Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Derde ronde Bichenow vogels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Derde ronde Bichenow vogels

Nadat Hans mijn voorgesteld had ze een paar maanden te laten rusten door nestmateriaal weg te laten, vond ik dat prima. Maar mijn vogels vonden dat niet. Ze piepten hele dagen en als ze me zagen werd het luider, schriller. Nog nooit hadden ze zoveel lawaai gemaakt. Bovendien waren ze heel onrustig. Ik zou zeggen hadden last van stress denk,ik.
    Ja ze misten hun slaapgelegenheid. Met of zonder eieren gingen ze altijd samen in het nest slapen. Ik heb gezwicht. (Moest aan de buren ook denken). Toen ze hun nest hadden ging het vrouwtje er onmiddellijk in. Het piepen minderde. Ze bleef erin en keek vanuit ingang alsof zee-egel wou dat is mijn nest en je blijft eraf. Maar het piepen bleef duren, er was immers geen nestmateriaal aanwezig en ze zochten in alle hoeken. Ze probeerden de tralies door te bijten(alleen de man, het lukte wel niet, maar als hij me zag, weer dat schel en luid gepiep.). Gaf hem dan maar minimaal materiaal. Voor een tijdje was hij gelukkig, maar bedelde voor meer. Toch zorgde in ervoor dat hij zijn nest weer niet afsloot. De pop was nog erg onrustig. Ze wou groen. Ik heb wat groen rond het nest gedaan zo, dat ik er nog in kan kijken. Dat was voldoende. Ze heeft eerst twee onbevruchte eieren gelegd en die zetten ze netjes opzij. Ik heb het er ook uitgehaald.
    nu heeft ze er vandaag weer twee. Of ze bevrucht zijn weet ik niet, maar beide beschermen de eieren. De rust is gekeerd. Ik mag zelfs dichtbij komen, ze blijft op haar nest. Man blijft ook op stok en kijkt toe als ik de voederbakjes vernieuwd. Sorry Hans, ik wou ze wel rust geven, maar zij waren het daar niet mee eens. Ze zijn nu weer gelukkig.

Je hoeft je niet te excuseren hoor. Ik ken de exacte situatie niet. Maar het is wel al de 4e ronde voor ze, dus na deze ronde kunnen schreeuwen en piepen wat ze willen maar dan echt stoppen met de kweek. De kans bestaat anders dat je de pop verliest.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Bedoel je de vierde ronde omdat ze de eerste keer twee maanden erover deed ? Dat wist ik niet dat ze kon sterven. Ik dacht dat ze zelf wel zouden stoppen.

Nu goed dat ik het weet. Het derde ei ligt er. Ze begint nu met echt broeden. Ze zijn heel rustig.

Opmerking

Er is iets veranderd in hun manier van doen. De man broedt en de pop staat op de. Wacht. Ze hebben de rollen gekeerd.

Opmerking

heb je nu geteld, vanaf welke dag ze zijn gaan broeden ?

dan weet je ongeveer wanneer er jongen zouden kunnen zijn.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

[IMG][/IMG]

vrouwtje
            Last edited by Loeky; 11-07-2016, 21:01.

Opmerking

@ Ton. Vandaag zijn er pas drie eieren. Ook van deze dag zijn ze langer op nest. Vooral man. Ze hebben van rol gewisseld. pop zit er meer uit en waakt. Dus als ik het goed voor heb zijn er jongen na 12 dagen ?

Hier zie je dan ook nog foto's genomen van vandaag.

[IMG][/IMG]

Opmerking

man in nest

[IMG][/IMG]

de man op nest

Opmerking

Leuke foto! Maar wat een karig nest voor een Afrikaantje. Die bouwen meestal hele kastelen met een tunnel. Voordeel is wel dat je alles goed kan volgen.

Overigens, misschien vertekent de foto, maar het mannetje oogt wat mollig. Je zou verwachten dat hij na drie broedronden toch wel wat slanker zou zijn. Zou dan gelijk een verklaring zijn voor de onbevruchte eieren van de vorige ronde. Teveel van het eivoer gesnoept
                  Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                    Leuke foto! Maar wat een karig nest voor een Afrikaantje...

Opmerking

@Hans en Euphonia : hartelijk dank voor uw schrijven. Normaal gezien zou het nest er nog mooier uitgezien hebben, had ik hem nog meer vezels gegeven hebben. Maar dan had ik weer geen zicht gehad in het nest. Hij heeft alles opgebruikt wat ik hem gegeven heb. Het zijn wel niet de beste foto's. Ik heb ze nogal bijgesneden. Om ze wat dichterbij te halen. Ze werden genomen met mijn kleinste fototoestel de nikon coolpix AW130. Ik heb wel betere camera's maar deze voldoet beter voor de vogels. Ze schrikken er niet voor. Nu de man zit in het nest, in elkaar gedoken met staart omhoog. Hun manier om te slapen al verdwijnt op dat moment ook hun kopje. De pop is buiten het nest. Ze hebben zoals vermeld, hun rollen gekeerd. Dit is nieuw nu. Ze eten wel goed. Zowel van het graan als van het eivoer dat ik af en toe geef. Als de jongen er zijn zal ik het elke dag geven. Het vrouwtje is molliger. Ze snoept van eivoer (als die er is), graan, gierst, mineralen grit en maagkiezels. Ze eet goed. Ze zit meer op stok. En dan wordt ze ook wat dikker.

Ik wist niet dat het holenbroeders waren. Dus normaal dat ze heel het nest willen afsluiten. Het zijn inderdaad Bichenow Astrilde, geen Afrikaantjes.

Opmerking

Je hebt gelijk.
                        Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Leuke foto's.

Als ze nu op eitjes zitten, zou ik geen ei voer meer geven. Wacht daarmee tot er jongen zijn.
                          Dan weer volop ei voer geven.
                          groetjes
                          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Oh loodje, ik zie je schrijven nu pas. Wou juist vragen. Als de jongen er zijn. Dan denk ik ze alleen eivoer te geven. Toch zeer zeker in het begin of kunnen die kleintjes al graan verteren ?
                            want ik denk dat daar wat mis ging. Ik zeg wel denk.
                            dan dacht ik als dit goed is na een dag of vijf wat kiemzaad erbij te voegen. Ongeveer 70% eivoer en 30 % kiemzaad. Wat denken jullie is dat juist ? Of moet ik wachten tot ze uit het nest komen om de overgang eivoer naar zaad te maken ? Enfin ik hoor het wel.

loodje wanneer schakel ik het best over ? Mijn popje is nogal gevoelig aan eivoer denk ik. Ze maakt dan steeds opnieuw eieren.
                            Last edited by Loeky; 21-07-2016, 12:44.

Opmerking

Het gaat net iets anders Loeky.

Als je eivoer geeft, wordt de man hevig. Als de man hevig wordt, wordt er gepaard. Dan gaat de pop leggen.
                              Dat de man hevig wordt van eivoer is de reden waarom, ik onder andere, geen eivoer geef als de pop zit te broeden.
                              Het kan zijn dat de man de pop dan blijft lastig vallen en de kans bestaat dat ze hierdoor op houd met broeden of de eitjes worden uit het nest gegooid.

Als de jongen zijn geboren geef je eivoer en ook het gewone zaad.
                              Sommige ouders brengen hun kroest prima groot met alleen zaad.
                              Jaren geleden had ik ook bichenows en zij brachten hun jongen groot met alleen zaad.

Kiemzaad kun je ook direct na de geboorten geven.

Nu wordt er bij mij ook verschillend gevoerd door mijn koppels gouldamadines.
                              Het ene koppel voert de jongen alleen zaad en het andere koppel geeft ook veel eivoer aan de jongen maar ook zaad en pinkys.
                              groetjes
                              Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
                              X