Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onbevruchte eieren kapoetsensijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Onbevruchte eieren kapoetsensijs

Ik heb al 2 nestjes met onbevruchte eitjes gehad van m'n kapoetsensijzen. De vogels zijn van 2012 en 2014. Ze zitten bij 16 graden en 15 uur licht. Als voedsel krijgen ze kapoetsensijzenzaad, tropenzaad, eivoer, grit, pinkies, buffalo's, kanariezaad. En regelmatig badwater. Wat kan ik er nog meer aan doen? Heeft iemand een tip?

Vitamine E door het zaad mengen. Vitamine E zit o.a. in tarwekiemolie.

Schiet mij net even iets te binnen. Zijn de vogels toevallig niet te vet? dat is vaak ook een oorzaak van onbevruchte eieren. Je zou ook nog eens even kunnen kijken of de cloaca goed bereikbaar is, d.w.z. zit er geen poep of wat en zitten er niet te veel veren voor.
    Last edited by euphonia; 07-03-2016, 22:21.

Opmerking

Kijk even of de nagels van de man niet te lang zijn. Te lange nagels, dan prikt de man te hard in de pop en vliegt ze te vlug weer weg.

Ook zijn de zitstokken belangrijk. Zijn deze te dun of te wiebelig, kan de bevruchting ook niet naar behoren gaan.

Het kan ook zijn dat het koppel niet klikt.

Dwingen kun je ze niet natuurlijk. Afwachten en geduld is vaak een schone zaak.

En wat bedoel je met af en toe badwater?
      groetjes
      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

zingt de man, als deze niet zingt is hij niet broedrijp, voor sommige kapoetsensijzen is 16 graden te koud , ik zou de temperatuur opvoeren naar 20 graden en ze ook een uur langer licht geven.

Opmerking

ik zou ook opteren voor meer warmte en licht.
          parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door binkie Bekijk Bericht
            zingt de man, als deze niet zingt is hij niet broedrijp...
            Nog een teken van broedrijp zijn bij de kapoetsijs is ook het "afhangen" van de vleugels. Normaal draagt de kapoetsijs de vleugels strak op de rug net iets boven de staart maar zodra ze broedrijp worden gaan de vleugels iets zakken zowel bij de man als de pop. Beide vogels moeten dan natuurlijk ook broedrijp zijn anders gebeurd er niks.

Opmerking

Ik heb tijd en temperatuur wat aangepast. Ze hebben allebei wel beetje dikke buik. Paar veertjes weggehaald. De man zingt niet veel dus daar zal het wel aan liggen. Pop legt nl prima eieren en broed er ook op. Dat met de vleugels moet ik nog bekijken. Ze krijgen trouwens 3-4 keer per week badwater, maar dat wordt niet veel gebruikt.
              Hopelijk gaat het straks beter.

Opmerking

jeroen 100, op youtube staan diverse filmpjes over het baltsgedrag van de kapoetsensijs, hier kun je goed zien wat er word bedoeld met afhangende vleugels, als je dit bij jouw man nog niet hebt waargenomen is hij nog niet broedrijp.

Opmerking

Dit is wel een aardig voorbeeld van de "afhangende vleugels" bij de kapoetsijs. De popjes hebben dat ook als ze broedrijp zijn maar dan in een wat mindere mate.

Opmerking

Ik heb dit idd nog niet gezien bij m'n man. Geduld is dus een schone zaak 🌞

Opmerking

Haha, leuk filmpje. Typisch gedrag van een Amerikaanse sijs.
                      Als het echt heftig wordt, gaan de vleugels ook nog verder naar buiten staan.

Dit is wel een zwartborstsijs, die zijn iets feller, maar bij mijn kapoetsensijsjes zie ik het ook zo.
                      groetjes
                      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
                      X