jongen niet gegeven. ook al aten ze daar regelmatig wel van. Ik denk ze waren maar met hun tweetjes en ik las hier toch dat vogels hun jongen opvoeden als ze minstens 3 hebben. Dus een te weinig. Maar ik heb het wel gehad. Ik weet niet of ik er nog goed aan doe om later hiermee nog eens te proberen.

Opmerking

Wat jammer weer, het hoort bij de hobby maar blijft vervelend .
                          Ik zou zeggen 2 opties
                          Ik weet niet hoe oud het koppel is maar je kunt het volgend jaar maart ofzo weer proberen.
                          Of je koopt een nieuw koppel( of 1 nieuwe vogel), want je had het erover dat ze wel eens ruzie maken toch ofzo? Misschien klikt dit koppel niet zo goed, het gebeurd.

Opmerking

Hmmm ja sommige koppels willen gewoon niet goed. Dat ze maar 2 jongen hadden maakt niet zo veel uit. Mijn koppels brengen wel vaker maar 1 of 2 jongen groot. Misschien moet je eens wat insecten geven op het moment van uitkomst van de eieren.

Opmerking

Dat zou bij bichenows niet zo veel uit moeten maken insecten. Ze lusten er vast wel maar zouden hun jongen zonder insecten groot moeten kunnen brengen. Ik denk dat het in dit geval bij het koppel ligt.

Opmerking

Working...
                              X