Zijn hier mensen die levende planten gebruiken in hun broedkooien. Ik ben net name op zoek naar manieren om planten aan te brengen die het schoonmaken niet al te lastig maken. Ik wil bewust geen kunstplanten.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beplante broedkooien
Collapse
X
-
Er zijn wel wat mogelijkheden, maar die hangen een beetje af van beschikbare ruimte/afmetingen, de vogelsoort(en) en het doel, t.w. aankleding of het bieden van nestplaatsgelegenheid.
Als het uitsluitend om aankleding gaat kun je namelijk ook geheel of gedeeltelijk om kooien heen werken en zijn de mogelijkheden uiteraard breder.
In kooien kun je bijvoorbeeld werken met laurierkers.
De relatief dikke en gladde bladeren van deze plant zijn tamelijk goed schoon te houden, althans mits je ze regelmatig schoon houdt.
Verder komen vooral de goedkope snelle groeiers en/of gemakkelijk te vervangen soorten in beeld, zoals grassen, bamboe, riet of wilg etc.
Zelf werk ik ook veel met levende takken, die ik echter met grote regelmaat vervang voor verse exemplaren.
Niet iedereen is echter in de gelegenheid om dat echt regelmatig te kunnen doen.
Een houder voor levende takken, die ook wat water vast kan houden zorgt voor langer vers groen en dus een grotere overbruggingsperiode.Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
-
Bedankt Hans. Het gaat om broedkooien van 1.50 X 1 X 1. Iedere kooi heeft 1 koppel. De bewoners zijn bolborhynchus en psilopsiagon (de vraag is bewust in dit subforum geplaatst omdat tropenkwekers vaker hun kijken aankleden). En het doel van de beplanting is verrijking. Ik had zelf ook aan basilicum en koriander zitten te denken omdat de na gebruik makkelijk te vervangen zijn.
Opmerking
-
Opmerking
-
Ziet er toch helemaal leuk uit!
Behalve dat aankleding met groen veel mooier oogt dan 'kale' kooien is mijn ervaring ook dat vogels met een nerveuze inslag (of b.v. nieuwe aankopen) aanzienlijk sneller rustig worden.
Daarnaast kan het voor de vogels zeker geen kwaad dat er af en toe eens iets anders is te zien en/of te doen.
Het is dus ook een vormt van verrijking en het heeft naar mijn beleving dan ook louter voordelen.Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
-
het is wel lastig om het te vervangen, daar moet je goed over nadenken.
het ziet er wel mooi uit, en de vogels vinden het heerlijk.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking