Mijn kapoetsen-pop zit goed te broeden maar af en toe komt ze van het nest af om als een gek achter de man aan te jagen. Is dat normaal? Moet ik ze hun gang laten gaan?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jagende kapoetsensijs
Collapse
X
-
In wat voor verblijf zitten ze? Hoe groot?Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
-
Heey ik heb dit probleem ook gehad.
Ik heb mijn kapoetsensijzen nu 2 weken en in het begin vochten ze constant, vrouwtje had de bovenhand.
Ik heb ze dan in een groter verblijf gezet, zat ook al een blauwfazantje in, nu is alles koek en ei. Ze hebben sinds de verhuis naar de grotere kooi niet meer gevochten.
GrtjsZebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken
Opmerking
-
Het kooitje waar ze in zitten is voor deze soort aan de kleine kant.
Te klein behuisd brengt frustratie en stress met zich mee met alle gevolgen van dien.
Deze vogels hebben ruimte nodig.
Nu is het dan ook beter om de man apart te zetten.
Als er straks jongen zijn en deze zijn uitgevlogen en dan na minstens 3 weken, zou ik ze inderdaad groter zetten net zoals Yoran heeft gedaan.
Nu geen eivoer meer geven tot er jongen zijn.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yoran Bekijk BerichtHeey ik heb dit probleem ook gehad.
Ik heb mijn kapoetsensijzen nu 2 weken en in het begin vochten ze constant, vrouwtje had de bovenhand.
Ik heb ze dan in een groter verblijf gezet, zat ook al een blauwfazantje in, nu is alles koek en ei. Ze hebben sinds de verhuis naar de grotere kooi niet meer gevochten.
Grtjs
meestal zijn vogels die verplaatst worden, de eerste dagen wat mak.
zo gauw ze wat meer op hun gemak zijn, kan het weer losbarsten.
goed blijven observeren.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Er kan ook nog een andere reden zijn waarom de pop de man weg jaagt. Ik weet niet of je de pop zelf gekweekt hebt maar het kan goed zijn dat deze pop opgevoed is door alleen haar moeder en dat zij dit weet en daarom denk dat zij de man helemaal niet nodig heeft met het opvoeden van de jongen die straks komen gaan en dat zij om die reden de man weg jaagt.
Veel kwekers die vogels kweken in (een vaak veel te kleine ) kooi halen op een gegeven moment de man weg bij de pop als deze zit te broeden zodat zij in alle rust kan broeden en daarna vervolgens alleen de jongen op kan voeden. De man is vaak te driftig op zulke momenten en bij gebrek aan afleiding en vele andere zaken haalt men dan de man weg.
Op zich is voorgaande een behoorlijk onnatuurlijke handeling voor een vogel, in de natuur vertrekt de man toch ook niet als zijn vrouwtje zit te broeden? Bij mij blijven de mannen altijd bij de poppen als zij zitten te broeden. De mannen verdedigen dan de nesten tegen indringers net zoals dit in de natuur het geval is. Ik heb nog nooit last gehad dat de mannen de eieren kapot pikte of de pop achterna gingen jagen tijdens het broeden, niks van dit alles. Maar goed, ik heb dan ook een hele grote ruimte waarin de vogels veel afleiding hebben.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking